Nya aktiva toppar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Nya aktiva toppar

Inlägg av Daniel Albertsson »

Har tänkt att köpa nya aktiva toppar till våran rigg som används från små pianobarsspelningar till partyspelningar med coverbandet. De kommer nog även användas till att köra lite ljud på mindre konserter.

Som det ser ut idag så har vi ett par passiva 200W solton toppar med 12+1" samt på passiva 2x15" basar på 800W.

Vi hade tänkt behålla basarna för att använda vid behov. Men vi vill ha bra toppar som funkar både stand alone i pianobaren och som toppar i riggen när vi öser på lite.

Vi har tittat på RCF 310 och 312 först å främst. De verkar vara omtyckta här på forumet.

Första frågan är väl om dessa kan vara nåt att ha till våran uppsättning, sen undrar jag om det räcker med 310:an eller om man minst behöver 312:an? Vi vill ju fortfarande att det skall vara lite smidigt....

Kom med lite åsikter å förslag tack!

/Daniel

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

310 funkar utmärkt men kanske inte just till erat ändamål då den kan verka lite liten om ni ska kunna använda den som fullrange. Jag skulle föreslå att ni tar en titt på Rcf 322 för den lådan tycker jag är riktigt pris värd och har ett bra ljud.. 312 har jag aldrig lyssnat på men det är vad jag har förståt en liknade låda.

Lasse Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 13:54

Inlägg av Lasse Johansson »

RCF 322 är klart prisvärd, använder själv dessa från monitor till fullrange.
Enda minus är att volympotten samt väljaren för dämpning kan spöka lite.
Ett något billigare alternativ är DB 405 live som låter ok, dock är de något större.

Användarvisningsbild
Johan Lindberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
Ort: Gävle

Inlägg av Johan Lindberg »

Mackie SRM450

Låter grymt bra!

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Johan Lindberg skrev:Mackie SRM450

Låter grymt bra!
Vet jag inte om jag håller med om. Har tillgång till ett gäng sådana men jag gillar med inte alls.... Men tack för inlägget iaf

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Johan Lindberg skrev:Mackie SRM450

Låter grymt bra!
Finns ju 40 trådar om det här, men...

Jag tycker att SRM450:na som DJ-föreningen hade lät glaskross. De var opålitliga (kontakterna glappade) och sådär i hållbarheten (men det kan ha med deras hantering att göra). De tyckte också att de lät illa och inte var pålitliga, samt att tillhörande subbasarna gick sönder hela tiden. Nu har de en JBL PRX512M-rigg med PRX518S som de tyckte fungerade och lät mycket bättre. Den var såpass bra att någon stal topparna...
"This is the updated input list"

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Jo det finns ju några trådar som berör detta.. Min största fråga som jag inte kunnat läsa mej till är om det räcker med 310A eller om man behöver 312A, altså 12-tummarna...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Eftersom du ska köra i pianobaren mm så skulle jag reka en 312A istället för att köra med 310A. 310A är ju bara en 10" låda och vill gärna ha en subb om man vill dra på lite med musik mm. Tal så e det helt okej med den utan subb eller som monitor. 12" ldan klarar med utan någon subb till sig.

Något som du även kan kolla är FTB en pålitlig låda med mycket kraft i. Det är fortfarande kampanj på deras MaxX2A och MaxX4A fördelen med de lådorna om man jämför med ART 310 och 312 lådorna e att MaxX lådorna har en 3-bands Eq. 2A är en 10" låda och 4A en 12" låda.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster