Distribuera rök via rör till flera rum

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Oskar Solvik
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2012, 12:00
Presentation: AV-tekniker och CTO på The Melody Club, Göteborg.

Distribuera rök via rör till flera rum

Inlägg av Oskar Solvik »

Jag ska göra en installation med 15 små rum om 3 x 4,5m, i dessa kommer finnas rörligt ljus mm.

Kravspec:
Det ska vara en lätt haze i alla rum.
Det är önskvärt att ha så få antal hazers/rökmaskiner som möjligt.
Rummen ska kunna vara i drift 10 timmar om dagen, 7 dagar i veckan.
Man ska kunna justera mängden haze i varje rum till viss del. Mest om en kund inte vill ha haze alls.
Så få driftstopp som möjligt.
Så lite underhåll som möjligt.

Jag har funderat på att använda en hazeer/rökmaskin per 5 rum. Bygga en kammare som den får röka i. Sedan 180 mm rör eller liknande till 5 rum.
Rummen har frånluftsfläkt, därför bidas det ett undertryck i rummen som skulle kunna suga in röken från rökkammaren där hazern/rökmaskinen står. En enkel ventil vid varje "rökinblås" i rummen justerar mängden.

Hur löser ni detta? Har någon gjort något liknande?

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Distribuera rök via rör till flera rum

Inlägg av Johannes Olsson »

Man ska kunna justera mängden haze i varje rum till viss del. Mest om en kund inte vill ha haze alls.
Detta går emot många andra krav.
Om du har en maskin som skickar till 5 rum och du stänger av ett rum så kommer det öka i de andra fyra! Enda sättet att ha full kontroll i alla rum är en maskin per rum att föredra. Och om de inte är identiska kommer de behöva olika mängder rök pga rörelse, temp, storlek, ventilation osv.
Är svårt att säga mer då man inte cet hur rummen ser ut, hur de är avskilda osv. Är det i hus eller mässmontrar? den storleken på rum gör det ju svårt att ha en maskin i samma rum pga ljud, om det inte låter mycket redan osv. så svårt att ge mer exakta råd utan mer information.

Sen att köra en maskin så länge och vilja ha det så smärtfritt det går kräver en hel del ifrån maskinerna... dvs dyrare maskiner.

Mina 50öre på det.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster