Avab i konkurs.

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Avab i konkurs.

Inlägg av Janne »

Idag gick Avab i konken...nu finns det inte många av de gamla anrika företagen kvar snart.
Vart vänder ni er för att handla ljusprylar?
Finns det någon konkurrens längre? Bara Bella kvar??

Eller ska man tippa på att Avab (och SFL) snart står som fågeln Fenix ur askan och kör vidare men nu utan skulder. Inte heller bra för konkurrensen...

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Hur kommer det sig att alla företag har så mycket skulder, tar dom lån eller?

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Att konkurrenterna går i konkurs är ingenting bra. Tvärtom så är det ett tecken på att allt inte är bra i branchen. Givetvis finns det undantag, de som gör bra affärer, men generellt så är det inte bra ställt.

Jag tror att det är såpass enkelt som att marknaden i Sverige är överetablerad i vissa hänsenden. Mängden en och tvåmansföretag har nog gjort sitt för att livet ska bli surt för de mellanstora och stora företagens ekonomiavdelningar.

En annan orsak, är vinstmarginalen på de projekt som man gör som idag är pressad i botten. Exempelvis finns det en tumregel för all konsultverksamhet. Den är att företag för att må bra ska fakturera ungefär 720:- i timmen (och redovisa all tid), för att täcka alla kostnader det innebär med att ha konsulten ute på uppdrag. D.v.s. kontorsplats, telefoner, lön, inte bara för konsulten, utan även backoffice, och alla andra små utgifter som uppstår då man har en verksamhet....

Vad är framgång som ljusföretag?
1. Att ha fler moving lights än nångon annan?
2. Att göra de intressantaste jobben?
3. Att personalen har roligast?
4. Att omsätta mest pengar?
5. Att vinsten är störst?
6. Att kvaliteten är bäst?
7. Att man har så jävla mycket att göra?
8. Att man rockar så fett för man gör det ballaste jobben.
9. Att man drar in fett med Riskkapital så att man kan uppnå nr 1.

Själv tror jag att en kombination av 2+3+5+6 är ett bra och välmående företag. Jag letar fortfarande efter det företaget, så jag kan söka jobb där ;)

Sen så har vi en tredje faktor....Internet och EU.
Vilken slutkund somhelst som vill betala så lite så möjligt och har tid att vänta, kan beställa sina saker från Showtec i Tyskland, eller nån annan Fransk eller Holländsk leverantör. Agenturer och fördelarna med att ha en "agentur" blev kraftigt försvagad under den senaste lågkonjunkturen, då även tillverkarna, var tvungna att kämpa för deras liv, och då är det bara att tänka kortsiktigt för att sälja så mycket som möjligt.

Alla vill ha så billiga prylar som möjligt, men den dagen man står där i ett projekt och kommer på att man behöver 10 st "whatever" till, snabbt som faaan, så blir man arg och irriterad över att det inte finns att köpa någonstans, och att Tyskarna har tyvärr 6 veckors leveranstid på dem.

Grunden för all företagsamhet idag är egentligen inte att analysera vad som gick snett, eller hur det ser ut just nu. Det intresssanta är att spekulera i hur framtiden ser ut. Är man duktig på det så kan man definitivt göra bra affärer.

En del så kallade eventgurus har i lite branchtidningar sagt att "mötesbranchen" är på stark frammarsch, och att man kommer att omsätta hur mycket pengar som helst under de kommande åren. Och att det inte är någon hejd på hur braigt och kuligt det kommer att bli för alla som jobbar med event.

Innan man lyssnar lite för mycket på dessa gurus (som har egna företag som så påpassligt är i behov av venture capital), så kan man ju beställa en branchrapport från någon lite mer oberoende marknadsanalyskonsult, och kolla om den säger samma sak.



ps.
så hur många av er fakturerar 720:- i timmen?....om någon gör det, så kan ni väl PM:a mig om vem kunden är som betalar :)



MVH
Nicklas Gustafsson
TEATERTEKNIK AB (som fortfarande är kvar på banan sedan snart 30 år)
www.teaterteknik.se

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bra synpunkter Nicklas.

Det största problemet på många håll tror jag är att det här för många är både ett intresse och ett jobb. Man arbetar 20timmarspass, och vad har man för lön egentligen? Man arbetar sexdagarsvecka och man får inte riktigt betalt för det. Att driva ett företag i den här branschen är exakt som att driva ett annat företag, den enda skillnaden är att man i den här branschen gillar det man gör en aning för mycket.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Tack för bra inlägg!!
ja, jag tror också att ett stort problem för de större företagen är att man ibland slåss mot lilla företaget som jobbar 20 tim för att det är kul.
Å andra sidan är det få förunnat i världen att få jobba med sitt intresse och det man tycker är roligt.
Men att gemensamt försöka höja priserna vore ju inte fel...
Att kunna driva ett större företag och få det att gå ihop med bra medarbetare, bra arbetsförhållande och bra löner är något att sträva efter. Även vår bransch måste kunna bli "på riktigt" någon gång. Ett större företag borde rimligtvis kunna erbjuda ett säkrare och tryggare jobb.
Hur kan en konsult som jobbar i ett yrke med tiotusentals andra konsulter (IT, advokater etc.) ta 800-2500:-/timme men en som jobbar som ljusdesigen, vilket det ju inte finns många av, bara kan ta en bråkdel av detta??
Önskar att alla i vår bransch försökte hålla högre priser :)
Och faktiskt...sluta med svartjobb! Bättre med sund konkurrens.
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Problemet är ju att om man som företag väljer att hålla lite högre priser så går kunden till ett annat företag om man inte erbjuder någonting annat. Erbjuder man högre tillförlitlighet och högre kvalitet så är det givetvis en skillnad, men finns det två alternativ så kommer kunden välja det billigare om det inte finns en markant skillnad.

Med tanke på hur svårt det är att få riktigt betalt för det man gör i dagsläget så blir det nog inte enklare att ändra nisch om det inte finns en marknad för det där man håller till.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mycket bra inlägg Nicklas. Den nivån på diskussioner ser jag fram emot mer utav.

Lite synpunkter från mig...

Visst är branschen överetablerad. Det finns många små (och stora)företag som slåss om för få jobb (och tyvärr är resultatet på jobben alltför ofta under all kritik).

Däremot håller jag inte med om att det alltid är de små som förstör för de större. Som litet företag (2 fast anställda plus frilansfolk) så ser jag ofta motsatsen. Man bjuder på ett jobb och torskar det till ett större företag för en skitsumma. Varför? Jo, det större företaget har en rigg stående, och hellre än att grejerna står på lagret skickar de ut riggen mot personalkostnad plus en mindre summa för att det är bättre att få 5-10 loppor avbetalat på lånet än inget alls. Vill man få en procentuellt hyfsad avkastning på sin investering så är det omöjligt att slåss mot det tänket.
Ljusföretag som hyr ut vifthuvven på långtidshyror för leasingkostnaden har man ju också hört om.

Vad gäller billiga inköp från Europa. Jag håller med dig. Vi satsar väldigt lite på försäljning till andra än institutioner numera. Marginalen är obefintlig, så man tjänar mer på att lägga tiden på hyror/gig.
Problemet för oss i återförsäljarledet är ju även att alltför många generalagenter säljer till slutkund numera. Själv köper jag i princip alltid från agenturen... jag vill ha deras kunnande och support, men jag undviker agenturer som jag vet säljer direkt till slutkund.

Vad gäller fakturerad tid till kunderna (nope, vi kan inte heller ta 720 spänn) så handlar det om att kunden inte förstår värdet i tjänsten. Jämfört med datorer och jurister så ser många vår bransch som en "lyxvara", plus att de inte förstår komplexiteten i en produktion. "Det är ju bara en stereo/några lampor", hur kan det kosta 30 000 spänn för en kväll? Vi måste utbilda våra kunder för att få den uppskattning/betalning vi behöver.

Välmående företag för mig är ett företag med låga fasta kostnader och liten belåning. Detta gör att man har råd att säga nej till vissa jobb och därmed även får en gladare och mer motiverad personal (som slipper träskjobben).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Helt rätt Cyberpunk. Det finns ju faktiskt exempel på det motsatta, det stora företaget dumpar för det lilla. Hyr ljuset så bjuder vi på ljudet...el tvärtom. Och som dessutom använder svart arbetskraft. Beror nog mkt på skuldsättningen som du säger.
Fram för sund konkurrens!
Och fler bluesklubbar...
:)
Jan P.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster