60 meter signalkabel ?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

60 meter signalkabel ?

Inlägg av Rickard Högberg »

Lokalen är en idrottshall, sekretariatet där mixern sitter är på ena långsidan, rummet där slutsteg mm finns är på andra långsidan. Just nu används en trådlös sändare/mottagare för ljudsignalen men eftersom domare mfl använder headset störs ofta signalen. Planerar därför att lägga 60 meter signalkabel. Vad är viktigt att tänka på? Kabeltyp? Kabel area? Kontakter?

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Bengt Norling »

Hej,

En vanlig balanserad signal gör jobbet.

Dvs en vanlig 2 ledare + skärm.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Jonas Areskough »

För att förenkla så finns det nätverksadaptrar och sen en skärmad nätverkskabel som funkar utmärkt och håller nere kostnaden. Ofta har vi kört signal i en hyfsad cat6 på rulle på ca 70-85m (minns ej längden exakt) utan några problem. Har ni varit ”nöjda” med trådlöst kommer ni inte bli besvikna på kabel.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Första steget är att kontrollera så att både mixer och slutsteg har balanserade ut/ingångar, oftast via en 3 polig xlr. Nästa steg är väl om det behövs stereo eller om det räcker med mono. Har ni kört trådlöst så antar jag att det har varit mono? Sedan drar du 1 eller 2 "mickablar" utifrån detta.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Rickard Högberg »

Tack för svaren. Kabeln är dragen i 65 meter elrör men det funkar inte riktigt.

Kabeln är en hyfsad signalkabel från Totalljud, 2 innerledare 20x0,45mm + skärm.
I ena änden sitter två RCA uttag i ett vägguttag, där skärmen är fastlödd i båda. I andra änden sitter en "hemmalösning". Jag satte på en XLR på kabeln och gjorde sen en "adapter från XLR till RCA+RCA som går in i en förförstärkare. Tänkte det kunde vara en ok lösning för att splitta en kabel till två RCA.

När jag drar på volymen på slutsteg och förförstärkare är det tyst, inget som stör, men så fort jag kopplar in en ljudkälla i RCA uttagen på väggen så uppstår ett väldigt högt brum, som en kortslutning. Jag har provat med två mixerbord, med olika kablar från mixern till uttagen, så det är inte ljudkällan. Jag har även kopplat en liten IPOD med 3,5 till RCA kabel och då hörs kortslutningen mindre, men den finns där.

Så mitt problem är att det blir någon sorts kortslutning när jag kopplar in en ljudkälla, men så fort jag kopplar bort ljudkällan är det ok. Någon som har en ide vad detta kan bero på? Jag har eliminerat ljudkällan och kablar mellan ljudkällan och uttagen som sitter på vägg.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vet du vad balanserat är??

Vet du det så kommer du förstå att RCA uttag INTE fungerar!!

Ovan i tråden har grabbarna förklarat. Du måste ha en 3polig kontakt i båda ändarna samt att din ”burkar” oxo har det

Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Rickard Högberg »

Tack för svaret, förstod att det var nåt sånt som strulade. Hur förslår ni att jag löser problemet jag har?

Alesis mixern ute i hallen som kopplas in har TRS tele mono balanserat ut, och kan köras mono. Uttagen i hallen är RCA men jag kan byta till tele eller XLR. Anledningen till RCA vcar att man ibland ville koppla en mobil direkt där.

Förförstärkaren som den långa kabeln är kopplad till har bara RCA line in, dock balanserad XLR ut som går till slutsteget.

Jag har inget problem att köra mono, men helst stereo så klart. Hur föreslår ni att jag kopplar för att bli av med brum?

Kan det hjälpa att köra DI eller linebox? Passiv/aktiv?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Du måste sluta med att blanda ihop in och ut samt mono och stereo

Från mixer till slutsteget 60m bort BALANSERAD KABEL 3ledare
Om slutsteget är stereo får du göra en link kabel mellan left/right MÅSTE vara balanserad oxo! Har du ingen balanserad ingång måste du skaffa dig en liten trafo så du gör om den balanserade signalen till dina RCA, då kan du bara ha en enkel Y koppling till stegen sidorna
Ut från mixern kan du köra ut på Mono OM den är BALANSERAD annars får du skaffa dig en merge burk på left/right

Sedan får du koppla in ljukällorna på mixerna såsom CD med RCA

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Försöker att förstå hur du menar att allt är kopplat Rickard.

I ditt första inlägg skriver du att mixern sitter på en långsida och att slutstegen sitter på andra långsidan, just nu används en trådlös lösning som du vill ersätta med 60 m signalkabel.

I ditt andra inlägg skriver du i stället att det sitter en anslutningspunkt/uttag med 2 st RCA kontakter, sedan 65m kabel och in i en förförstärkare? Vart sitter din vanliga mixer i detta exempel? Är det fortfarande sedan ytterligare 60m bort till slutstegen?

Du skriver både förförstärkare och mixer, går båda dessa med var sin kabel till slutstegen? Är det två olika system/anslutningsmöjligheter?

Men kort sagt så kan du aldrig skicka en RCA signal 65 meter med gott resultat. Du behöver placera en mixer/förförstärkare i direkt anslutning till denna plats, och sedan skicka signalen balanserad 65 m vidare till slutstegen.

Om du skriver lite utförligare eller kanske ritar en skiss så ska vi hjälpa dig så gott vi kan!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Rickard Högberg »

Skall försöka vara tydligare. Så här är förutsättningarna:

I en idrottshall finns ett sekretariat vid mittplan på norra sidan. Där har personalen en liten Alesis mixer för att sköta musik och mikrofon vid matcher. Mixern har tele ut, balanserat. På väggen sitter ett uttag och där finns en signalkabel med två ledare plus jord. Uttaget idag har RCA men det skall bytas till nåt bättre.

Denna kabel är dragen till ett musikrum på södra sidan av hallen, ca 60 meter bort. I rummet sitter ett rack med en American Audio förförstärkare/mixer som har 4 stereo lineingångar (RCA obalanserat). På denna kan man välja mellan de 4 ingångarna och ställa in volym mm. Förförstärkaren har XLR balanserat ut till ett slutsteg.

Frågan blir hur vi bäst använder den dragna kabeln för att nåt ljud ut i hallen. Jag kan sätta XLR i båda ändar av den långa kabeln. Men hur kopplar jag då in mixern som har två balanserade teleutgångar. Och hur kopplar jag in i förförstärkaren som har obalanserad RCA in.

Hoppas detta var lite tydligare. Tack på förhand för supporten.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Göra det enkelt

All signal behandling görs vid Alesis mixern! Mic och den där rca anslutningen
Se till att den långa kabeln är balanserad
Riv bort den där obalanserade förförstärkaren.
Gör en balanserad linkkabel (om det är ett stereo steg)
Koppla den den långa balanserade kabeln direkt i steget

Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Rickard Högberg »

Slänga ut förförstärkaren är inget option, den används av skolan mfl när de är i hallen då den förutom linje in för mobiler mm även kör blutooth.

Att balansera den långa kabeln är givet. Hur koppla från mixern enkel balanserad XLR och sen från XLR balanserad till obalanserad RCA är frågan.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om den är så viktigt, sätt in en pro version som är balanserad, se till att det finns jordlyft på den

Annars måste du skaffa linjebox typ Neutrik NA2

https://www.neutrik.com/en/search?q=NA2M
Kolla på denna sida så hittar du rätt modell

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Rickard Högberg skrev:
tor 23 jul 2020, 11:13
Skall försöka vara tydligare. Så här är förutsättningarna:

I en idrottshall finns ett sekretariat vid mittplan på norra sidan. Där har personalen en liten Alesis mixer för att sköta musik och mikrofon vid matcher. Mixern har tele ut, balanserat. På väggen sitter ett uttag och där finns en signalkabel med två ledare plus jord. Uttaget idag har RCA men det skall bytas till nåt bättre.

Denna kabel är dragen till ett musikrum på södra sidan av hallen, ca 60 meter bort. I rummet sitter ett rack med en American Audio förförstärkare/mixer som har 4 stereo lineingångar (RCA obalanserat). På denna kan man välja mellan de 4 ingångarna och ställa in volym mm. Förförstärkaren har XLR balanserat ut till ett slutsteg.

Frågan blir hur vi bäst använder den dragna kabeln för att nåt ljud ut i hallen. Jag kan sätta XLR i båda ändar av den långa kabeln. Men hur kopplar jag då in mixern som har två balanserade teleutgångar. Och hur kopplar jag in i förförstärkaren som har obalanserad RCA in.

Hoppas detta var lite tydligare. Tack på förhand för supporten.
Okej, tack för klargörandet.

Behåll Alesismixern där den sitter i sekretariatet, den blir kvar till mic och cd/aux/telefoner etc. Även om man "bara" vill koppla in en mobil direkt så måste man gå via mixern framöver, annars kommer det inte bli bra.

RCA kontakterna som du har i uttaget brevid mixern tar du bort och ersätter med en balanserad kontakt. Antingen en 3 pol teleplugg eller en 3 polig XLR. Du skriver att mixern har TRS tele mono ut, men om det är balanserad signal ut så är det fortfarande en 3 pol teleplugg som du ska ansluta.

Antingen sätter du ett uttag i den gamla boxen, och har sedan en kort patchkabel ner till mixern, eller så går det ju löda på en 3 pol teleplugg hane direkt på den långa kabeln om det passar bättre.
Jag hade satt en 3-pol XLR i boxen, och sedan en kort 3-pol XLR till 3-pol TRS som adapter. Då har du en balanserad konakt i väggen som är standard. Kolla så adaptern verkligen är rätt kopplad så signalen fortfarande är balanserad.

I andra änden på den långa kabeln, vid din förförstärkare i musikrummet sätter du också dit en 3-pol XLR kontakt. Här kan du aldrig sätta en RCA kontakt eftersom du tappar balanseringen i så fall, om du skulle ansluta den direkt till förförstärkaren.

Från denna XLR kontakt behöver du en liten box som gör om signalen till RCA, om du vill gå in på en ingång på din förförstärkare. Sedan balanserad signal till slutstegen som tidigare. Nu pratar vi inte bara en lödd kabel från XLR till RCA, utan en box med elektronik.
Antingen en sådan passiv som Nicke tipsade om, eller en aktiv box som gör om signalen. Ska du ändå köra mono så är Nickes lösning prisvärd.

Ett alternativ är att sätta en balanserad summeringsbox, då kan du ta den balanserade signalen från hallen och lägga ihop med den balanserade signalen ut från förförstärkaren och du får en obruten balanserad signal hela vägen. Du slipper dessutom ytterligare en förförstärkare som måste slås på och en kanal på den som måste dras upp för att det ska fungera. Samtidigt kan förförstärkaren användas som tidigare och får ytterligare en kanal ledig.

Men billigast och minst ändringar mot tidigare är Nickes förslag då den bara kostar ett antal hundralappar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Det här är kanske redan klart annars kan jag tillägga att det inte ens är nödvändigt att byta ut RCA-kontakterna i änden vid speakerbåset ifall det är krångligt. Tillverka bara en kabel mellan uttagen och mixern där ena RCA-stiftet har kontakt med spetsen på telepluggen och det andra med ringen. Enklast med en vanlig stereo RCA-kabel där du klipper bort kontakterna i ena änden och monterar telepluggen istället. All skämanslutning blir då gemensam och att innerledarna går i varsin skärm en bit spelar ingen roll, de blir ändå balanserade. Allt detta förutsätter förstås att mixern har balanserad tele ut, som du sagt.

I slutstegsänden håller jag med alla föreg talare och skulle sätta en NA2F-D0B-TX eller NA2F-D2B-TX (bara färgen skiljer) mellan väggen och förförstärkaren. Ev kanske det också behöver tillverkas en kabel som splittar signalen från det ensamma RCA-uttaget på adaptern till två ingångar på förförstärkaren för att det ska låta på båda sidor.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Henrik Källbäcks skrev:
mån 27 jul 2020, 10:15
Det här är kanske redan klart annars kan jag tillägga att det inte ens är nödvändigt att byta ut RCA-kontakterna i änden vid speakerbåset ifall det är krångligt. Tillverka bara en kabel mellan uttagen och mixern där ena RCA-stiftet har kontakt med spetsen på telepluggen och det andra med ringen. Enklast med en vanlig stereo RCA-kabel där du klipper bort kontakterna i ena änden och monterar telepluggen istället. All skämanslutning blir då gemensam och att innerledarna går i varsin skärm en bit spelar ingen roll, de blir ändå balanserade. Allt detta förutsätter förstås att mixern har balanserad tele ut, som du sagt.

I slutstegsänden håller jag med alla föreg talare och skulle sätta en NA2F-D0B-TX eller NA2F-D2B-TX (bara färgen skiljer) mellan väggen och förförstärkaren. Ev kanske det också behöver tillverkas en kabel som splittar signalen från det ensamma RCA-uttaget på adaptern till två ingångar på förförstärkaren för att det ska låta på båda sidor.
Även om det skulle fungera så skulle jag inte rekommendera en lösning som frångår det som är "standard". Rätt vad det är försvinner kabeln, någon gör en ny adapter och det blir massor av brum, någon försöker ändå ansluta sin telefon direkt i uttaget etc etc. Sitter det en XLR så är det en mer professionell kontakt, ingen "vanlig användare" får för sig att koppla in något annat där och om någon extern firma gör jobb på platsen kan de jacka in sig direkt om behov uppstår. Är det en 3-pol XLR så vet alla att det med största sannolikhet rör sig om en balanserad signal, en balanserad lösning igenom RCA är desto ovanligare ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Rickard Högberg »

Tack för alla svar. Har bytt ut alla kontakter genomgående till XLR (där det går), kopplat in en linjebox Neutrik Na2, och kör balanserat hela vägen från mixer via 60 meter kabel till linjeboxen och sen y-link RCA in i förförstärkaren. Och det fungerar, det hemska tjutande ljudet är borta.

Men...Med alla kablar inkopplade och mixerns reglar i botten men med slutsteg mm uppdragna är det tyst. Men när jag drar upp mixerns master out så kommer ett litet nätbrum. Övriga reglar påverkar inte brummets intensitet. Mixern drivs av en 12 V adapter och är således inte jordad. Sitter två ferritkulor på kabeln, men fortfarande inte jordad. Kan man jorda en mixer på något sätt för att se om det även tar bort det sista nätbrummet?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Rickard Högberg skrev:
sön 02 aug 2020, 20:56
Tack för alla svar. Har bytt ut alla kontakter genomgående till XLR (där det går), kopplat in en linjebox Neutrik Na2, och kör balanserat hela vägen från mixer via 60 meter kabel till linjeboxen och sen y-link RCA in i förförstärkaren. Och det fungerar, det hemska tjutande ljudet är borta.

Men...Med alla kablar inkopplade och mixerns reglar i botten men med slutsteg mm uppdragna är det tyst. Men när jag drar upp mixerns master out så kommer ett litet nätbrum. Övriga reglar påverkar inte brummets intensitet. Mixern drivs av en 12 V adapter och är således inte jordad. Sitter två ferritkulor på kabeln, men fortfarande inte jordad. Kan man jorda en mixer på något sätt för att se om det även tar bort det sista nätbrummet?
Skönt att det fungerar!

Har du testat att koppla förbi förförstärkaren, dvs kört den balanserade XLR kontakten direkt vidare till steget? Den är ju ytterligare en störkälla på vägen ut från mixern.

Den första mixern skickar verkligen ut en balanserad signal och du använder 3 poliga telepluggar?

Jordbrum brukar kunna avhjälpas med en isolationstrafo, men borde vara en sådan som sitter i din neutrik box så borde inte hjälpa att hänga på en ytterligare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: 60 meter signalkabel ?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Rickard Högberg skrev:
sön 02 aug 2020, 20:56
Men när jag drar upp mixerns master out så kommer ett litet nätbrum. Övriga reglar påverkar inte brummets intensitet.
Har du verifierat att mixern är tyst i sig (med lurar eller nåt)?
Sen tänker jag: Kan det vara en massa gain i den där förförstärkaren som gör att det räcker med långt under vanlig linjenivå in för full utstyrning? Drar du då upp mixerns master till normal linjenivå så blir ju ev brum i mixern oproportionerligt starkt. Bara en tanke att utesluta....

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster