tunn kabel med både ström och signal, alt egen variant?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

tunn kabel med både ström och signal, alt egen variant?

Inlägg av gzede »

har sett lite olika lösningar på kabeldragningar till aktiva lådor på scen. En variant är ju Eurocable (eller vad dom heter) som har en kabel med både ström (3x1.5) och signal.. men den är 15mm tjock, som en tjock vattenslang mao! Och 1.5mm2 ledare är ju överdrivet för en aktiv plastlåda.

Ett annat alternativ är ju att köra vanlig gummikabel till strömmen, buntat ihop med en vanlig signalkabel med t ex nylonfläta/kabelstrumpa runtom.

Vad jag undrar är om det är nån här som har gjort nån lösning som ni tycker funkar bra, eller kanske hittat nån tunnare variant av vad eurocable har..?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

1,5 mm2 är väl inte overkill? Det är det tunnaste vi har som det går 220 genom överhuvud taget. Rätt vad det är så ska du ha 4 lådor linkade på den och då behövs det.

Har för mig att Luthman har någon variant med både ström och signal i. Färdigt kablage med kontakter och allt för inte så farliga pengar. Var väl 15 meter lång eller nåt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:1,5 mm2 är väl inte overkill? Det är det tunnaste vi har som det går 220 genom överhuvud taget. Rätt vad det är så ska du ha 4 lådor linkade på den och då behövs det.

Har för mig att Luthman har någon variant med både ström och signal i. Färdigt kablage med kontakter och allt för inte så farliga pengar. Var väl 15 meter lång eller nåt.

det beror lite på hur man ser det. Jag har SRM450-lådor (som ej kan länka ström) och Genelec 1029a (som inte heller länkar ström)... :oops:

ska kolla på den där som luthman har! verkar lovande. var ju inte så blodigt dyr iaf. tack för tipset.. :D

edit:

kollade lite på proels hemsida och 10,8mm i diam duger ju faktiskt.
tack för tipset! fler är välkomna!

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

ait!

Inlägg av Björn Smith »

yo!

håller också på att leta upp en kabel med både ström och signal..

såg att starfelt hade en ny..

http://www.starfelt.se/pics/prod_tillve ... cab400.jpg

dock, så var de bara 3x1mm2 , vilket inte jag gillar.. grr

dags för ett par kalla nu!

/polkaz

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

nä det är klart den kabeln var dessutom tjockare än proels med 1.5mm2!



just nu leder proel med 10.8mm i diam.. :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Även om dina lådor inte har möjlighet att länka ström så kanske det vore en idé att se till att man har möjligheten att länka ström. Låt bli att sätta en apparatkabelhone i änden och sett ditt två uttag för 220V istället. Dina lådor har väl iaf möjligheten att länka signal?

Sedan så ska man väl inte vara rädd för grova kablar? :wink: De Proelkablar jag har jobbat med och lött har inte hållit speciellt bra kvalitet alls, men de Eurocablekablar jag jobbat med har alltid varit följsamma och trevliga. Inte Mogami, men väldigt mycket bättre än Proel.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:Även om dina lådor inte har möjlighet att länka ström så kanske det vore en idé att se till att man har möjligheten att länka ström. Låt bli att sätta en apparatkabelhone i änden och sett ditt två uttag för 220V istället. Dina lådor har väl iaf möjligheten att länka signal?

Sedan så ska man väl inte vara rädd för grova kablar? :wink: De Proelkablar jag har jobbat med och lött har inte hållit speciellt bra kvalitet alls, men de Eurocablekablar jag jobbat med har alltid varit följsamma och trevliga. Inte Mogami, men väldigt mycket bättre än Proel.
det var kanske ingen dum idé! i alla fall på nån av kablarna kan jag ju sätte två uttan i änden istället för apparathona.. inte så dumt..

får se lite, tycker bara det blir så himla jobbigt att casa och släpa med sig när man har 4 mm extra isolering på kabeln..:)

fler tips och tankar mottages tacksamt

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

Fick möjlighet å testa de nya kablarna som starfeldt säljer, och blev positivt överraskad. Jag upplevde dom som mycket mjuka och flexibla, verkar vara bra gjort med avlastning också. Har inget negativt att säga om tjockleken :wink:

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Everlast skrev:Fick möjlighet å testa de nya kablarna som starfeldt säljer, och blev positivt överraskad. Jag upplevde dom som mycket mjuka och flexibla, verkar vara bra gjort med avlastning också. Har inget negativt att säga om tjockleken :wink:
jag hoppas dom är bra , jag har beställt tre st för att testa ;)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster