Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Kent Thorfalk »

Foto 3 vägs svart grenuttag
Foto 3 vägs svart grenuttag
En fråga till er här på forumet...
När används 2 resp 3-vägs svarta raka grenuttag?
Jag har fått mig att 2-vägs är mer inom ljussidan eller jag har fel.
Vi säljer mest 3-vägs med kabel men då många jobbar med både ljud och ljus, har jag ej blivit riktigt klok på när vad används var. Men de går i mängder. Även 2-vägs. Kul.

Och sedan en fråga om 63A kabel, visst finns det lite här och var på scen. Eller?
För det är faktiskt inte så ofta jag får frågan om att leverera den.
Det är mest så vi har hemma när det behövs och då är det ju ibland bråttom inför någon turné.
I fallet med 63A kabel, har vi valt att inte ha svarta CEE-don hemma till denna. Då jag förstått att dessa 63A kablar brukar oftast inte synas ändå. (Några har jag ändå sålt).

Men det är mest grenuttagen, som jag är nyfiken på hur och var de används...Mvh Kent

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Niklas Elste »

jag föredrar 3 vägsutag då det möjliggör fler anslutningar på samma plats utan att vara allt för bulkig

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Samma här, vi har bara 3-vägs.

2-vägs och 4-vägs förekommer också, men jag har valt att ha 3-vägs och ansluta en större grendosa om fler uttag behövs på samma ställe.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Kommer aldrig att ske, men tänk om man kunde ha ett system utan det där klumparna. Typ bara apparathanar o -honor med nån smart låsning

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Niklas Elste »

powercon in ut

men det dröjer innan allt har det

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Såg faktiskt apparathane-hona nånstans som klickade ihop. Ännu lite färre moment än powercon

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag använder helst 3-vägs dosor.

Problemet med "apparatkontakter" är väl att många av dom är bara avsedda för 6 amp och vissa tål ända upp till 15 amp. Lätt att det kan gå varmt någonstans om man inte har koll.

Dessutom har jag inte hittat apparatsladdar i gummi, utan bara bångstyriga i plast :twisted: , och hur roligt är det? Vill man tillverka egna så är det förtvivlat dåliga honkontakter för gör-det-självaren. Dåliga skruvanslutningar (jag löder mina), dåligt anpassade/fixerade kontaktbleck.

Däremot skulle det vara fiffigt med en dubbelsidig grendosa med t ex 3+3! *bomb*
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Kent Thorfalk »

Tack för svaren :)
Vi har både 2 och 3 vägs grenuttag på hyllan och monterar gärna vilket som.
Jag förstod ganska snabbt att dessa är lite av en branschstandard för många så vi försöker alltid ha ett försvarligt lager.
Och naturligtvis har vi andra typer med.
Återigen tack, även om jag inte riktigt blev klokare, när vad används var.
Men det är kanske lite av en smaksak vad man gillar och vad som passar... :)

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Markus Hammerin »

Kent Thorfalk skrev:Tack för svaren :)
Återigen tack, även om jag inte riktigt blev klokare, när vad används var.
Men det är kanske lite av en smaksak vad man gillar och vad som passar... :)
Kanske är det så enkelt att svaret på frågan är att tvåvägsuttag används där man vill ansluta två kontakter och trevägsuttag där man vill ansluta tre kontakter. Om man nu har ett skarvsladd med rätt antal tillgänglig. Annars tar man den som finns till hands. Det kan ju omöjligt vara så att man kan säga att "till ljud använder man tvåvägs och till ljus trevägs".
Trevägs är ju bra för då kan man ansluta två manicker och sen skarva vidare till nästa ställe. Jag har även några fyrvägs (visserligen inte raka, svarta, men jag hade gärna sett att de var det) som är bra när jag skickar upp fyra led-kannor i ett stativ.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Robin Skarp »

Förr i tiden... När allt innehöll glödlampor... Så vart belastningen snabbt ganska stor... Då räckte det med 2 uttag. Per kabel.
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Kent Thorfalk »

Tack återigen,
Och sanningen att säga så behöver jag ej ha full koll på hur grejorna används heller :)
Det viktigaste är ju att vi kan leverera det som efterfrågas.

Och så ville jag även genom inlägget visa att vi har standard elartiklar med som går åt mycket.
Jag läste tex i någon tråd att elcentraler av väskmodell var utrustade med för lite säkringar, och då känns det trevligt att kunna lösa det problemet. (Bara 2 av 3 faser användes tydligen i vissa fall)
Rätta mig om jag har fel, men det är nog ingen nackdel att vi är en del av er bransch :)

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej Kent.
Här kommer ett utdrag från reglerna till detta forum som du ju redan i tidigare inlägg refererat till.
"Forumet är i första hand en företagsneutral plattform för objektiva diskussioner och inte en reklamplats för företag som vill marknadsföra sina egna produkter. Självklart är ni som representerar olika former av företag en viktig resurs här på forumet och ni får gärna bidra med er kunskap, dock inte starta nya trådar, eller posta inlägg i befintliga trådar, där era inlägg har som enda syfte att marknadsföra era egna produkter."

Detta forum är en intressant plats för många av oss i denna bransch. Men min fråga till dig är om du startar trådar och ställer frågor av annat intresse än att kränga dina grejer. Det känns som om du, i nästan alla inlägg, kommer till slutklämmen med att du och ditt företag har sakerna att sälja. Ska vi alla lägga till med att vi kan sälja eller hyra ut saker och starta ett försäljnings forum.
Jag har kanske fel och det är okej men jag ville bara fråga. Vi ska ju alla leva av något och detta är ju ett smart sätt att visa upp sig och sitt företag.
Jag tycker att detta är ett bra forum för oss teknik intresserade.
Prolle

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Var används 2 resp 3-vägs grenuttag

Inlägg av Kent Thorfalk »

Hej,
Ursäkta Prolle att mitt svar dröjde.
Du har alldeles rätt i att mina inlägg, skulle kunna vara ett smart (nåja) sätt att kräma grejor.

Men ett sådant arbetssätt hade inte hållt i längden.
De trådar jag startat har som huvuduppgift haft, att ge mig mer förståelse.
Jag har redan vid ett par tillfällen gjort smärre fel, t ex hade vi inte en susning om att man ofta använder 1-poliga istället för 3-poliga automater på 3-fas uttag.
Det ordnade sig och nu frågar jag alltid om detta.

Det är just sådana här outtalade regler och standarder som jag är ute efter, för att branschens teknik ska kunna fungera optimalt.
I takt med mina inlägg, har jag även fått mail hem med långa utförliga beskrivningar som svar på mina frågor, och er är jag också väldigt tacksam emot. Precis som mot alla andra som tagit sig tid.

Jag uppskattar din uppriktighet Prolle och inlägget var nog inte helt oväntat. Lagom är alltid bäst :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 59 och 0 gäster