Pelararray, e're bra ?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

En ljusmupp undrar om det här nya(?) stuket med pelarhögtalar-array är en bra grej ?
Alltså nåt som gör att icke-ljudmuppen kan få linearrayens fördel utan att vara ljudmupp ?
Om ni inte svarar kan man väl utgå från att det är så, hehe

jag syftar ex. på RCFs modell (http://www.rcf.it/en_US/products/tourin ... tre/ttl11a" onclick="window.open(this.href);return false;)
Bose har väl nåt åt det hållet också
Senast redigerad av 1 Fredrik Gräslund, redigerad totalt 0 gånger.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Mikael Thieme »

Pelarhögtalare har inte varit nytt sedan 1930-talet, men ja - det är en bra grej ibland. :)

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Robin Skarp »

Det är inte samma sak. Men där det funkar med TTL11 så funkar det riktigt bra!

Men!!!

Bose har ingenting i samma klass som rcf. Bose gör hemmabio. Vad dom än säger.
Det man inte kan ska man lära sig.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Mikael Thieme »

Robin Skarp skrev:Det är inte samma sak.
Vad är inte samma sak?

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Mikael Thieme skrev:Pelarhögtalare har inte varit nytt sedan 1930-talet, men ja - det är en bra grej ibland. :)
Jomen inte pelarhögtalare med inställbar kastlängd väl ?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Mikael Thieme »

Fredrik Gräslund skrev:
Mikael Thieme skrev:Pelarhögtalare har inte varit nytt sedan 1930-talet, men ja - det är en bra grej ibland. :)
Jomen inte pelarhögtalare med inställbar kastlängd väl ?
Om vi skall öppna maskburken "kastlängd" så kontrar jag med att hävda att kastlängd är ställbart på alla högtalare. Det beror bara på hur mycket man kranar på förstärkaren. :wink:
Just lobstyrning är inte heller någon nyhet om än inte sedan 1930-talet, flera tillverkare gör det tricket (med varierande framgång) sedan flera år. Mycket användbart i somliga sammanhang, helt redundant i andra. (I allmänhet har prestandaspecarna on-axis vid inaktiv DSP rätt litet att göra med specarna då styrda lober används.) Poängerna med lobstyrning är i huvudsak två. Dels att spela i en (vertikal) riktning som man inte vill/kan luta högtalaren fysiskt för, dels att undvika att spela mot annat (läs: balkongfronter, undertak mm) än publikyta.

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Får en icke-ljudmupp undernådigast be om ett begripligt svar ?
Jag förstår det som att det hela går ut på att de längst fram slipper spräckta öron för att de längst bak ska höra bra

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Mikael Thieme »

Fredrik Gräslund skrev:Får en icke-ljudmupp undernådigast be om ett begripligt svar ?
Jag förstår det som att det hela går ut på att de längst fram slipper spräckta öron för att de längst bak ska höra bra
Ungefär så, och den poängen får man med vilken vertikal trave högtalare som helst inklusive "dumma" pelare från förra seklet. Enkelt uttryckt går det, under somliga förutsättningar, att spela med ett lämnare ljudtryck över publikytan än man kan göra med konventionella högtalare (s.k. punktkällor, point source). Ju längre pelare, desto bättre.

Det jag skrev om lobstyrning handlar om att på elektronisk väg få ljudet från pelarhögtalaren att spela i (en eller flera) andra riktningar än precis rakt fram. Det är en teknik som börjat tillämpas under de senaste 10 åren, men har egentligen inget med "längst-fram-slipper-spräckta-öron" att göra.

Googla och du skall finna trådar och artiklar i mängder om line speakers, column speakers och line arrays. Konstruktionerna, och benämningarna, bygger alla på samma grundprincip.

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Robin Skarp »

Många svar på frågan!

Jag skulle kort sagt formulera det.

Med Pelararray så Kan du spela en maxlängd då du behöver fler och mer takhöjd för att kunna hålla samma volym på större yta.
Det man inte kan ska man lära sig.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Mikael Thieme »

Robin Skarp skrev:Med Pelararray så Kan du spela en maxlängd då du behöver fler och mer takhöjd för att kunna hålla samma volym på större yta.
Det där förstod faktiskt inte jag... 8-O

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Jag fattar det som att en idé med dessa pelare är att till skillnad från point-source så kan man få jämnt ljudtryck över ett( inställbart) avstånd från dem. Detta på ett för en icke-ljudmupp användarvänligt och enkelt sätt, utan att hålla på och skruva in array i rätta vinklarna, osv.
Återkommer alltså till ursprungsfrågan om detta är nåt som gör att icke-ljudmuppen kan få linearrayens fördel utan att vara ljudmupp ?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Per Johanson »

Mikael Thieme skrev:
Robin Skarp skrev:Med Pelararray så Kan du spela en maxlängd då du behöver fler och mer takhöjd för att kunna hålla samma volym på större yta.
Det där förstod faktiskt inte jag... 8-O
Dito.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Per Johanson »

Fredrik Gräslund skrev:Jag fattar det som att en idé med dessa pelare är att till skillnad från point-source så kan man få jämnt ljudtryck över ett( inställbart) avstånd från dem. Detta på ett för en icke-ljudmupp användarvänligt och enkelt sätt, utan att hålla på och skruva in array i rätta vinklarna, osv.
Återkommer alltså till ursprungsfrågan om detta är nåt som gör att icke-ljudmuppen kan få linearrayens fördel utan att vara ljudmupp ?
Nä det är inte poängen. Poängen är att man oavsett var man hamnar i höjdled med högtalaren kan få lådan att spela där publiken befinner sig alternativt så kan man undvika att spela mot ytor som är olämpliga att spela in i. Hur mycket linjestrålande denna ljudkälla är har jag begränsad uppfattning om. Det ser ut att vara rätt långt mellan hornen i lådan så speciellt långt upp i frekvens fungerar den troligen inte så bra. Där emot kan det vara så att man får god kontroll i vertikalled (alltså begränsad spridning) de lägre registren tack vare längden på högtalaren (eller höjden kanske det heter).

Kastlängden är ett marknadsföringsbegrepp. Alla punktformiga ljudkällor tappar 6 dB per fördubblat avstånd. Linjestrålare mindre, hur mycket mindre beror på hur lyckad konstruktionen är men hälften i vissa register är inte omöjligt att uppnå.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Per Johanson »

Avståndsinställningen adderar förmodligen mer energi i det högre registret (och äter också upp head room) i de övre drivrarna för att få lite mer glitter på längre avstånd.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Per Johanson skrev:Avståndsinställningen adderar förmodligen mer energi i det högre registret (och äter också upp head room) i de övre drivrarna för att få lite mer glitter på längre avstånd.
Skulle alltså kunna sägas vara gjord för att säljas in som line-array-alternativ, om lyckad konstruktion så kan det funka hyfsat, men är lite som en bass-booster på bergsprängaren

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Per Johanson »

Kan säkert fungera alldeles utmärkt. RCF har en del riktigt kompetenta konstruktioner. Men det är ingen trollerilåda.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Anders Brandén »

Åhh, är det inte underbart! Så fort man tittar in här så är Per och Mikael igång och snackar kastlängd. Bjud in Nicke också så kan vi prata SR och SL när vi ändå är igång. :)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Mikael Thieme »

Det var ju inte vi som började... :)

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Pelararray, e're bra ?

Inlägg av Robin Skarp »

De låter riktigt bra! Snabbriggat som fan! Och snyggt! Lite tunt om du vill köra discodunk.
Det man inte kan ska man lära sig.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 67 och 0 gäster