Hjälp med inköp!

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Hjälp med inköp!

Inlägg av Christopher Berg »

Har antagligen placerat tråden på fel ställe! får ursäkta isf!


Jag har fått in ett jobb där det efterfrågas en linebox för ett uppträdande som skall hållas några timmar innan vi börjar vända plattor på kvällen!
(Antar att det är till en gitarr, eftersom det är Brolle Jr)

Nu är frågan hur jag skall göra!

Skall man köpa in en/ett par så man har, eller hyra?

Min tanke var då att man kanske kan man använda Lineboxar till att eliminera brus/brum mellan mixer och högtalare?

Fungerar det att göra så? :)

Har inte mycket erfarenhet av sådana här saker! :)


Och vilken sort är bäst? Aktiv eller passiv Linebox? någon större skillnad på hur bra dom är?

Tack så mycket på förhand! :)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Om du bara ska ha den för en kväll så är mitt tips att hyra, hyr in ett gäng och testa det du tänkte använda dom till om du köper och se om det har någon effekt. En linebox brukar ligga på runt 50:-/st att hyra för ett dygn så det är ju inte direkt mycket pengar.

Hur har du tänkt mixa Brolle om du är DJ? Har du två mikrofoningångar ledigt på mixern med eq?

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Jag känner hur det kryper i nackhåret då jag läser ett sånt inlägg som detta.. Det för mig tillbaka till den tråden som handlar om stolthet i branschen och hur man bör höja status. generellt sett om jag hade spelat hade jag bett krögaren (som jag antar att det handlar om i detta fall) att kolla med Brolle vad han har för kravspec för att slippa stå där som ett fån med min linebox i näven då han kommer och förväntar sig en PA-rigg värd namnet. I andra hand skulle jag be om numret för att själv kontrollera saken.. Tvivlar på att en artist i ens någorlunda kaliber accepterar en DJ-mixer med tillkopplad linebox på gig :roll:
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Om jag skulle köpa en linebox så skulle jag nog köpa en passiv för en sålänge har jag inte hittat nått som motiverar mig att ha en aktiv
Det ända negativa som jag har hittat med en passiv är att 1 gång har jag haftproblem när jag kopplade en såda i mellan en mixer och en kyrkas befintliga anläggning för att få hörseslinga så fick jag fenomen mot slinga men det är inte olågiskt med tanke på at just en spole är det man tar emot en hörselslinga med.

Men om det är så att du tänkte köra brolle igenom en discomixer så tror jag han inte blir glad, förmodligen vill han ha monitor och en riktig foh plats

Kräv en nogran rider (gärna en stageplott)

det som inte står där är antinge skälvklart eller behövs inte
Om han kör solo med en gitarr så skulle ja minst tamed 2 monitorer mixer med tilräkligt många kanaler (dvs ett par i reserv man vet ju inte vad som kan hända) nånform av delay och reverb kanse en kompressor (inte alltid nödvändigt) Skyst eq (monitor+foh) och ett pa lämpligt dimentionerat till lokalen.

Dessutom vill han nog ha annat ljus än disco ljus släng upp et par kanor och en dimmer och sen är det bara och tuta och köra.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Det som troligtvis behövs för att köra Brolle live:
* 1 sångmick + en i reserv
* En linebox + en i reserv
* Mickstativ
* Mixerbord med runt 4 monokanaler
* Reverb
* 1-2 monitorlådor kopplade som ett monitorsystem
* 2x31-bands equalizer för utljudet
* 15-bands equalizer för monitorljudet (31-bands om du har en till liggande)

Reverb är den enda effekt som kan behövas på Brolles sång, kompressor behövs inte på något eftersom han har bra mikrofonteknik och är van att stå på scen.

Kanske ett fåtal kannor med rött, blått och orange eller så i bakgrunden, inget blinkande ljus utan bara lite ljus som skapar atmosfär, lite enkelt frontljus också så man ser honom.

Allt annat är overkill för en spelning med Brolle på en mindre scen, ta reda på telefonnummer till ansvarig agent/liknande och ring upp, be om rider om arrangören inte redan har fått en.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

den listan blev ju snyggare en min *hurra*

Bra att veta inge kompressor på brolle TACK för det ska jag komma ihåg om jag får köra honom.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Får ursäkta om jag kanske lät lite FÖR mycket nybörjare i första inlägget..!

Det handlar in om en krog, utan en privat tillställning..
Jag kommer inte köra hans uppträdande genom "discomixern".. Så det behöver ni inte oroa er för! :)

För att enkelt sammanfatta många frågor: Jag är endast ansvarig för:
1 stycke Linebox och
1 stycke mic
för brolles uppträdande, och endast det!
Vid frågan om det skall vara något speciellt märke så så har vi bara fått ett:"vad som helst!"
Resterande för hans uppträdande skall visst finnas på plats!

Micen kör jag en Shure PGX med en Beta58, är väl inte mycket att klaga på! (?)

Men det är Lineboxen som jag är lite lost på..

Kan man använda lineboxen för att ta bort brum mellan mixer och högtalare? för då kan jag lika gärna köpa in 3st+ direkt!

om min tanke är helt åt pipsvängen så hyr jag!

(Det handlar oftast om pioneer's DJM400 eller 800 till dubbla RCF ART 705AS & ART 322A om det hjälper)

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

En linebox kan ibland hjälpa till att "ta bort" brum, om den galvaniskt skiljer på in- och utgång, det beror på varför det brummar. Lineboxar är ju alltid bra att ha, men som föregående sagt, det kostar noll och inget att hyra.

Vilka? Jadu, finns massvis, jag har aktiva från La Audio och BSS och är nöjd, det mesta brukar funka ok beroende på vad du ska ha det till (mer än Brolle).
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Det är inte så att jag är rädd för att hyra!
Tänker mest på om det kan behövas i framtiden, bra investering! :P

kollade lite på BSS AR133, ligger i en ganska okej prisklass..! bra eller anus?

Men ungefär hur länge räcker batteriet i en sån låda?
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

De är bra, tvivlar på att någon kommer klaga om du kommer dragandes med prylar det står BSS på.

[Edit]
Christopher Rosenstam skrev: Men ungefär hur länge räcker batteriet i en sån låda?
Beror på batteri och hur du använder den. Vanligtvis driver du den ju med fantommatningen, men enligt manualen drar den mindre än 2mA på batteri. Ett 9V batteri på 500mAh skulle alltså räcka till 250 timmar kontinuerlig drift, eller 50 spelningar a 5 timmar.
Senast redigerad av 1 Jonathan Olsson, redigerad totalt 0 gånger.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Christopher Rosenstam skrev:
Resterande för hans uppträdande skall visst finnas på plats!
Assumption is the mother of all fuck-ups.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Men helt ärligt så skiter jag i om han inte har dom grejjor han vill ha.. det är dom som hyrt in hans problem.! ;)

enda tjänsten som är taget från mig är som sagt mic och linebox..! :P
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Nonchalant!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag blir mörkrädd!!

Jag fattar inte hur du kan se så nonchalant på om det fungerar eller inte.

Om det inte är någon annan tekniker där så tror jag att det är DU och inte krögaren som blir slagpåse om något saknas eller inte funkar oavsett om du är skyldig lr inte.

Dessutom så skulle du vinna en hel del goodwill hos krögaren om du ringer upp manager/turnéansvarig lr liknande för Brolle och kanske t o m
löser ett problem i förväg som kanske annars skulle upptäckas 5min innan soundcheck.

Vi har alldeles för många dåliga gig i Sverige som det är ändå!

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

...eller kort och koncist:
Meddela att du inte har det dom frågat efter och be uthyraren att sköta saken eftersom du inte har den kunskapen eller utrustningen dom efterfrågar än.
Mitt nackhår står fortfarande rakt ut av den här historien, mest för att jag känner igen hur det varit förr innan man fick lite skinn på näsan själv och sa ifrån..
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Ring och prata med Brolles turnéledare Tobias Ödman. Han är en riktigt duktig ljudtekniker och vet således precis vad som behövs. Jag PM:ar nummer.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hahha....vilken tråd!!

Ett tillägg, line box är till för att få samma impedans i micingången som linje.

Om nivån är på detta " gig" som jag läser så skaffa dig en sådan här i stället .-)
Bilagor
images.jpg
images.jpg (1.15 KiB) Visad 12298 gånger

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jonathan Olsson skrev:En linebox kan ibland hjälpa till att "ta bort" brum, om den galvaniskt skiljer på in- och utgång, det beror på varför det brummar. Lineboxar är ju alltid bra att ha, men som föregående sagt, det kostar noll och inget att hyra..
En linebox omvandlar mellan micnivå och linjenivå. Att sätta en linebox mellan mixer och steg (som förväntar sig linjenivå) kommer kanske inte funka helt som du tror. Dessutom är inte alla lineboxar passiva utan förväntar sig fantommatning för att fungera, vilket inte ett slutsteg eller processor ger.

Om du vill ta bort brum från din pioneermixer (de är notoriska på att brumma i min erfarenhet), och din setup ser ut som att din DJ-mixer går rakt in i slutsteget/processor utan att gå via en mixer med micpream, så vill du ha en linjetrafo. Exempel på en sådan färdig produkt är Lundahl 1584 som fungerar mycket bra i dessa sammanhang (och bra mycket bättre än nåt billigt skräp från Kjell eller Ljudia). XLR-hane till XLR-hona-röret är som gjort för detta.

BSS AR-133 är dock klockrent som DI-box och jag skulle inte klaga om jag fick sådana om jag hade specat aktiva DI.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ian Delahorne skrev:Om du vill ta bort brum från din pioneermixer (de är notoriska på att brumma i min erfarenhet), och din setup ser ut som att din DJ-mixer går rakt in i slutsteget/processor utan att gå via en mixer med micpream, så vill du ha en linjetrafo. Exempel på en sådan färdig produkt är Lundahl 1584 som fungerar mycket bra i dessa sammanhang (och bra mycket bättre än nåt billigt skräp från Kjell eller Ljudia). XLR-hane till XLR-hona-röret är som gjort för detta.
Lite OT...

Min erfarenhet att Pioneers mixers (som suger, men av nån anledning vill alla DJ's ha dem), är snarare att de behöver jordas än att man måste avskilja dem galvaniskt från resten av riggen. Har vid flera tillfällen försökt just med en isotrafo, vilket inte hjälpt, medans att jorda skräpet har fått det knäpptyst.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

*fortsätter OT*

Mer jordning är inte sällan bra. Jag har ju postat rikligt om det här på forumet, och det är kul att man får sina teorier och erfarenheter bekräftade av någon annans erfarenheter. Hur har du jordat då?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hasse Queisser skrev: Lite OT...

Min erfarenhet att Pioneers mixers (som suger, men av nån anledning vill alla DJ's ha dem), är snarare att de behöver jordas än att man måste avskilja dem galvaniskt från resten av riggen. Har vid flera tillfällen försökt just med en isotrafo, vilket inte hjälpt, medans att jorda skräpet har fått det knäpptyst.
Beror lite på vilken modell, men ja, att koppla ihop jordskruven för vinylen med skyddsjord för ljudriggen är typiskt en bra grej.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster