Nyfiken på LAB1500

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Nicke Löfgren »

Någon som har data elle manual på det gamla slutsteget?

Vad är det för effetkter vid 8, 4, 2 ohm? tex

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Niklas Elste »

ja det är en konstig modell som inte ens finns på labs hemsida över gamla produkter
men den finns för vi har ett på smedjan och av det kan jag säga att det är ett bra och stabilt steg

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Nicke Löfgren »

Inte är det ett konstigt steg! Tungt å mycket ljud från det minns jag, har haft några st innan Labs lättvikts steg kom

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Mikael Thieme »

Dan dyker nog snart upp och sprider ljus över saken. :)

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Olle Johanson »

Mikael Thieme skrev:Dan dyker nog snart upp och sprider ljus över saken. :)

Jag har haft 2 st och fy faan vad de spelar. Det är sub de är bra på. 2*750 w 4ohm 2*1050/1100w 2 ohm beroende på vilken nätdel som sitter i. Jag vet inte hur de har mätt fram stabilitet och strömstyrka, men dessa steg sopar mattan med steg som har " samma " effekt. Endel är berädda att betala bra för dessa slutsteg..

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Niklas Elste »

jag menar inte att steget är konstigt utan att labb inte har det på sin hemsida

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Johan Eriksson »

Niklas Elste skrev:jag menar inte att steget är konstigt utan att labb inte har det på sin hemsida
Dom har ju inte heller nått mycket om ss300 som jag en gång i tiden lirade på toppar tillsammans med 1500 på basen, lirade hutlöst bra även med dagens mått mätt.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Leif Baltazars »

Ligger lite nostalgi på Tradera nu...

LAB 1500

http://www.tradera.com/PA-system-med-La ... _102354359" onclick="window.open(this.href);return false;


LAB 300

http://www.tradera.com/search/result.as ... &x=67&y=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Anders Martinsson »

jag sparkar igång denna tråd igen då jag nyligen lyckats hitta just ett LAB1500, det är en relik i denna digitala och switchade lättvikts era, men att det är gammalt behöver ju inte mena att det är dåligt i sin ljukvalitet, det är nog mer i W/kg kategorin det rätt illa ut.

Jag har inte köpt det än men man blir ju lite sugen, har försökt nå labgruppen i kungsbacka för att få loss lite dokumentation samt få reda på ev. servicekostnader, men ingen svarar på något av de nummer jag hittat, ingen mail adress finns på deras sida (en rent hopplös hemsida enligt mig) och på deras facebooksidas "send messege" funktion får man bara ett auto reply med en länk till nyss nämnda hemsida, riktigt illa, man undrar ju vad som pågår.

I vilket fall så verkar det finnas två utgåvor av detta steg, en äldre och en yngre, skillnaden kan ses på gainpottarnas graderingar, den äldre visar 0-10, den yngre -80-0 (eller liknande) i detta fall rör det sig om den yngre varianten, som jag förstått det är desaa hyffst ovanliga och småknepiga att få tag i, om det stämmer och de därtill låter bra blir det ju lite mer spännande, fast mer ur ett känslomässigt perspektiv än som arbetsredskap, kanske något för hemmet, vem vet.

Är LAB1500 ett steg som fortfarande står sig i ljudkvalitet, om vi bortser från storlek, vikt och uteffekt?
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Nicke Löfgren »

BARA 10 år sedan denna tråd var aktuell :D :D

Coolt att dessa är i drift forfarande

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Anders Martinsson »

Nicke - äsch, vad är väl 10 år om slutsteget i fråga snart fyller 30, det är väl bara att betrakta som inspelat, att drt har en härlig tidig medelålder, tänkte det hade varit kul med ett stycke svensk industrihistoria, skulle inte fövåna mig det minsta om det låter bra också.

Hade som sagt gärna betalt för att få det genomgånget av labgruppen i Kungsbacka, så man kan hålla liv i det i 30år till, men det hade ju underlättat om man kunde få tag i dem, jag får väl åka dit och knacka på i vätsta fall.
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Anders Martinsson »

Sådär, nu har man äntligen ett LAB1500 i bra skick, det enda felet är att den vänstra fläkten (sett framifrån) har nypt mot sin ram och kan inte snurra, inget allvarligt med tanke på hur jag avser använda det (låga effekter) men det behöver fixas så småning om, fläktarna går nämligen inte hela tiden utan startar först när de behövs.

Det är riktigt fint gjort innuti, det en fantastisk ordning på saker och ting, allt från komponent layout till kabeldragningar, riktigt snyggt, och 2/3 av steget utgörs av nätdelen som måste vara något av det maffigaste jag sett, jag är riktigt glad att jag kom över detta och ska försöka putsa upp det och hålla liv i det 26 år till, jag har en bild med locket av, någon som vill se? :)

Nu är bara frågan, kan man fortfarande serva detta 26 år gammla steg hos Labgruppen i Kungsbacka, med tanke på sin ålder menar jag, det vore ju skönt om så var fallet.

Önskar jag kunde lyssna på det men det drar min säkring här hemma när jag startar det... 10A trög (gissar jag) automatavsäkrat, ska se om jag kan fixa en ny säkring men då vore det bra att veta vart gränsen behöver sättas.
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej!

Bumpar upp tråden trots senast aktiv för ca 1 år sedan.

Försökt att kolla upp vad som gäller för service/reparation av äldre LAB steg, då många påstår att det är "livstids service" (till kostnad på ca 800:-) för alla steg hos LAB GRUPPEN.

Till att börja med slussas man till musictribes sida, där man uppmanas att registrera sig. Jag provade dock att skicka ett mail till "service at labgruppen.com", och fick då detta svar:

"Dear Valued Customer,

In order for us to effectively support your requests in a timely manner, we are switching off direct emails to care@musictribe.com

To raise any Support tickets, please follow https://community.musictribe.com/t5/cus ... id/Support, select the appropriate “Brand” then “Support” to create a web form inquiry for Technical Support, Parts, Service Request or Pre-Sales.

Please note that Proof of Purchase is now a requirement for all Warranty Requests.

Thank you!

Your Music Tribe"

De säger alltså att man behöver ett köpebevis för alla garantiärenden. Påverkar detta även äldre steg där garantin gått ut, men man önskar få service/rep till den fasta kostnaden av ca 800:- som folk talar om måntro?
Är det möjligen någon som vet vad som gäller idag?

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Jonas Larsson »

Vet inte om de kommer finnas kvar i Sverige, stod på PS att de hade auktion pga avveckling. "Avveckling Music Tribe Brands Sweden AB, Bolagets svenska fabrik som tillverkar musikslutsteg med märket LAB. Flyttar sin verksamthet utomlands."
//Jonas - ljudoljus.net crew

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Nicke Johansson »

Hade inte sett detta Jonas, men ser på auktionssidan att de har en massa prylar till försäljning.
Det var ju trist för Kungsbacka och även för dem som har deras produkter, mig inkluderat.

Intressant att se om de som har nyare grejer med garanti kommer kunna lämna dessa på service osv i SE fortfarande (typ certifierad firma), eller om det behöver skickas iväg längre till deras egna fabriker då.

Frågan är också vad som gäller då för oss med äldre prylar utan garanti kvar vid behov av service/rep...lämna in till närmsta serviceverkstaden eller någon av LAB utvald certifierad dito?
Det är inte jätteenkelt att hitta information från dem. Man kanske inte bryr sig om äldre objekt längre, eller så är det pågående omstrukturering och ej klart ännu?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Jonas Larsson »

Det var väl säkert enklare när de "bara" var LAB. 2000 köptes de upp av TGI. 2002 av TC group som sedan köptes upp 2015 av Music Tribe om jag förstått det rätt. Svårt att få kontakt med rätt personer i en stor organisation.

Dan Bävholm som var en av grundarna av LAB har funnits med på forumet, men var ett tag sedan han var inloggad nu. Finns lite intressant info här om tex skillnaden mellan olika modeller och lite historia: viewtopic.php?f=2&t=4610
//Jonas - ljudoljus.net crew

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Nicke Johansson »

Så är det nog. Jag är själv tveksam till om jag kommer ha möjlighet att nyttja den omtalade "fasta pris" service/rep möjligheten som man tydligen erbjudit tidigare. Kan man fortsatt göra detta framöver så vore det kanon. Och, om någon vet mer om detta så dela gärna info här.

Japp, har i princip plöjt genom alla trådar i forumet inom mitt intresseområde, så har sett denna också. Mkt intressant när någon på insidan som faktiskt vet allt om prylarna delar med sig om informationen och historian kring dem. Tacksamt!
Tack för tipset :).

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Anders Martinsson »

Jag servade mitt LAB1500 och LAB1600 hos Stefan Toftevall på elektronikcentrum i västra frölunda, detaljer nedan.

ELEKTRONIKCENTRUM
HULDA MELLGRENSGATA 1
421 32 VÄSTRA FRÖLUNDA
NAT. 0708-64 67 71
INT. +46 708-64 67 71
INFO@ELEKTRONIKCENTRUM.COM
https://elektronikcentrum.se/

Mkt trevlig prick, föredetta labgruppen anställd också så han har bra koll på prylarna vad det verkar och de jobb han gjort för min del har varat kalasbra.

Roligt steg det där LAB1500 för övrigt, det är ju alltid svårt med subjektiva bedömningar då det är personberoende och i egenskap av mäniska vill man kanske lura sig själv att uppleva saker och ting som kanske itne är där.

Med det sagt så är mitt subjektiva intryck (notera) att det i en direkt jämförelse med LAB1600 (som låter enastående bra enligt mig för övrigt) är att det har en form av auktoritet och mer tyngd eller botten som jag upplevde inte erbjöds av LAB1600 i samma utsträckning, lite som om man knuffat upp 30Hz och neråt med en eq, men inte så det störde, tvärt om.

Nåväl, nu när det är genomgånet och fullt fungerade som det ska så är mitt nästa lilla projekt att byta ut fläktarna som låter nästan komiskt mycket, detta för att kunna köra det hemma, ska se vart det passar bäst men en gissning är att det kommer gå på basarna.

Det hade varit jättekul om Dan Bävholm kunde kika in och berätta lite om LAB1500 monstret samt lite om hur det kommer sig att LAB1600 blev så lyckad rent återgivningsmässigt (enligt mig), såpass att jag numera har två stycken :)
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Anders Martinsson »

När det kommer till fläktbyte på lab1500 så visar det sig vara lite småknepigt att få åtkomst till fläktarnas skruvinfästningar, det verkar som att man behöver man skuva loss den plåt som håller slutstegskorten närmast fläktarna och flytta den aningens uppåt och nedåt för att komma åt att kunna skruva loss fläktarna.

Är det någon här som känner igen detta och/eller som kan erbjuda lite rådgivning?

Det är minst sagt svårt att komma över en servicemanual nämligen.
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Nyfiken på LAB1500

Inlägg av Anders Martinsson »

Liten uppdatering för de 2-3 personer globalt som eventuellt kan vara intresserade, och kan läsa svenska, och hittar hit...

Jag gjorde litet och högst amatörmässigt försök igår och i LAB1500 så sitter fläktarna i samma plåt som 4,5kVA /80.000uF nätdelen som väger in på ca 30kg (dvs. den låter sig inte rubbas), skruvarna för fläktarna sitter bakifrån och är därmed endast åtkomliga om man som tidigare misstänkt lossar en främre plåten för slutstegskorten och skjuter densamma uppåt och neråt såpass att man får åtkomst till skruvarna för fläktarna.

Jag lärde mig på kuppen att det kan vara bra att hålla samman den bakre plåten med anslutningarna och den främre mellan vilka slutstegskorten är satta och hålls på plats genom slottar i plåtarna, detta gjordes mha. buntband och förhindrar att korten trillar ur sina slottar är man lossar den främre plåten.

Jag kan som glad amatör inte se, eller läsa mig till, hur man annars ska bära sig åt, nya fläktar är beställda och förhoppningsvis är de lite tystare än de som sitter i just nu, vet ej om det är orginal, detaljer nedan.

Fläktar som sitter i nu och ska bytas ut pga. hög ljudnivå:
ELINA FAN, HDF1225L-24HB, 24VDC, 145mA, 37083 (120x120x25, 2-pin) (2st, seriekopplade)

Fläktar som ska sättas i:
SANYO DENKI, 9G1224M4021 (art nr 301-54-438 hos Elfa/Distrelec)
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster