Dmx kabel till ljud?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Dmx kabel till ljud?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Att använda vanlig signal xlr kabel till dmx fungerar ju uppenbarligen rätt bra, men min fråga är vad som händer om man råkar använda en dmx xlr kabel till ljudet? Blir det ett ljusare ljud då eller vad? tänkte är ju annat motstånd i kabeln, dmx kabel är väl 110 ohm?

Anledningen till varför jag frågar är för jag ibland fått tillbaka kabelcasar då jag skicka folk på jobb där dmx kabel råkats blandas med vanlig signalkabel och det kan ju då tänkas att någon också råkar använda dmx kabel någonstans till någon aktiv högtalare eller så.

Tacksam för svar

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dmx kabel till ljud?

Inlägg av Christopher Berg »

Om något, så är det väl bättre att använda DMX-kabel till ljud, än att använda XLR-kabel till DMX!

Men någon annan kanske har något bra att tillägga, detta är bara egen erfarenhet..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Dmx kabel till ljud?

Inlägg av Mikael Thieme »

Christopher Rosenstam skrev:Om något, så är det väl bättre att använda DMX-kabel till ljud, än att använda XLR-kabel till DMX!
I allmänhet är det just så.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Dmx kabel till ljud?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Frågan är inte vad som är bättre utan vad som kan bli konsekvenserna av att man råka använda fel kabel

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dmx kabel till ljud?

Inlägg av Christopher Berg »

Vet att jag läste på ett forum ang. just den här frågan, dock så var det länge sedan.
Då var det iaf en kille i USA som skrev att han lyckades få in en AM-radiokanal med hyfsad signal, när han hade använt en DMX-kabel till mikrofon..

Antar att det inte är så stor chans att lyckas få in några AM signaler här i sverige..

OBS! Det var ett tag sen jag läste det, och om det var fel på kabeln eller liknande framgick inte av tråden!
Och mitt minne kan ju spöka också! :)
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Dmx kabel till ljud?

Inlägg av Anton Gildebrand »

DMX-kanel är ju bättre skärmad så jag har faktiskt löst en del problem med att byta till nämnda kabel :-)
Flest inlägg när den dör vinner!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Dmx kabel till ljud?

Inlägg av Mikael Thieme »

Mattias Carlsson skrev:Frågan är inte vad som är bättre utan vad som kan bli konsekvenserna av att man råka använda fel kabel
Med "vanlig" audiokabel till DMX kan följden framför allt bli så mycket jitter att signalen inte kan hanteras med tillräckligt stor felmarginal i mottagaränden. Korta sträckor, i storleksordningen någon meter, är problemet inte stort men längre sträckor än så blir risken för felfunktion större.
Med DMX-kabel till audio behöver man inte nödvändigtvis uppleva några negativa effekter alls - inte nödvändigtvis några positiva heller, beroende på hur bra audiokabel man jämför med, men sämre blir det iaf i allmänhet inte.
Skärmning skiljer oftast inte i någon avgörande grad, och en ljudkabels skärm är inte heller så viktig som många tror. Lejonparten av störningsskyddet står balanseringen (differentiell signal tillsammans med tvinnade ledare) faktiskt för. När det gäller radiomottagning är det inte någon generell skillnad, utan är något som kan uppkomma med dåliga/trasiga kablar och utrustning oavsett kabeltyp.
I det här avseendet kan man dra likhetstecken mellan DMX-kabel och AES-kabel, i båda applikationerna vill man ha partvinnade ledare och stabil 120- respektive 110-ohms impedans. (Skillnaden i impedans mellan 120 och 110 ohm är mindre viktig än skillnaden mellan [120 eller 110] och typisk mikrofonkabel.) Mycket har skrivits på nätet om frågan, eller snarare har den ställts många gånger; Steve Lampen på Belden har skrivit en kort sammanfattning; http://www.belden.com/blog/broadcastav/ ... 301156.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster