Släppa backdrop

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Nu när vi är inne på att bygga eget.. finns det någon smidig liten krets/pryl som har typ dmx in/ut och sedan någon eller några utgångar som kan styras via dmx...

Visst en lösning är ju att köra en sådan här lösning via ett switch pack...men det hadde ju faktist varigt lite snyggt att konstruera en färdig lösning med dmx i, där man helt enkelt bara matar ström coch dmx. Finns ju andra saker än just detta som man kan behöva en sådan pryl till oxå..
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Bellalite har DMX-reläer kolla sida 143 i katalogen.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Får Tomas på Fremlag syn på denna tråd kommer han garanterat rekommendera något ifrån Soundlights sortiment, så jag kan lika gärna göra det före ;)

De har en hel del små smidiga kort för inbyggnad, dmultiplexer, demultiplexer, reläkort, dsi/dali etc.

Du har ett som heter 3001R-EP, 2 st reläer som går på 2 st separata dmx kanaler. 1435:-, räcker det med 1 kanal så har du ett par olika varianter för runt tusenlappen.

Bild

http://www.fremlab.se/

Såg nu att priserna var sedan 05 (exkl moms), men de ligger ändå i ett trevligare prisläge än Bellas!


Såg ett eget inlägg sedan tidigare när jag gjorde en sökning..

Totalljud säljer tex en 4 kanalig dmx switch, 6,3A kanal / 15A tot, dmx in/ut, 19" montage eller i tross. 1036:- (exkl)

Artikelnummer: 70117

Den kan man ju alltid använda sig av, som den är eller rivar ur den innuti.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Vanje Ryge
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 21 nov 2006, 18:22
Ort: Uppsala

Inlägg av Vanje Ryge »

T-Light Design (dvs Tobbe berg och Tobbe Åberg) har ett smidigt rack med manöver, psu med batteri samt lådor med elektromagneter på hakfästen, metallplattor med ögla samt rep/vajer för att hänga plattan när man klämmer tyget. 4-kanaligt (dvs man kan släppa 4 olika droppar under gig) samt "Arm" knapp för att undvika förtidig utlösning.;-)
Att klämma tyget mellan magnet och platta funkar bara med lättare/tunnare tyger, tjocka tyger är dels för tunga, dels gör tjockleken att plattan hamnar för långt från magneten för att hänga kvar.

Vanje, GLT

David Stokholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 01 dec 2007, 00:55

Inlägg av David Stokholm »

Vi använder ett system liknande detta men utan checkfunktionen.
http://gofragoso.com/kabuki.html

Här använder de stålringar, vi kör med nylonplattor eller dansmatta beroende på vikt. Gör inte lika ont att få i skallen.


Men skall vi göra en känslig drop med tex drag kombinerat är iaf en handdragen lina med vajertafsar helt klart bäst och näst intill idiotsäkert. Det är också tyst...

Risken att en magnet inte orkar är ett problem speciellt med målade fonder.
När magneten slår till låter det också mycket och har man som vi 18m fonder blir den en hel massa ljud vid släppet.

/D

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Showtex har en annan variant med en ledad profil och tyget upphängt på piggar. Släpper på strömimpuls och inte vid strömavbrott. Trycka-på-knappen-tricket.

http://www.showtex.com/htdocs/content_f ... ils_Kabuki

De har även en himla massa olika tyger ochsånt, bland annat stretchtyg som man kan ha som backdrop. Borde kunna bli ett riktigt coolt släpp där tyget i princip kan försvinna ner i golvet :-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Timo Kauristo skrev:Brandmagneterna funkar faktiskt väldigt bra,men sätt rep / safety mellan
plattan och trussen & kläm backdropen mellan magneten & plattan = när
droppen släpps är det inga metallplattor som kommer flygande...kan dessutom
rekommendera att sätta magnetsystemet på ups,så slipper man omriggning vid oförutsedda strömbortfall.

T
Vi gör på ett liknande sätt på Regionteatern, fast där har vi gjort en skåra i metallplattan som sättsfast mot magneten. Plattan hänger i ett snöre så den inte kan trilla ner. I skåran lägger man ett snöre som i sin tur är fäst i tyget som ska trilla ner.

Lite kuriosa, var tekniker på tivolirocken i kristianstad i somras. Mustasch spelade på vår scen, de har som ni kanske vet en frontdrop (ridå) som släpps med magnetsläpp. Det fylldes på med publik som det brukar göra när de spelar. När det var 5minuter kvar innan de skulle gå på då är det något pucko i Första Hjälpen crewet som kopplar in en trasig arbetslampa i vår ström och jordfelsbrytaren går droppen faller ner och ett stort jubel utbryter. Men det var bara att springa upp hissa ner front trossen och upp med skiten igen!!!
Work sucks, send me on tour!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Draperi-drop

Inlägg av Tobias Norrfors »

Rubriken är kanske lite missvisande, men jag kommer inte på någon vettig benämning på det jag söker :)

Finns det någon lösning för att "fälla draperier" för mindre scener? Typ som i den här videon, fast i mindre skala: http://www.youtube.com/watch?v=a-jNyJyCuso" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har något begagnat?



Trådar sammanfogade!
//Jonas Larsson
Birdstreet Production

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Johannes Nordgren »

Vi har kört ett magnetsläpp á la branddörrsmagneter....tillräckligt starka och har tillräckligt lite magnetism kvar i sig efter bruten ström för att släppa gemensamt och snyggt!
We make good music sound great!

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Jonas Jansson »

Finns i äldre tråd. Någonstans.

Användarvisningsbild
Pontus Thorén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 12:31
Presentation: Frilans Ljusdesigner/Ljustekniker Light By Me LBM
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Pontus Thorén »

http://www.magicfx.eu/catalogue/product ... %26ps%3d25" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Draperi-drop

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jonas Jansson skrev:Finns i äldre tråd. Någonstans.
Jag försökte söka...men det är svårt när man inte riktigt vet vad man ska söka på :)
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Draperi-drop

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag har kört branddörrs-varianten några gånger men gillar den inte riktigt. Framförallt två problem: 1. Metallklumpar som ramlar ner från hög höjd (Går att lösa visserligen, men det är vanligaste lösningen).
2. Vid ett strömavbrott så ramlar allt ner

Finns andra varianter på släpp, som den som Pontus länkade till ovan. En annan jag såg på PLASA är Electro Kabuki (Tror den hette så). Smidig liten box som du bara hänger upp, kopplar in och hänger på tyget. De gick dock inte att adressera hur som helst, utan du kunde bara ha två släpp per kabel. Hade varit smidigare om de styrts digitalt och kunde adresseras fritt istället för en analog puls.
Flest inlägg när den dör vinner!

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Johannes Nordgren »

[quote="Anton Gildebrand"]Jag har kört branddörrs-varianten några gånger men gillar den inte riktigt. Framförallt två problem: 1. Metallklumpar som ramlar ner från hög höjd (Går att lösa visserligen, men det är vanligaste lösningen).
2. Vid ett strömavbrott så ramlar allt ner

Metallklumparna safe-ar man såklart....strömavbrott köper jag dock....vi skissade på en batteribackup....borde inte vara så krångligt....fast å andra sidan....om man ändå ska krångla till det kan man köpa nåt vettigare.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Draperi-drop

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hur menar du med att du safear dem?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Mattias Franzon »

KulturTeknik i Linköping har ett bra system som inte tappar tyget vid strömavbrott eller liknande.

Dessutom så sitter det inbyggda fotoblixtar i enheterna för extra effekt vid själva släppet.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Daniel Hedman »

/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Draperi-drop

Inlägg av Gustaf Gagge »

har provat ett kabuki släpp från garrets som var dmx styrt har jag för mig. det hade krokar som släpte och höll kvar vid ström avbrott mm
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Danne Persson »

http://www.magnetschultz.co.uk/uploads/ ... 0Kabuki%20(1.5" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf

Ett annat system för lite tyngre last.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Anton Gildebrand skrev:Hur menar du med att du safear dem?
Vi har satt fast ett snöre i metalplattan (som vanligtvis sitter på dörren), vi har sedan gjort en skåra i metallplattan där man sätter fast ett snöre från tyget. Detta gör att inget mer än tyget rasar ner.
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster