Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej

Tänkte kolla lite hur ni gör oftast när ni monterar XLR kontakter. Sätter ni dem framför eller bakom panelen? Framför är ju det lättaste och man behöver inte vara lika noga med håltagningen, det blir lite mer förlåtande.

Bakom ser lite snyggare ut, men kräver ju att håltagningen blir helt perfekt och att godset på panelen inte är för tjockt.

Är det någon som har en hålpunch för detta ändamål? Kontakterna är 23,5 mm (Neutrik DL serien) och det närmaste jag har hittat är 23,8 mm som borde fungera. 15/16" eller 0,937".
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Jonas Areskough »

Nu vet jag ju inte exakta ändamålet men en färdig plåt och täck pluppar för de hål som inte används brukar se rätt smutt ut

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo det är ju helt klart det lättaste alternativet. Men i detta fallet är det svartlackade aluminiumboxar med 1,5 mm gods. Ska ha kontakter i 2 rader som 2x2 och 4x2.

23,5 mm borr finns ju, men risken är att det fläker sönder panelen. Hålsåg hoppar runt för mycket. Finns något som heter ställbar brotch som kanske kan fungera, har aldrig använt en sådan tidigare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej Jonas!

Det finns ju något som heter som heter "stegborr".
Det ser ut som en kombination av en kon och julgran.
Med den kan man borra olika stora snygga hål med samma verktyg.
Jag brukar använda sådana när jag bygger elskåp.
Värt att kolla om det finns en som passar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016839/" onclick="window.open(this.href);return false;

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för tipset Henrik, har också haft tankarna åt det hållet. Men problemet är ju att det är svårt att få exakt lika stora hål när man borrar. Lätt att trycka lite för hårt och få för stort hål. Det blir att borra, testa, borra lite, testa osv. Hade gärna haft något så jag fick rätt hål direkt med en snygg kant. Ett stegborr är ju också lite koniskt, så har man en tjockare panel får man nästan borra från båda hållen.

Men ett stegborr i en pelarborrmaskin med ställbart djupstopp är ju ett alternativ. Eller så får man montera kontakterna framifrån. Jag kanske är för petig ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av David Klämberg »

Inte världens bästa punch, men den gör jobbet:
http://www.canford.co.uk/Products/55-69 ... PUNCH-24mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Som svar på din fråga: Om man gör hålen före lack d.v.s. laserskuret eller punchat så monteras kontakterna bakifrån. Vid komplettering av befinliga konstruktioner får de slinka i framifrån.

För petig kan man inte vara...
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu börjar vi prata rätt saker. 24 mm är helt klart lättare att hitta än 23,5 mm. Ibland gäller det att tänka hela vägen.. Synd att frakten är dubbelt så dyr som punchen bara. Fanns på Elfa också, men 3 veckors leveranstid är lite lång tid när man har brått som vanligt.

Men får nog bli till att beställa en sådan.

Får återkomma med bilder på slutresultatet. Tack o bock.
uttagsbox.jpg
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Larsson skrev:Nu börjar vi prata rätt saker. 24 mm är helt klart lättare att hitta än 23,5 mm. Ibland gäller det att tänka hela vägen.. Synd att frakten är dubbelt så dyr som punchen bara. Fanns på Elfa också, men 3 veckors leveranstid är lite lång tid när man har brått som vanligt.

Men får nog bli till att beställa en sådan.

Får återkomma med bilder på slutresultatet. Tack o bock.
uttagsbox.jpg
Snygga lådor får man fråga var ni har hittat dom?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Jonas Areskough »

Fått för mig att Skövde gravyr kan fräsa ur hålen i aluminium, inte gratis men bra

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Monterar ni XLR kontakter framför eller bakom panelen?

Inlägg av Niklas Elste »

kon borr går ypperligt till xlr

men centrumbårra med liten borr först

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster