Tips på mjuk och smidig 4x2.5mm2 högtalarkabel

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Tips på mjuk och smidig 4x2.5mm2 högtalarkabel

Inlägg av Jonas Larsson »

Tror vi har diskuterat något liknande tidigare, men kan inte hitta det nu...

Jag undrar om ni har några tips på mjuka och smidiga högtalarkablar (4x2.5mm2), jag köpte lite billigare Bostromkablar sist och vart väl inte riktigt nöjd med dem...

Var inne en snabbis och kikade lite på den tyska sidan också, eftersom jag ev har lite andra prylar på G därifrån...

Lös kabel:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_ ... dinfo.html

Komplett med Speakon: (ser ju ut att vara smidig gummikabel)
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_ ... dinfo.html

Tips och förslag är välkomna =)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi använder oss av lineax Kabel är väl egentligen ingen högtalar kabel utan en 4ledad 3-fas kabel men det är mjuk lätt lindad och tål hur mycket stryk som helst! Den är iof ganska dyr gämfört med Vanlig högtalarkabel men det lönar sig i längden!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag diggar den där franska kabelsorten, vad den nu heter. Står Cable Haut Parleur på den iaf, vilket är franska för högtalarkabel 8)

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Vi (Riksteatern) använder Cordial, den är mycket smidig, även vid lägre temperaturer. Dock är isoleringen över ledarna lite klen, detta märks bra när man löder på Speacon, det behövs inte mycket för att den skall smälta.

Svensk återförsäljare, Sennheiser AB
http:\\www.sennheiser.se

MVH
Dogge

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Dogge skrev:Dock är isoleringen över ledarna lite klen, detta märks bra när man löder på Speacon, det behövs inte mycket för att den skall smälta.
Får man fråga varför ni löder Speakon?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf: Är verkligen Lineaxkabeln smidig? Jag har stött på en del sånt till 220 och trefas, och tycker inte att den är lika smidig som en del speakonkabel jag stött på.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

cyberpunk skrev:
Dogge skrev:Dock är isoleringen över ledarna lite klen, detta märks bra när man löder på Speacon, det behövs inte mycket för att den skall smälta.
Får man fråga varför ni löder Speakon?
Det frågade jag mig åxå när jag började här...men tydligen har man haft problem med Speacon som lossnat vid anslutningarna. Och detta åxå på den gamla varianten av Speacon där jag personligen tycker att plintarna är bättre än på den nya FX (eller vad den nu heter).
Därför löder vi våra Speacon, lite mera jobb men man säkerställer god kontakt.

/Dogge

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Hmm... själv tycker jag den gamla varianten var mer benägaen att lossna då man tryckte sönder kardelerna med skruven när den plöjde in i kabeln. Den nya får ju ett mycket jämnare tryck över hela kabeln, bara man verkligen trycker ner den i botten på kontaktkoppen. Förr lossnade någon kabel ibland om man misshandlade dem lite. Numera upplever jag inte det problemet längre.

Men... var och en har sina tricks :wink:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

cyberpunk skrev:Hmm... själv tycker jag den gamla varianten var mer benägaen att lossna då man tryckte sönder kardelerna med skruven när den plöjde in i kabeln. Den nya får ju ett mycket jämnare tryck över hela kabeln, bara man verkligen trycker ner den i botten på kontaktkoppen. Förr lossnade någon kabel ibland om man misshandlade dem lite. Numera upplever jag inte det problemet längre.

Men... var och en har sina tricks :wink:
Det var av den anledningen det levererades med en liten koppar hylsa som man stoppade i hålet . Kan rekomendera Proel högtalar kabel säljs av Monacor.
Mvh John .

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

REV eller REVE eller RDOE eller RDOT 5G2.5. Billig, stark, smälter inte om man löder, går att köpa överallt.

För fast installation skulle jag vilja slå ett slag för Ericsson Cables DC-matningskabel till telefonväxlar; finns i areor från 2,5 upp till 10mm^2, med två ledare mantlade i en lättskalad lösning. Väldigt kompakt, lätt att jobba med, går bra i de där 10mm^2 dubbelhålsklämhylsorna man måste ha när man installerar Ciscoroutrar...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster