Parallell- och seriekopplade högtalare!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Parallell- och seriekopplade högtalare!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hej!

Har 6st installationshögtalare som behöver drivning och här kommer frågan.

Vill sätta dem på två olika kanaler d.v.s. 3st lådor per slinga. Lådorna är på 4ohm och på 175W. Som ni förstår ganska små. Typ en 6' och en diskant i dem.

Kan jag seriekoppla två stycken lådor och därmed få impedansen 8ohm och sen parallellkoppla med den sista på 4ohm och därmed få ner impedansen igen? eller måste man parallellkoppla två slingor med samma impedans??

Tacksam för snabbt svar!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

I ditt kopplingsfall så blir den totala impedansen 2,6 Ohm, så klarar förstärkaren det så borde det vara lungt.

Men jag kan ha fel, det kanske inte går att koppla högtalare på det viset?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Det går, som Jonas sagt, men du kommer inte få lika starkt ljud i alla högtalare. Matningen till vardera av de två seriekopplade högtalarna blir hälften av den till den ensamma parallellkopplade högtalaren.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

just det ja

Inlägg av Johannes Nordgren »

Just det ja, hade för mig att det var någon form av signalförlust och det framgår ju rätt tydligt nu, minnet kommer tillbaka från skolböckerna.

Tack ska ni ha, det blir troligtvis 4st 8ohm istället och då är jag ner på 4ohm med två slingor med två i varje.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1890
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Låter som en bättre lösning!

Eller 100V linjehögtalare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster