bygga trossfyrkant

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Fabian Ebbesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 00:41
Ort: Göteborg

Inlägg av Fabian Ebbesson »

för mej som är lite rockie, hur räknar man lättast ut hur mycket en tross kan bära?

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

Fabian Ebbesson skrev:för mej som är lite rockie, hur räknar man lättast ut hur mycket en tross kan bära?
genom att läsa belastningstabellen för den aktuella trossen.

finns i regel att tanka hem från respektive tillverkares hemsida.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Gustaf Tydén skrev:mat iasca rlsson: jagmen ari nte at tdu skah a olikaläng derpå benen utande lau pp beneni oli kalängder. detgör att duinte behö verlyft aså högt i varjeeta pp.

Så jävla bra... *hurra*
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

finns det ballastnings tabeller på stående tross? och på diagonalen??

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

okej, ja det låter juh kanske bäst att först bygga fyrkanten på backen och sedan hissa upp med 4 st stativ för att sen ha på benen.

lite små drygt att klättra upp med varje enhet sen,men å andra sidan, om man gör på det viset kan man ha med sig små skit stativ som inte tar nån plats bara för att hissa upp trossen och ha på benen så slipper man ha med sig vmb 071:Er eller annat som ta plats om man hänger ljuset först. iof så ska inte så mycke upp. ska kolla och räkna på det dära. men tack för tipsen. alltid kul att veta hur andra gör.

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Kolla om dina små skitstativ får kopplas ihop innan du hissar. Det blir lätt dålig stämning om man tappar ett hörn för att sprintarna i stativet inte klarar det laterala trycket.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jo tänkte mig en 4 st typ manfrotto 087:er klassiska mindre saker som man oftast får med sig nå extra

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Kör groundsupport. Vi gjorde trosskuber utan groundsupport ett tag, men det var himla skönt att slippa alla osäkra stativ!!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jo helst vill man juh ha det. det måste juh va det bästa, men det kostar juh en del med, hehe, vi får se hur det blir, vi funderar och funderar:P

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

87órna pallar ju inte ens trossens vikt! Så det är ingen bra ide. Sedan så har dom inget säkerhets system. Typ låsning

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Som Nicke skriver, 6x6 m Eurotruss FD-34 bur tex väger ca 120 kg i egenvikt utan hörn, ben och kopplingar.

Bygg buren på marken, lyft upp på 4 stativ (som klarar lasten), sätt dit dina pryttlar, lyft hela konstruktionen, dit med benen.

Det är nog ganska standard tillvägagångssätt! När ändå frågan är uppe, finns det någon som har en bra lösning på själva lyftet av buren från marknivå och upp på lyftarna om man är kort på folk alt har stor bur?

Förutom att köpa 4 st "gaffellyftare" då.
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nicke Löfgren skrev:87órna pallar ju inte ens trossens vikt! Så det är ingen bra ide. Sedan så har dom inget säkerhets system. Typ låsning
Tack Nicke för att du sa det så slapp jag :?

087:or måste vara de mest överlastade stativen i Svea rike. Ett 087 är specat för 30 kg maxlast. Med andra ord inget man använder för att hissa tross över huvud taget. En T-bar med några parkannor eller ett par fressar är vad det är lämpat för.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

okej, ja då får stora stativ åka med endå då, som sagt ska räkna på det och fundera vad som är bäst för oss. ska man dock bara hissa upp trossen för att få dit benen snabbt tror jag endå det kan funka med nå såna mindre stativ, det e juh bara upp 3.5 meter och sen dit med benen så det är juh inte nån längre tid det är belastning på stativena direkt direkt.
kanske inte är ett rekomendera men visst fasiken lär det gå. jag och en kollega hadde 2 gamla nedlastade 087 kopia stativ som vi skulle typ skrota, vi hissade upp i lokalen för skojjs skull 250 kg i 2 såna med en 9 meter tross emellan för att se om det gick bara,man fick hänga på vevarna och ta i utan bara hel*ete! men upp hissa vi det en 2.5 meter. sen lät vi det stå uppe under natten och det hängde kvar dagen efter så nog går det alltid men som sagt inget att rekomenderra,hehe, dom stativena är skrotade dock nu, vevarna och nå sprintar och skit spara vi från dem som reservdelar. om ni undrar hissade vi självklart inte upp armaturer somkunde gå sönder i dem utan vikter hängda i vajjrar med jämnamellanrum. ajja få fundera vidare på detta bygga

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

HJJÄÄÄÄÄÄÄÄÄPPPPPP!!!

Fan ni är ju livsfarliga!!!! 250KG!!! Satan ni är ju tokig!!

Har du sett inne i en 87á??? Tror inte det! I själva kuggen som drar upp hela stativet och lasten så sitter det en 3,5mm sprint!! det är ALLT som är den såkallade säkerheten!!

Hur kan man va såå Dum att skicka upp 250KG när max lasten är 30kg, jag tor dom nya har max last 35kg

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

hehe som sagt en kul grej i vår förvaringslokal för att se vad dom gamla sakerna klarade innan dom skulle slängas, ideen kom kanske inte helt förvånande fram efter ett par öl:P

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mattias Carlsson skrev:ska man dock bara hissa upp trossen för att få dit benen snabbt tror jag endå det kan funka med nå såna mindre stativ, det e juh bara upp 3.5 meter och sen dit med benen så det är juh inte nån längre tid det är belastning på stativena direkt direkt.
Suck :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

KUL GREJ!!!!!! Nääää inte ett enda kul med det :-(

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

vi tyckte då det då iaf,hehe,dessutom var det helt riskfritt från att nån kunde skadas mer än stativena, så vi tyckte det va små skojj då för tillfället iaf:P .

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jag är också lite intresserad av jonas fråga.

nån som har bra förslag?

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Eh, du menar att du och din polare inte stod bredvid stativet, ungefär där veven är, och vevade? 250 kg som rasar ner över huvud, axlar, och armar är knappast "kul".
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster