Speakon-kablar, 2-polig eller 4-polig?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Bangoo
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 04 dec 2003, 01:00
Ort: Malmö

Speakon-kablar, 2-polig eller 4-polig?

Inlägg av Bangoo »

Skall snart införskaffa mig ett par nya pa-högtalare och detta med 2 och 4-poliga speakon-kablar dyker upp på flera ställen men det står inget om vad det är för uttag på högtalarna.

Kvittar det vilken man använder på högtalarna, passar båda till alla pa-högtalare med speakon-uttag?

Vilken av ovanstående är vanligast?

/Bangoo

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Det finns 2, 4 och 8 polig speakon. Så vitt jag vet är den 4-poliga varianten är vanligast. Däremot används oftast bara 2 av 4 pinnar(1+ och 1-).

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag skulle köra med 4-poliga. Då behöver du inte byta den dagen du bestämmer dig för att köra högtalarna aktivt delade.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

De 8-poliga är ju fysiskt större, men 2 och 4 är väl lika stora? Passar dessa i samma chassiehona tex?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Som jag förstått det är det olika storlek på 2,4,8 poliga jag har själv bara arbetet med 4poliga kontakter för det är det somär absolut vanligast! Därimot kör vi 2polig kabel som monitor kabel just för att det inte behövs 4polig och 2polig tar mindre plats är enklare att jobba med. Men det är endast 4poliga kontakter och det är det som sitter på alla högtalare om inget annat används!

Så köp 4poliga kontakter sen hur många poler på kontakten du använder gör det samma. Men ska du ha till PA:t så tycker jag du ska skaffa 4polig kabel direkt!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf(KMD) skrev:Därimot kör vi 2polig kabel som monitor kabel just för att det inte behövs 4polig
Såvida man inte kör sina monitorer aktivt ja.

Bangoo: De åttapoliga kontakterna är mycket riktigt fysiskt större, och är ingenting man hittar på mindre system. Vore jag du skulle jag välja fyrpoligt. Det är mest en hobbyverksamhet va? Isf kan du gott köpa kabel på trumma och kontakter i mångpack och skruva ihop kablarna själv. Då får du bra gjort kablage i längder du bestämmer själv, och du spar en slant, om du kan få ner priserna på kabel och kontakter. Väljer du att köpa de JBLhögtalare du tänkt dig går det säkert att ordna ett bra pris på kabel via Septon.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

De 2-poliga och de 4-poliga ska vara kompatibla på nåt sätt. Om det var så att de 2-poliga sladdkontakterna passade i de 4-poliga chassidonen, men inte tvärtom...? Har inte kört de 2-poliga själv, men jag minns nåt jag läste när de kom.

Kör 4-poligt så slipper du bry dig.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bangoo
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 04 dec 2003, 01:00
Ort: Malmö

Inlägg av Bangoo »

Ok, det låter ju som det lutar åt det men 2-poligt är ju mycket billigare, ca halva priset jämfört med 4-poliga.

Kan man inte börja med 2-poliga och sedan uppgradera till ett köp av 4-poliga?

/Bangoo

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Billigare blir det ju inte, då måste du först köpa 2-poliga... å sen måste du ändå köpa 4-poliga...

Och kör du med 4-poliga och är lite kort me kabel, så kan man alltid låna kablar från andra...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det beror väl litegrann på vad du har för ambitioner Bangoo. Såfort du kommer över hobbynivå så är det väldigt ovanligt med tvåpoligt.

Jag tycker att du skulle köpa fyrpoligt, även om det kostar en slant extra.

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Vad är det som egentligen som skulle hindra att du kör 4 poliga kontakter till 2 ledad kabel. Då behöver du inte bygga om lådorna om du vill uppgradera, då blir kostnaden för kabel lite lägre.

Annars om du köper ett system med både topp och sub kan det bli billigare med 4 poligt genom att du kan koppla det andra paret länkat i högtalaren och koppla vidare till topp eller sub, då behöver du inte lika mycket.

Om jag har förstått det hela rätt är dessutom 2 och 4 poliga samma kontakt med undantag för antal kontaktytor. 2 poliga sitter ytorna som par 1 i en 4 polig och kan användas rakt av, tror även att du kan koppla en 4 polig hane i en 2 polig hona även om du bara kan använda par ett i kabeln.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

för att reda ut kompatibliteten:

tvåpoliga och fyrpoliga speakon ser ungefär likadana ut. tvåpoliga sladdhanar passar i både två och fyrpoliga chassiehonor. men, det som är lite irriterande (tycker jag) är att fyrpoliga sladdhanar passar inte tvåpoliga chassieuttag! så dom är alltså kompatibla åt ena håller men inte andra.

har du då högtalare med tvåpoliga speakonuttag, så måste du ha tvåpolig saddhane också. men någon sån högtalare har jag nog aldrig sett vad jag vet. det vanligaste är att det är fyrpoliga chassieuttag men det bara används två av polerna.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster