Nybörjare

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Som DJ kan du i alla fall säga åt dem att fara och flyga...
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Hmm, men det finns ju t om DJ' som vill jacka in sin mobil på Mixern, och undrar hur han ska göra det?

"Va-Kan-jag-inte-jacka-in-min-3.5mm-plugg-till-denna-mixer. Vilken-dålig-mixer-jag-får"
Jag trodde att man som DJ hade lite koll och visste att man bör ha med sig egna omvandlare till RCA om man vill jacka in egen utrustning.

Iof börjar jag starkt betvivla min yrkeskårs kunskap om ljud :-(
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Gunnar Klintberg skrev:Hmm, men det finns ju t om DJ' som vill jacka in sin mobil på Mixern, och undrar hur han ska göra det?

"Va-Kan-jag-inte-jacka-in-min-3.5mm-plugg-till-denna-mixer. Vilken-dålig-mixer-jag-får"
Jag trodde att man som DJ hade lite koll och visste att man bör ha med sig egna omvandlare till RCA om man vill jacka in egen utrustning.

Iof börjar jag starkt betvivla min yrkeskårs kunskap om ljud :-(
Kan man verkligen kalla en sådan för DJ? Jag är lite tveksam...
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jonathan Olsson skrev:Som DJ kan du i alla fall säga åt dem att fara och flyga...
Jag har blivit en mkt bitter DJ :) Numera "hugger" jag på det mesta när det gäller korkade personer som kommer fram. Trevliga människor är dock väldigt välkomna fram. Kontakten med (kloka) människor tycker jag är en av fördelarna med att vara dj.
Birdstreet Production

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Tobias Norrfors skrev:
Gunnar Klintberg skrev:Hmm, men det finns ju t om DJ' som vill jacka in sin mobil på Mixern, och undrar hur han ska göra det?

"Va-Kan-jag-inte-jacka-in-min-3.5mm-plugg-till-denna-mixer. Vilken-dålig-mixer-jag-får"
Jag trodde att man som DJ hade lite koll och visste att man bör ha med sig egna omvandlare till RCA om man vill jacka in egen utrustning.

Iof börjar jag starkt betvivla min yrkeskårs kunskap om ljud :-(
Kan man verkligen kalla en sådan för DJ? Jag är lite tveksam...
Jag har faktiskt inte sätt att han spelar längre, iaf så får han inga jobb längre i den här staden.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Tobias Norrfors skrev:
Jonathan Olsson skrev:Som DJ kan du i alla fall säga åt dem att fara och flyga...
Jag har blivit en mkt bitter DJ :)
Jag är inte DJ :)
Men jag fick en telefon att köra bakgrund från nyligen, det var nåt strul med cd-skivan. (Min gissning - den var inte ens med.) Inte så mycket alternativ då, bara att leta reda på en mini-tele till rca och köra.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Som när jag frågade en Dj vad han hade för utgångar på sitt bord;
"Jaa.. sånna där vanliga.. runda!"
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

om telefonen faktiskt har 3,5mm utgångar så är det ju iaf nästan lite okej :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Överlag är jag lite kritisk till folk som kommer fram med CD/usb/telefoner/osv och ber mig spela deras låtar. Jag brukar ta emot deras skivor och säga att jag ska lyssna på dem när jag kommer hem.

Så vitt jag vet skulle det lika gärna kunna komma in en nazisthälsning mitt i låten...eller ngt annat otrevligt. Därför känns det hyffast oseriöst att dra på ngt okänt mitt i ett gig.

Är det någon jag känner är det dock en helt annan sak (även om jag föredrar att spela mina egna skivor :) )
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Tobias Norrfors skrev:Det finns folk som på fullaste allvar tycker att jag kan ta deras telefon och sätta min mic mot telefonhögtalaren och på så vis "spela" musiken på dansgolvet.

Yeeeezes.

Japp, been there, done that. Står inför 3000 pers i Solnahallen när det kommer fram en snubbe som kör bildspel mot en vägg och vill sätta en mik framför datorhögtalaren. Det fanns ingen utgång alls för line på laptopen han hade. Våran monitorkille Anders står med en trådlös Sennheiser mot datorn och är röd i ansiktet av skam.

För att inte tala om alla vidioter som kommer och ska ha signal 30 sekunder innan giget börjar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

appropå det..

var ute och gick med min tjej på stan. då stod en förening mitt på torget med ett äldre pa av typen powermixer+högtalare och höll en mic mot en bergsprängare. Det lät FÖRJ******T !!! Så jag gick utan att säga ett ord dit och gav dem vänligt ett visitkort med texten "Star Audio - kvalitetsljud för konsert och event". Vi skrattade rätt gott sen. :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Tobias Norrfors skrev:Är det någon jag känner är det dock en helt annan sak (även om jag föredrar att spela mina egna skivor :) )

Klart man ska spela sina egna skivor. Man är ju där av olika anledningar och lirar. En utav dom anledningarna är ju att man vill lira sin egen musik plus att underhålla publiken och få fart på dansgolvet.
Varför då ta emot någon annans skiva, usb, telefon eller va de nu kan vara.

MVH DJ Enander

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster