Högtalarkabel, var köpa?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Högtalarkabel, var köpa?

Inlägg av pa-nisse »

Söker en bra högtalarkabel, 8-polig. Har kollat hos Intersonic men 93 kr metern känns lite i överkant. Någon som har tips om en bra leverantör?

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Visst man kan ju fåtag på billigare kablar. Men man får ju vad man betalar för!!! Det kommer man inte ifrån.
Intersonic är själv en favorit så jag hade nog nöjt mig med det o sett om jag inte skulle kunna pressa priset lite. Är du eget företag så är det inte så dyrt när moms o allt är draget...
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

pa-nisse: Varför behöver du 4mm^2?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mrfolo: Nu tänker jag vara grinig och säga att jag inte håller med dig. Till stor del får man vad man betalar för, men går du in på Musikbörsen och köper åttapolig högtalarkabel för 93 kronor metern (listpris) så får du sämre prylar än från Intersonic eller Septon. Tyvärr, men så är det.

Eftersom du säger att Intersonic är en favorit, ungefär vad har du handlat därifrån och hur mycket kontakt har du haft med deras serviceavdelning?

pa-nisse: Intersonic säljer Eurocable och Septon säljer French Connection. De gör jobbet ungefär lika bra och kostar ungefär lika mycket. Köper du mycket annan skrot från Septon ger de dig bättre rabatt och köper du mycket från Intersonic så ger de antagligen bättre rabatt. Handlar du det mesta från Totalljud så kanske det lönar sig att handla där. Köper du från Thomann så kan du antagligen glömma rabatten helt.

Jag har inte jobbat speciellt mycket med Eurocables högtalarkabel, däremot har jag jobbat en del med French Connection's kabel, både 8x2.5 och 8x4.0 (de används till stora VerTecsystemen jag är med och riggar ibland, och är på 4mm^2 då längderna är ~25m och 2.5 annars). French Connections kabel har inga uppenbara brister tycker jag, men det beror givetvis på applikationen.

Se till att tänka igenom vilka längder du behöver ordentligt innan du sätter dig och bygger 20 speakonkablar som är tre meter för korta.

Vad är det för PA du ska använda kabeln till? Kanske mer än ett PA? Varför behöver du åttapoligt överhuvudtaget, är det trevägstoppar eller ska du köra två burkar på en kabel?

Du bör även vara uppmärksam på att Intersonics och Septons priser är meterpriser då du köper större kvantiteter (om jag inte tolkar prislistan fel), jag tror att det är 100 eller 200 meter som priserna gäller för.

mvh
D
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi använder eurocable 6x 2,5mm^2 och det är bra på de flesta sätten men den är grov som fan tycker jag, som en vanlig 16A kabel så jag kan knapt föreställa mig hur grov och jävlig en 8x4mm^2 är. Vad ska du med så innihelvette grov kabel till?

Eurocabel har ett minus och det är nuffrorna på ledarna, de är grymt svåra att se så det är mycket bök när man ska "bygga". Annars är det suveräna.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har för mig att French Connection kör färgkodade ledare istället, men det ska jag låta vara osagt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Mogami har färgkodade ledare i sin högtalarkabel (och även i sin starquad)
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Eurocable använder svart för minus och rött för plus, men sedan är det små vita ganska otydliga siffror för att tala om vilken ledare det är.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf: Ok. FC har fyra olika färger i sina fyrpoliga, jag vet inte riktigt hur de ser ut i de åttapoliga, inte varit tvungen att öppna någon ännu.

ian: Hur är Mogamis högtalarkabel? Lika flexibel och trevlig att arbeta med som deras signalkablar?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Den som vi har är styv som "vanlig" högtalarkablage skulle jag säga. Fast vi har plasthölje på vår.
"This is the updated input list"

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

dawen skrev:Gustaf: Ok. FC har fyra olika färger i sina fyrpoliga, jag vet inte riktigt hur de ser ut i de åttapoliga, inte varit tvungen att öppna någon ännu.

ian: Hur är Mogamis högtalarkabel? Lika flexibel och trevlig att arbeta med som deras signalkablar?
Frenchconnection har: svart,röd,gul,grön,blå,grå,orange,vit...
inga problem att se skillnad...
//christoffer

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster