Cd rengöring

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Cd rengöring

Inlägg av Erik Eklund »

Hej!
Jag har nu fått funderingar kring rengöringen av lasern i företagets Pioneer Cmx 3000 spelare. I manualen så står det att rengöring av lasern ska göras av Pioneer, men är detta bara som jag tror ett "säljknep" eller stämmer det? Vi har använt oss av en rengöringsskiva med små borstar på men den kanske har gjort mer skada än nytta? Någon som har någon bra erfarenhet av detta?

Mvh Erik

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Har hört nån stanns att man inte ska använda sånna skivor på dj grejer.. kan ju kanske vara att lasern är ömtåligare i sådana här cd-spelare lr något sånt.. vet ej redit. men jag skulle nog lämna in den och få den rengjord

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Denon säljer ju rengörningsskivor till sina dubbelspelare vet jag iaf, frågan är om de är likadana som "vanliga" rengörningsskivor. Någon info kanske finns i en denonmanual eller på deras sida?

Står det i Pioneermanualen att spelaren bör lämnas in för rengörning?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Ja, dom säger att det gör mer skada än nytta. Men jag vet inte..


Jo, jag har hört talas om det men inte stött på någon... Hittar ingen från Pioneer, men hur gör ni?

Ja, rengöring av spelaren ska utföras av Pioneer sverige eller något i den stilen. Men inte att den måste rengöras... Men jag drog iväg ett mail till dom på Pioneer och frågade om dom hade skivor eller hur man skulle göra.
// Erik
Mpsound.com

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Om du har lust så kan du ju alltid byta lasern. Den är snorbillig, typ 200 spänn... Vi bytte precis bägge lasrarna på en maskin som sitter på en fast installation. Det var den första pioneerlasern vi har bytt över huvud taget, men den cd-spelaren hade visserligen gått minst 6h varje dag i över ett år...

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Jo..nog kan man det. Om man har lust eller kunskap att byta lasern själv. Lämna in den för laserbyte brukar kosta en slant. Kan man få riktigt bra priser på en ny kan det löna sej att sälja den gamla och införskaffa en sprillans ist. *geek*

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Jo det är ju billigt med delar, men sist jag kollade var det ett rent h-vete att plocka isär den. 2000:- skulle dom ha för att byta båda lasrarna. Sen mailade jag till pioneer support, saxar mailet..

"Hej
Rengöringsskivor kommer inte åt att rengöra hela laser pickupen samt att risken är ganska stor att den skadar upphängningen till linsen så du bör lämna in den för att få den rengjord

mvh
Christoffer
Pioneer Support"

Sen vet jag inte vad det kostar med en rengöring, men man får väl kosta på sig det!
// Erik
Mpsound.com

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det låter som. "Gör inget själv utan låt oss göra det bara för att vi ska tjäna pengar." Jag rengör mina CD spelare och DVD spelare själv.I många fall så e det inte linsen som är problemet utan det e bara ddax och smörja upp mekaniken i spelarna. Jag rengör linsen med Isopropanolalkoholm som är utspätt med destilerat vatten och tops. Men det gäller va försiktig men oftast räcker det med tops.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Erik, hur gjorde du med din spelare? Vi har också en CMX-3000 som nog skulle behöva lite rengörning. Verkar lite bökigt att komma åt lasrarna för att göra rent dem själv, någon som vet vad det kan kosta att skicka in den på rengörning?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Vi sålde den och köpte en ny ifrån tyskland :lol: Tror Pioneer ville ha runt 500-1000 för en rengöring, kommer inte ihåg så väl tyvärr. Byta lasrarna skulle gå på 2000:- iaf. Det var därför det lönade sig att köpa nytt ist 8)
// Erik
Mpsound.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster