El-standard

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

El-standard

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Hej!
Är det någon som vet om det är annan el-standard i finland, skall dit på gästspel i oktober, måste veta om vi ska ta med egen utrustniong eller om vi kan få det på plats!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Samma som här, dvs trefas överallt i CE-handske utan en massa konstigheter.

Vart ska ni nånstans?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Är det samma ström oxå, alltså 230 V?
Vi ska till Helsingfors (Helsingfors Operan tror jag) och ev. Åbo! Ska bli kul för jag har aldrig varit i Finland!!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är precis samma. Våra trefassaker var bara att koppla in. (Testades i vintras på Alexanderteatern i Helsingfors)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lightguy (TMT) skrev:Är det samma ström oxå, alltså 230 V?
Behöver man inte kunna en del om el för att jobba på teater Lightguy? Jag trodde du visste att ström inte mäts i Volt... *solglasögon*

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag kan tillräckligt mycket för att klara mig, blir det mer avancerad el-teknik så har vi elektriker och effektmakare som tar hand om det!!!
Dessutom förstod ian vad jag menade så det känns lite onödigt att komentera tycker jag, kom med lite intressanta inlägg istället!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tack för hjälpen ian!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

I Finland o Sverige är Starkströmsföreskrifter o materialstandard i princip lika. Jag vet att jag upptäckte nån skillnad mellan sverige o finland inom el, men minns inte vad det var... Det var iallafall inget överhängande...

NORGE däremot grabbar! Där skiljer det mycket mellan våra o deras standarder. Så tänk över strömförsörjningen innan ni åker över till Norge med någon svensk rigg. 3-fas don är till exempel några helt andra... även vanliga vägguttag i bostäder vad jag minns? Kan kanske Jonas komma med lite fakta i just det här? Minns jag inte helt galet kör dom ner 2 faser i ett vanlig vägguttag...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Väggutagen är vanliga. Däremot har de andra standarder för trefas (tror man slipper framdragen nolla)

Det där med två faser[1] är annars nåt som amerikanarna mest sysslar med. Deras elstandard är å andra sidan helt jävla sjuk och vidrig. Det pågår en diskussion om det där på theatre-sound-listan, och jag blir bara gladare och gladare av att man bor i ett land med någorlunda vettig inställning till det här med elektricitet.

[1] Du matar huset med en transformator som levererar 240V, levererar fram centertappen som nolledare samt två 120V-faser. Halva huset kopplar du på L1 och 0, andra halvan på L2 och 0. Behöver du mycket ström, typ till en tvättmaskin eller spis eller en Cyberlight, kopplar du in dig på L1 och L2. GAH.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ian, jag kan bara hålla med dig vad gäller USA. De har förmodligen den sjukaste elstandarden på denna sida om ekvatorn.

Tänk er att komma till ett ställe där det inte finns tillstymmelsen till en trefashandske, istället finns det en panel med skruvanslutningar där du själv får skruva in dina lösa kabeländar. Har du en jäkla tur så finns det en huvudbrytare (och någon som vet var den sitter), annars får du skruva i dina kablar "live". Dessutom är chansen inte direkt överhängande att det finns en tillräcklig jord (om någon alls) i skåpet, så förmodligen får du själv dra en jordkabel ut i trädgården och sticka ner den i marken.

Alternativt:

Så finns det en panel på stället, men stället tillåter inte att du kopplar in din distro själv utan har en huselektriker som ska göra jobbet. Så långt så väl, bra att kunnig personal (i bästa fall) utför jobbet, men de debiterar dig någonstans mellan 5000 och 10000 spänn för jobbet. Du har inget annat val än att betala och se glad ut.

Tack och lov att man befinner sig i Sverige/Europa, där saker är bra mycket enklare och säkrare :D
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Säkrare i europa.. hmm, mjae.. inte alltid kanske... För några år sen berättade en som jobbade på TV Inter, att när dom va nere i Danmark och skulle köra ett jobb utomhus, fanns det inte tillräckligt med el, så dom kontaktade en elektriker.

När han sen kommer dit, ser han sig omkring lite, tittar upp och säger: "El!"

Det blev med andra ord att han klättrade upp i stolpen och kopplade in dom där...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Lite tillägg i ians inlägg om att bo i ett land med hyffsad bra el-standard. Våra kontakter är ju 30000 gånger lättare att jobba med än om man ser till england och usa.


Måste berätta en lite historia om strömadaptrar.
Vi hade ett gästspel från ryssland för några år sedan på teatern, de kom med all sin utrustning själva det enda de behövde var ett 63A uttag, så vi drog fram det! Vi upptäkte då att de hade en annan standard på sina kablar så vi frågade lite försynt om de hade någon adapter, visst hade dom det. De tog upp en kabel med sin standard i ena ändan och 5 spik fastlödade i andra, deras komentar var "Fits all, fits all".
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det lät ju säkert och bra :roll:

Hade det inte varit lättare att slänga på en 63A handske direkt i stället för spik?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

I england får man inte köra trefas hursomhelst vill jag minnas, utan att man har enfashandskar till allting.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag var på ett bröllop och riggade upp en Discoanläggning. Det skulle även vara ett band men dom skulle köra på sina egna prylar bestämt.

Discoriggen jag hade med mig går bra att koppla in på ett vanlig 10A enfas uttag. Men så frågade jag vart bandet skulle koppla in allt deras, dom pekade på ett uttag och sa "ja det där" Fan tänkte jag det där är ju garanterat samma som jag la min anläggning på. Så frågade jag räcker värkligen 10A till allt det där? Nej men vi drar en lång kabel till nästa rum oxå. Oj tänkte jag, det här är proffs vi har att göra med. (för er som inte är i PA branshen så kan jag säga att kopplar man in en anläggning med 2olika jordpunkter så får man ett brum som inte är önskvärt :P )

Jag påpekar detta och frågar om dom inte kan koppla in sig på 16A handsken som sitter bakom dom. Jo visst kan vi göra det istället säger sångaren och ur en plastback drar han upp en vit typ hemköps grenkontakt med 6 uttag och strömbrytare på den hade dom satt fast en 3fashandske på. Jag bara gapar och frågar. Vad är det där? Dom ser frågande ut och kopplar in skiten. Hur som helst allt slutar med att jag åker tillbaka till lagret och hämtar en elcentral som vi kopplar in oss allihopa på dom fcik 2faser och jag klarade mig ju på 1.

Men poängen är väl att man får se mycket sjuka hemapuls lösningar. Även när det gäller starkström! Helt sjukt tycker jag.

En liten rövarhistora från dalarna.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

16A-handske till enfas-schuko får man väl göra om man har 2,5 mm^2 ?

Det är väl t o m kosher att ha handske till 3 schuko (en per fas), bara man har koppararea nog? (sen är det alltid MYCKET bättre med elcentral som är ordentligt avsäkrad, men jag har sett handske->schukolösningen på minst en teater i stan, och lite här och var på byggplatser)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:16A-handske till enfas-schuko får man väl göra om man har 2,5 mm^2 ?
Yup, det finns ju massor av prylar med shuko som behöver mer än 10A (en hel del av mina steg t.ex).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Har du sett ett typ "hemköps grenuttag" så vet du att vi inte snackar några 2,5mm^2 kabel Att köra in 16A i en sån där vit plastsak skulle jag direkt säga är rent livsfarligt. Max 10A står det till och med på dom. Ska sedan ett band ha ström för att driva all backline, monitorer, PA och några kannor så blir det mer än 10A.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ah. IKEA-kabel all over again. jag förstår.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo men såna säljs ju i handeln och är fullt godkända!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster