bra och smidigt multidon!

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

dawen skrev: Ett komplett don ska inte behöva kosta mer än hälften av det du betalar.
Vem sa att jag betalar listpris? :-)

(ingen aning om vilka fler leverantörer som finns för hartingdon, jag tog första bästa som jag hade siffror från)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:
dawen skrev: Ett komplett don ska inte behöva kosta mer än hälften av det du betalar.
Vem sa att jag betalar listpris? :-)

(ingen aning om vilka fler leverantörer som finns för hartingdon, jag tog första bästa som jag hade siffror från)
Ahh, OK :P Borde jag självklart listat ut.

Jämför dock med Bella, det kanske kan löna sig ytterligare. Visserligen är det inte Hartings orginaldon, utan Ilmo, men det är ju inte hela världen.
Om du har Bellalitekatalogen (2001, vilket är den senaste) så kolla på sidorna 101-102. Har du den inte så ladda ner sektionen "Elmaterial" från deras hemsida.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Det är ju sant att man lyfter jorden i slutet på multikabeln. Frågan är då varför det inte ens säljs multi med gemensam jord längre? Vore det bra så skulle det finnas åtminstone någon tillverkare av det.
Jag har aldrig sett en multi med gemensam jord säljas nånsin.
Däremot har jag sett många hembyggen med gemensam jord.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Det är väl inte bara då det gäller piskor och stageboxar tjifen din litar på tur? :roll: :wink:
Nä, iofs inte. :roll:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av Hasse Queisser »

ElectroAudioHB skrev:
cyberpunk skrev:Det är ju sant att man lyfter jorden i slutet på multikabeln. Frågan är då varför det inte ens säljs multi med gemensam jord längre? Vore det bra så skulle det finnas åtminstone någon tillverkare av det.
Jag har aldrig sett en multi med gemensam jord säljas nånsin.
Däremot har jag sett många hembyggen med gemensam jord.
Det är alltså något vi missar här. Jag vet att jag hade en diskussion med någon om detta förut och vi kom fram till att det bäddade för problem, men fan ta mig om jag ska komma ihåg nu vad vi kom fram till.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

cyberpunk skrev: Jämför dock med Bella, det kanske kan löna sig ytterligare. Visserligen är det inte Hartings orginaldon, utan Ilmo, men det är ju inte hela världen.
Om du har Bellalitekatalogen (2001, vilket är den senaste) så kolla på sidorna 101-102. Har du den inte så ladda ner sektionen "Elmaterial" från deras hemsida.
Nu har vi iofs redan skaffat en säck med don (och multiprojektet börjar bli klar), men nästa gång kanske.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Det är alltså något vi missar här. Jag vet att jag hade en diskussion med någon om detta förut och vi kom fram till att det bäddade för problem, men fan ta mig om jag ska komma ihåg nu vad vi kom fram till.
Jag kan tänka mig att ni kom fram till att en vanlig multikabel med separata skärmar som var ihopkopplade i båda ändar bäddade för problem.För det gör det ju...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av Hasse Queisser »

ElectroAudioHB skrev:
cyberpunk skrev:Det är alltså något vi missar här. Jag vet att jag hade en diskussion med någon om detta förut och vi kom fram till att det bäddade för problem, men fan ta mig om jag ska komma ihåg nu vad vi kom fram till.
Jag kan tänka mig att ni kom fram till att en vanlig multikabel med separata skärmar som var ihopkopplade i båda ändar bäddade för problem.För det gör det ju...
Inte alls omöjligt. Det är ju förmodligen så de flesta skulle göra för att försöka förenkla ett multiprojekt, så därför kan det mycket väl ha varit där diskussionen hamnade.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag har klurat ut att det ju iofs skulle funka med mindre don om man delade på jorden, men det blir ju knappast enklare att få ihop det..
så det får bli separata jord för alla.

blir nog ett siemensdon, kollade på whirlwind men deras var DÜHRA.. 172pins (iofs 150 pin för mycket men endå) listade ju 7500kr. Det är mer än vad multikabeln kostade. :oops:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:jag har klurat ut att det ju iofs skulle funka med mindre don om man delade på jorden, men det blir ju knappast enklare att få ihop det..
så det får bli separata jord för alla.

blir nog ett siemensdon, kollade på whirlwind men deras var DÜHRA.. 172pins (iofs 150 pin för mycket men endå) listade ju 7500kr. Det är mer än vad multikabeln kostade. :oops:
Whirlwinds don är som sagt DYRA. Harting är nog det billigaste jag vet om som håller för lite stryk. Vad är det för siemensdon du har hittat... (länk kanske)? Vore intressant att se. En vits med att köra LK eller Harting är ju att det finns andra som kör med de systemen så man kan låna av varandra och det passar ihop.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Förutsatt att alla följer samma kabelstandard för harting...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Förutsatt att alla följer samma kabelstandard för harting...
Självklart är det så... annars kan ju vissa intressanta fenomen uppstå om man blandar :?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
gzede skrev:jag har klurat ut att det ju iofs skulle funka med mindre don om man delade på jorden, men det blir ju knappast enklare att få ihop det..
så det får bli separata jord för alla.

blir nog ett siemensdon, kollade på whirlwind men deras var DÜHRA.. 172pins (iofs 150 pin för mycket men endå) listade ju 7500kr. Det är mer än vad multikabeln kostade. :oops:
Whirlwinds don är som sagt DYRA. Harting är nog det billigaste jag vet om som håller för lite stryk. Vad är det för siemensdon du har hittat... (länk kanske)? Vore intressant att se. En vits med att köra LK eller Harting är ju att det finns andra som kör med de systemen så man kan låna av varandra och det passar ihop.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2006612.htm

det är tydligen ett siemensdon.

stryktåligheten är inte så kritisk eftersom det är en budgetbudgetbudgetmulti som jag bygger.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev: Whirlwinds don är som sagt DYRA. Harting är nog det billigaste jag vet om som håller för lite stryk. Vad är det för siemensdon du har hittat... (länk kanske)? Vore intressant att se. En vits med att köra LK eller Harting är ju att det finns andra som kör med de systemen så man kan låna av varandra och det passar ihop.
Sveriges radio har använt dom 30poliga siemensdonen i en hiskelig massa år så dom är ju en rätt inarbetad standard ändå.
Kommer inte ihåg hur man lödde dom men tror att det var rad (c) som var jord, (a) som var plussignal, och (c) som var minus.
Senast redigerad av 1 ElectroAudioHB, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Alltså, det här med jord är omvälvt av en *hel* *jävla* *massa* voodoo. Jag börjar mer och mer luta åt att man ska meshjorda istället för att stjärnjorda, och att man ska shunta bort loopar istället för att lyfta (och således bevara) potentialskillnaden. Numera försöker jag kortsluta bort brum istället, och jag har fått en del remarkabla resultat. Redan innan jag började jobba på det sättet så kopplade jag ihop alla skärmar överallt, och det kunde bli riktigt tyst.

Tony Waldron på Cadac:

Lifting the shield connection at one end of a cable

Traditionally, earth/ground structures have only been bonded well enough to achieve personnel safety. Compliance with most national wiring regulations specify touch voltages of around 50V rms. This has become known as ‘equipotential bonding’, although it clearly isn’t equipotential enough for our purposes. Unfortunately, high-energy transient surges in the earth/ground network can easily produce short duration voltages of 150V or even higher. Such voltages can cause serious damage to equipment and give an unpleasant shock to personnel. It is now clear that such ‘equipotential bonding’ schemes are not good enough for interference control either. The same traditional wiring scheme also specifies that cable shields should be terminated at one end only. This is supposedly to avoid noise being injected into the signal, and even cable overheating by preventing large currents from flowing in the cable shields. While this practice is known to protect cables and remove “hum loops” from equipment whose design is sensitive to EMI, the large potential differences between different parts of a system remain to cause similar problems in the future.



The termination of cable shields at one end only, provides no shielding whatever to magnetic fields whose orientation requires that current be driven along the length of the shield to provide a screening effect. This applies to both to emissions from the cable and its susceptibility. Also, the unbonded end provides a window in the overall high frequency shielding, through which external fields will couple with the inner conductors. It must be remembered that such traditional practices were developed at a time when interference frequencies were substantially lower than they are today.



Best practice for EMC and safety

Present day best EMC and safety practice is as follows:



(i) Use equipotential 3-dimensional mesh earth/ground techniques (MESH-BN) to reduce the earth/ground potential differences between electronic units that need to communicate over metallic conductors to < 1V rms.



(ii) 360 degree bond cable shields to the local earth/ground at both ends, directly to the wall or backplate of equipment cabinets.



(iii) Run all cables (shielded or not) very closely along elements of the MESH-BN earth/ground system, using them as Parallel Earth Conductors (PECs) along their entire run.



PECs can also be constructed to provide significant assistance with emissions and immunity (plus crosstalk between cables) at frequencies very much higher than 50/60Hz. When implemented correctly, this can potentially reduce installation costs by allowing lower-cost, lower specification cables to be used than would otherwise have been necessary.

(http://www.compliance-club.com/archive1/021122.htm)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster