12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Simon Gustavsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 15:13
Presentation: Driver simonsljudoljus. Nu för tiden gör jag mest ljudtekniker jobb.
Ort: Skövde
Kontakt:

12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Simon Gustavsson »

Nån som har mera information om vad som har hänt ?
http://www.expressen.se/gt/12-aring-ska ... n-konsert/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Niklas Elste »

i expressens artikel kan man ju tro att nån har flugit en högtalare som rasat ner men på aftonbladet hemsida ser det mer ut som att nån har vällt ett stativ

spännande

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Mikael Thieme »

Fruktansvärt för alla inblandade, och oundvikligt med paralleller till den oerhört tragiska olyckan på Åby travbana 2009. Det behöver inte vara särskilt tunga högtalare och höga höjder för att orsaka mycket allvarliga skador.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Niklas Elste »

hade ett nära tillbud förra året när nån idiot vevade upp ett stödben på en trosslyftare hissad till ca 4m höjd som tur var orkade den andra lyftarens ben hålla konstruktionen rak annars hade jag haft 2 dubbel 15 toppar falla rakt över publik upp till 20 personer skadade

det är läskigt vad folk kan ta sig till sabotera och riskera folks liv

och hur ska jag bevisa att jag gjort rätt det är ju inte direkt att man har en checklista för varje gång man använder en lyftare

det borde ligga under "dagens morr" men hade inte startat den tråden då

Sorry för OT män kände att det behövde ventileras då yttre faktorer kan spela in (så som idioter)

Dessutom var jag tvungen att rädda en kund samma vecka från att tappa hela sin rigg han hade hängt upp i ett par lyftare och tross från oss som dom hade totalt fel riggat. Vart ligger ansvaret i det fallen när dom inte väger in och riggar riktigt?

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 443
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Kristian Nilsson »

Mycket tråkig läsning, jag håller tummarna för pojken.

Jag kan inte låta bli att undra om Sportshopen själva ordnat/hyrt/riggat tekniken, eller om de haft en firma som utförde jobbet.
Ett vanligt fel bland lekmän är ju att stativbenen inte fälls ut på rätt sätt/tillräckligt, vilket kan göra att t.ex. en vindpust välter en högtalare.

Om detta var orsaken i detta fallet vet jag inte, men en felriggad högtalare på ett trebent stativ kan vara en livsfarlig fälla.

/Kristian

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har sett teleskop lyftar trilla trotts att de har varit rätt monterade. Där har det varit för mycket last upphissat och då behövs det inte alls mycket vind för att de ska trilla. I det fallet så va det inte någon i närheten.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Per Johanson »

Det är väl egentligen så enkelt som så att Genies och liknande stativ inte är gjorda för utomhusbruk med de krafter som uppstår på grund av vind och annat. Vilket alla som håller på med detta borde känna till.

Såg en bild igår, det ser ut att vara Dynacord Cobra som har vält.

http://m.sverigesradio.se/artikel/5529600?programId=125" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas pojken mår bra och att några lär sig en läxa.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4337
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Nicke Löfgren »

Först!? Är det just den scenen/ PA på rätt event?

Nästa fundering?! EN högtalare *full* var den översta som ramlade ner :mrgreen:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Per Johanson »

Och som ett sidospår, var med kidsen på ett liknande arrangemang med en likanade artist häromsistens. Med cykelstaket och med två glada farbröder i blå overall mellan det och scenen som inte har ens i närheten av koll på vad som krävs om det börjar bli lite tryck från publiken.

Undrar när det kommer att hända en sådan olycka igen, sist var det väl i och för sig ett "riktigt" kravallstaket som gav vika men vill inte tänka på vad som händer när någon fastnar i ett cykelstaket och det välter...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Per Johanson »

Nicke: Vet inte, men antar att det är rätt scen och högtalare eftersom det står så i bildtexten.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Fredrik Becker »

Ska man vara noga så är det den scenen... Behöver ju inte vara rätt plats eller PA :?

Angående stativ utomhus så har jag varit med om att ett helt vanligt K&M 214/6 blåst omkull! Det är ju ett stativ som känns väldigt stadigt, och lyfter inte speciellt högt. Och vid det här tillfället var det inte ens en tung eller stor högtalare. Lyckligtvis inga människor eller djur i närheten när den föll.

Det är ju inte för inte som t.ex. Manfrotto säljer staglinor.

Det är bara att acceptera att utomhus får man använda en lägre höjd på stativet och eller staglinor / motvikt.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Nicke: Vet inte, men antar att det är rätt scen och högtalare eftersom det står så i bildtexten.
Jag har sett samma scen och PA i bohuslänningen på nätet.

Men det känns lite tveksamt när man ser ett spännband ifrån stativen och till bak kanten av scen.
Själv så hade jag inte velat hissa så många Dynacord lådor i ett sådant stativ. jag vet att Fantek T-108PA har en maxlast på 350kg.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Per Johanson »

Nej men rätt mycket talar ändå för att det är rätt ställe och saker på bilden. Att SR skulle råka ha en fotograf på plats på ett annat ställe någon annan gång där samma scen (bekräftat) och andra högtalare används låter rätt osannolikt, eller hur?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Per Johanson »

[quote="Fredrik Becker"

Angående stativ utomhus så har jag varit med om att ett helt vanligt K&M 214/6 blåst omkull! Det är ju ett stativ som känns väldigt stadigt, och lyfter inte speciellt högt. Och vid det här tillfället var det inte ens en tung eller stor högtalare. Lyckligtvis inga människor eller djur i närheten när den föll.[/quote]

Tror att förhållandet lyfthöjd/basyta är sämre på ett Genie eller Fantek än ett lågt K&M. Vikten borde spela underordnad roll.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Johan Karlström »

Nicke Löfgren skrev:Först!? Är det just den scenen/ PA på rätt event?

Det var den scenen dom hade på plats ja, och ett gäng större artister. Dagens största var väl Yohiopojken.

Det var de 3 översta topparna som på något sätt (troligen blåste, eftersom det blåste en del på plats) tog sig ner på pojken som idag har ett "stabilt tillstånd"

Daniel Regnér
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 20:59
Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Ort: Uppsala

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Daniel Regnér »

Med andra ord fallerade flygfästena mellan 3.e och 4:e lådan? Eller var hela stapeln bara travad?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Per Johanson »

Johan Oleniusson skrev:
Nicke Löfgren skrev:Först!? Är det just den scenen/ PA på rätt event?

Det var den scenen dom hade på plats ja, och ett gäng större artister. Dagens största var väl Yohiopojken.

Det var de 3 översta topparna som på något sätt (troligen blåste, eftersom det blåste en del på plats) tog sig ner på pojken som idag har ett "stabilt tillstånd"
Får man fråga vilka dom är?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hujja, ser ut att vara en stor låda han fått på sig,
förmodligen från hög höjd dessutom.

Ang bilden på scenen. Är Genin bara där för att fixera
de staplade lådorna, eller var de hissade?

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: 12-åring skadad inför Sean Banan-konsert

Inlägg av Per Johanson »

I intervjun med ägaren av sportbutiken som finns i min länk nämns det att det snarare var stativet som träffade pojken.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster