8-polig speakon!

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

8-polig speakon!

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

På en "vanlig" så är ju röd på 1+ och blå på 1-.
Men hur ska kablarna sitta om man kör bas, mid, mid/hi och topp i samma kabel?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

vet inte vad stndarden är på 8 polig men på 4polig så brukar man köra 1+/- Mid, 2+/- High

Det är så väldigt få som änvänder 8-poliga speakon så jag undrar om det finns någon färdig standrad för det.

Varför ska du ha 8 polig? vad kostar sån kabel?

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

8-polig används i 3-vägstoppar eller vad det nu heter.
då har jag tänkt att köra en 8:a på basen också i sånna fall för att slippa dra en massa kabel.
ingen aning om vad den kostar faktiskt, någon som vet? :roll:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Åttapoligt är rätt vanligt till line array-lådor. Används av en del även till basar (och givetvis trevägstoppar).

Skulle tippa att standarden är bas, bas, mid, high.

Den stora kostnadsskillnaden är nog att kabeln blir en hel del dyrare.

Hade du alltså tänkt att dra åttapoligt till varje stack och sedan fyrpoligt mellan dem Rikhard? Att köra fyrpoligt rakt igenom tror jag nästan är vettigare faktiskt. Tycker du att det är jobbigt att dra kabel flera gånger så kan du ju tejpa ihop två fyror :wink:

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Nej, 8.or rakt igenom.

T.ex. säg att man har 2 toppar och 2 basar på var sida:
in i 1:a basen, länka till 2:a, in i närmsta topp och sedan länka till nästa topp.

Likadant på andra sidan.

Riggen som Hasse (technosound) har juh 8-polig på topparna om jag inte misstar mig. Nu har Martin Audio även uppdaterad basarna till 2 x 8-polig speakon, kanske för mindre kabeldragning, vad vet jag.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Okej. Varför då? :) Så brukar väl de flesta köra, fast fyrpoligt?

Så mycket ström är det väl inte att inte 4x4mm^2 räcker till?

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Men åh, det handlar om att man kopplar
bas-steget på 1+ och 1-
mid-steget på 2+ och 2-
high-steget på 3+ och 3-
topp-steget på 4+ och 4-

Allt för att underlätta riggningen, iaf tycker jag att det blir det om man enbart har en kabel per sida.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad spelar det för roll vad andra använder? Det enda som är intressant är väl hur du bygger din stegvagn?

Det underlättar riggningen ja, men jag tror knappast att det blir billigare. Jag skulle inte göra så iaf.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

bas på 1+ och 1-
lo-mid på 2+ och 2-
hi-mid på 3+ och 3-
topp på 4+ och 4-

Så skulle jag lägga det om jag bara ville ha en kabel till varje stack.

Men... det vill jag inte. Jag skulle dra separata kablar till subbarna, av den anledningen att det är oflexibelt att alltid behöva ställa topparna på subbarna för att kabeln ska räcka.

Vad händer när du vill flyga topparna, eller om de inte kan flygas, ställa dem högre upp på en scaffoldställning? Eller en så enkel sak som att du vill ställa subbarna centrerat under en scen och topparna L/R på scenen eller PA-vingarna?

Dessutom är det alltid bra att ha fett med kabelarea till subbarna, vilket är betydligt enklare att få med separata kablar.

dawen: Att ha samma standard som andra kan vara nog så vilktigt. WSX-subbarna vi har levereras numera med 8-poliga speakon. Skulle jag köpa nya nu så skulle jag specialbeställa dem med 4-poliga eller byta dem själv direkt, just för att fortsätta vara kompatibel med DM, som också kör 4-poligt på sina.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Cyberpunk: Jag skulle nog hellre ha både fyrpoligt och åttapoligt ut från mina stegvagnar. Det sitter väl åttapoligt på av en anledning, typ att man vill hålla resistansen i kabeln låg (för att inte påverka Qts för baselementet? det är väl det som påverkar om man inte har koll på dämpfaktor och kabellängder/-grovlekar).

Samtidigt, om jag inte hade några subbar med åttapoligt alls skulle jag tveka att köpa subbar med åttapoligt in. Fyrpoligt använder man ju till i princip allt annars liksom, och det har man i reserv.

Helt annan sak om man räknar med expandering givetvis, då man antagligen inte klarar sig utan åttapoligt.

Gör jag tankevurpor Hasse? :)

I övrigt håller jag med om att det är dumt att ha allt i samma kabel. Man låser upp sig.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Såvitt jag minns så används bara två av ledarna i de 8-poliga kontakterna på WSX'en. Skulle man använda fler så är man ju inne på samma pins som topparna, och då ökar risken för att elda upp element genom felkoppling. Enda anledningen till att det är 8-poligt är nog att man inte ska behöva två sorters kablar, utan alla kablar funkar till allt.

Jag kör istället så att jag har 4-poligt på basarna, så kan man aldrig göra fel. Plus att jag använder alla 4 ledarna till subbarna för att få så mycket kabelarea som möjligt (för att behålla hög dämpfaktor).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Aha, så det är bara kontakten som är åttapolig? Jag tänkte att det var åttapoligt för att man skulle kunna använda kabel med fler ledare -> större totalarea. Då är det ju enbart förrvirrande och ineffektivt kostnadsmässigt att ha åttapoligt.

Att du använde alla fyra ledarna till subbarna tog jag för givet.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Aha, så det är bara kontakten som är åttapolig? Jag tänkte att det var åttapoligt för att man skulle kunna använda kabel med fler ledare -> större totalarea. Då är det ju enbart förrvirrande och ineffektivt kostnadsmässigt att ha åttapoligt.

Att du använde alla fyra ledarna till subbarna tog jag för givet.
Kablarna är också 8-ledare, för att man ska kunna använda dem till både bas och topp, men det är bara 2 av ledarna som används till basarna (och 6 till topparna).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Okej, möjligheten finns alltså att köra en kabel per stack, eller är jag fortfarande inte med på vad du menar? Jag har ju jobbat med dina lådor t.o.m., så jag borde ju veta vad det är vi pratar om :? :lol:

Finns inte risken att man inte kan använda långa kablar om man bara har två ledare till suben i och med att resistansen blir rätt hög (eller ja, i sammanhanget sett hög)?

Eller, är det bara så att sub:en finns så man kan plocka ut den ur toppkablarna fast du kör separat kabel?

Är topparna trevägs? :oops: Isf vore det ju mycket vettigare att låta det fjärde kabelparet vara lo-mid, och ha en separat fyrpolig till basarna.

Jag skyller all tröghet på att jag halv två lämnade en kompis i Gävle, för att sedan vara på jobbet pigg och kry sex, och dessutom jobba över... :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Förutsatt att jag minns det hela rätt nu, eftersom mina basar inte har 8-poliga speakon.

Toppen är alltså 3-vägs och utnyttjar 6 ledare i en 8-polig kontakt. De två sista stiften på kontakten används ej.

Basen utnyttjar de 2 sista pinnarna som ej används i toppen, och har också 8-poliga kontakter (men använder alltså bara 2 stift).

Alla högtalarkablar i systemet är alltså tänkta att vara 8-ledare. På det viset behöver du aldrig fundera på vilken kabel du ska ta, utan bara plocka en ur högen, vare sig det är till bas eller topp.

Både jag och DM har istället 4-poliga speakon i basarna och vi använder alla fyra stift/ledare. Visserligen är då inte de kablarna samma som till topparna, men istället används samma kablar till exempelvis aktiva monitorer.

Dels tycker jag att detta är en bättre lösning, i och med att man oftast har mycket fler 4-poliga kablar, som används även till annat. Sedan vore det ju stendumt att inte vara kompatibel med DM, som ju har sådär 50-60 likadana lådor som jag.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Okej, då är jag helt med på vad du menar.

Varför inte använda både tredje och fjärde paren stift för att sänka resistansen ytterligare till lågmiden? Två ledare som inte används fast som du fortfarande pröjsar för och bär runt på... :wink:

Tanken är alltså att man ska kunna köra åttapoligt och länka hejvilt mellan bas och topp, men istället kör du åtta(fast bara sex ledare)poligt till topp och en fyrpolig till bas?

Att kablarna inte är samma som till topparna gör ju faktiskt ingenting, med tanke på att man ändå i princip alltid använder fyrpoligt till monitorer. Även om monitorerna är passiva så fungerar ju fyrpoligt bra, eller hur?

Att inte vara kompatibel med DM är som du säger stendumt. Det låter som en grej jag skulle kunna göra :lol:
Senast redigerad av 2 David Wennberg, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Varför jag inte utnyttjar de sista polerna i topparna är för att jag skulle behöva bygga om kontakterna... och det orkar jag inte. Plus att jag bara har 6-ledad kabel. På lågmiden har det inte heller lika stor betydelse som på subben. Varför Martin gör så.... ingen aning.

Du har fortfarande missat poängen med 8-poligt till allt. Det går inte att linka mellan basar och toppar alls. På topparna är de sista stiften inte anslutna över huvud taget. Enda anledningen är att alla kablar ska passa till bägge.

Att använda fyrpoligt även till passiva lådor går ju utmärkt som du säger... så länge man inte gjort nån linkhistora på kontakterna ilådan och då eldar upp steg istället.

Att vara kompatibel med DM är för mig allt annat än stendumt! (Tryckfelsnisse från din sida?)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Finns det datorer med alkolås eller trötthetsavkännare? :oops: Andra pinsamma slarvfelet idag, bara på detta forum :roll: :oops:

Underligt tänkt av Martin må jag säga. Om man nu vill kunna använda åttapoligt till allt, varför då inte använda alla åtta (eller sex) ledarna? Då skulle man kunna använda klenare kabel alternativt köra längre längder utan problem.

En nackdel är givetvis att om man kopplar fel i stegracket så kan man köra massvis med subeffekt rakt in i oskyddade toppar, fast, man hör ju direkt när man smyger upp med volymen om allt är rättkopplat eller om det är dawen som har kopplat! :wink:

Nu ska jag julstäda och ge fan i att skriva fel på ett tag :roll: :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:En nackdel är givetvis att om man kopplar fel i stegracket så kan man köra massvis med subeffekt rakt in i oskyddade toppar, fast, man hör ju direkt när man smyger upp med volymen om allt är rättkopplat eller om det är dawen som har kopplat! :wink:
Njae... det är inte alls säkert. I många fall flyger man ju med några basar upp med topparna, och då kan det mycket väl vara för sent när man märker det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

trivs du bra med att köra 8-poliga eländiga kablar så är det ju inte en så dum idé. men sätt då dubbla uppsättningar utgångar på stegvagnarna! så du inte måste gå via en bas upp i topparna om du t ex ska flyga eller av nån annan får onödiga avstånd som nån annan skrev här.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster