Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

Har fått förfrågan om att installera ljudanläggning i en simhall.
Elektroniken hamnar skyddad men högtalarna hamnar nära bassänger och kommer alltid att befinna sig i fuktig atmosfär. Någon som har några tips på lämpliga högtalare? Känns som att vanliga vädertåliga kanske inte klarar av
fukt/klor speciellt länge. Är 100V system att rekomendera med tanke på fukten/miljön.

Mvh
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Niklas Elste »

horn eller vanliga?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Anton Gildebrand »

Ska det låta bra? Vad ska spelas?
Flest inlägg när den dör vinner!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Per Johanson »

Ingen aning om högtalare, men ska det installeras lampor rekommenderar jag vattenkannor.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Niklas Elste »

kul *full*

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

Det skall nog mest spelas lite soft bakgrundsmusik samt lite prat.
Inga horn utan "vanliga" högtalare.

MvhH
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag kan rekommendera prophons installations serie låter riktigt bra!
/Daniel Hedman - DAH Sound

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Mikael Thieme »

Imho är systemdesign/högtalarplacering väldigt mycket viktigare för resultatet än valet av specifik högtalarmodell, i en miljö med så lång efterklang och så hög bakgrundsljudnivå som i en typisk simhall.
Med det sagt skulle jag själv titta på högtalare som Bose 402 eller MA12EX, eller nåt i stil med JBL Control 25T eller 28T. För mer fullrange återgivning kan man titta på t.ex Bose 802 eller JBL AE-series. Samtliga avsedda för inom-/utomhusbruk, i flera fall IP55. Jag skulle absolut köra på 70-/100V eftersom kabelvägarna tenderar att bli rätt långa i sådana installationer.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Anders Brandén »

Och jag skulle rekommendera att lyssna på Hr. Thieme.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Michael Christiansen »

Just det

Placering och akustik är a&ö i denna fråga.

Men om jag vore du, skulle jag nog göra lite testmätningar i simhallen innan.

En simhalls akustik ändrar sig markant när det är mycket folk i bassängerna och bullernivån kan bli hemsk då.

Efterklangen sänks men det kan fortfarande vara svårt att höra meddelande när 100 ungar skriker över en korv i varmvattenbassängen.

Däremot, när det är lite folk, reflekterar ytan mera HF och det kan låta väldigt hårt och metallisk.

Du kan med en NTI mäta STI-PA världen http://www.nti-audio.com/Portals/0/Prod ... A_sequ.gif" onclick="window.open(this.href);return false; eller analysera efterklangen i rummet http://www.nti-audio.com/Portals/0/Prod ... quence.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Mät på olika tidpunkter:

Måndag morgon - "lugna" morgonsimmare
Tisdag eftermiddag - "tuff skolsimmning"
Torsdag kväll - "New age föreningen lyssnar på Kitaro och ryggsimmar under stjärnhimmel"
Fredag kväll - "Simmklubbens mästerskap 12km crawl och Iron Man"
Lördag förmiddag - "Alla kommunens 6-10 åringar leker vattenkrig i hela simhallen"

NTI systemet kan du hyra av mig eller vi kan komma upp och göra mätningar åt dig och dokumentera åt din uppdragsgivare. Jag rekomenderar även att du mäter bullernivån vid biljettkassa, fiket och i omklädningsrummena - det tycker säkert din kund är extra viktigt - för helhetens skull.

Se vad du är uppe emot och ta sen beslut.

Ditt beslut blir såklart Funktion-One, men det är ju en annan femma. :D

http://www.funktion-one.com/products/ax88/" onclick="window.open(this.href);return false; Kan det mesta inom tal och musik utan sub. Skjuter långt och fenomenal till sporthallar. Vi håller på men en test installation i København just nu och det funkar fantastiskt.

http://www.funktion-one.com/products/resolution-2-s8/" onclick="window.open(this.href);return false; Enbart för tal

http://www.funktion-one.com/products/resolution-3-sh/" onclick="window.open(this.href);return false; + subwoofer för musik = Makalöst bra.

http://www.funktion-one.com/products/f118-mk2/" onclick="window.open(this.href);return false; Bra bas för AX-88 och Res3 SH skeletal.

Undrar du? PM:A eller http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Vänliga hälsningar

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Anders Schärer »

RCF P-Serie.... väderbeständiga , IP-Klassade , olika storlekar 8-10-15tum, lågohmiga och 100V ......

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej!

Tack för alla svar ! Nu har jag "lite" att jobba efter!
Tyvärr är det nog så att prislappen väger tungt i den kommunala världen...

Mvh
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Behöver tips på högtalare lämpliga för simhall.

Inlägg av Daniel Ravald »

Kan slå ett slag för Technomad också. Jag har sålt en del av deras högtalare och själv använt dem. Väldigt tåliga. http://www.technomad.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 68 och 0 gäster