nexo kopia

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Om man nu ska jämföra Kina och Inden med västvärlden kan man väl börja med att jämföra den sociala välfärden i dessa länder och sedan fundera på varför det är billigare med saker från kina än ifrån västvärlden. Man kan också fundera på kinas syn på luftföroreningar som så tydligt visades under förberedelserna för OS.

Kom igen med konkurrenskraften på kinesiska produkter när dom har samma social välfärd, samma miljöarbete, samma människorättssyn.
När en kinesisk arbetare tjänar lika mycket som en europeisk så tror jag att innovation och särskiljaktlighet kommer att bli lika viktiga i Kina som i resten av världen.

Japanerna började ju en gång med att kopiera, men mestadels för den inhemska marknaden. På grund av en annan sammhällsstruktur och en mycket mer fokuserad industrisatsning blev dom så småningom världsledande tack vare att dom lärde sig grunderna väldigt fort från dom kopierade produkterna.
Japanska produkter är ju generellt sett inte lågpris produkter idag.

Och utvecklingen i Indien går ju väldigt fort mot ett tjänstesamhälle. ungefär samma utveckling som Sverige hade under efterkrigstiden.
Och levnadsstandarden ökar i rask takt. Så jag tror inte att det inte tar särskilt många år, ett par decennier som högst, innan tillverkining i Indien är lika dyr som i västvärlden.

Nästa del av världen för industrin att kolonisera kommer nog att bli delar av afrika. Inom ett par decennier kommer vi nog se att tillverkning flyttar till afrika, så fort tillräckligt stora delar har stabiliserats politiskt.
Var kommer nästa låglöneområde att ligga efter afrika?
Om vi inte är aktsamma och värnar om utbildning och syddet av våra innovationer kommer nog amerika eller europa att ligga i farozonen.

Och vi ser redan idag att man ökar tillverkning i europeiska låglöneländer, i lika stor del tack vare att transportkostnaderna ökar, pga av bränslepriserna, som att man vill visa ökat miljöarbete genom att producera lokalt.
Naturligtvis är det en utveckling som styrs till stor del av den allmänna opinionen. Så vi som konsumenter har ett ansvar att se till att tillverkare arbetar så miljövänligt som möjligt. Nu kommer någon att posta en länk till något företag som visar hur rena fabriker dom har i Kina, men sanningen är att för varje fabrik som följer våra standarder så finns det tjugo "smutsiga". Man ska naturligtvis inte hålla fanan alltför högt, det finns exempel här också på förorenande fabriker, och det bara under de senaste femtio åren man har insett detta i västvärlden, men det numeriska förhållandet är omvänt, och västvärlden jobbar väldigt hårt på miljölagstiftning som minskar mijöförstöringen i våran del av världen.
Man tycker ju att andra kunde lära sig av våra misstag.

Ni kan ju fortsätta diskussionen om skillnader på väst- och östprodukter.
Men jag tycker man ska i så fall inrikta sig på egna produkter från öst, och inte tydliga kopior. Det finns ingen anledning till att missunna Kineserna möjlighet till ekonomisk utveckling och välfärd. Desto mer lika alla har det i världen desto färre konflikter kommer vi att ha. Men man behöver inte göra det på bekostnad av våran egen industri och utveckling.
Man kan fråga sig, skullen man köpa en bil som hette "Volov V70" som såg identisk ut som en volvo, men som kostade en fjärdedel. Och man vet att den enda utvecklingskostnaden "Volov" hade var att köpa en bil från Sverige och sedan kopiera den.
Arbetarna i Trollhättan och Uddevalla skulle inte ens ha råd att köpa kopian efter att de blev arbetslösa.
Jocke Hammar

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Nu får ni väl ta igen er lite grann! Hasse, för det första är det fult att svära i ett forum, sen har jag väl aldrig sagt att du nedvärderar folkslag, men samlat på kritikerna på alla inslag i debatten, kan man få det till att det i mångt och mycket handlar om detta.
Däremot har du rätt i att det kopieras hej vilt i Kina, men denna kopiering har funnits och finns till viss del fortfarande i Europa också. Kanske inte inom den bransch vi jobbar inom.
Däremot tror jag inte att utvecklingen stagnerar bara för att någon kopierar. Aclon utvecklar faktiskt också egna produkter. Det är inte bara kopior som de har.
Angående kopior, så titta på hur många biltillverkare i Europa som kopierar varandras idéer, så att de flesta bilar ser ut som alla andra. Det lånas (finare ord än kopiera) hej vilt här och där.
Sen tror jag inte evolutionen stagnerar för att någon kopierar någonting. När det företaget tjänat tillräckligt med pengar, så börjar de utveckla sina egna idéer och för utvecklingen i sin tur vidare. Japanerna gjorde detsamma under 50-talet och titta var de är nu. Nu leder de utvecklingen i mångt och mycket. Koreanerna kopierade mycket under 70-talet, nu utvecklar de egna produkter. Samma gäller kineserna också. Nästa gång kan det vara vietnameser eller någon annan. Att till viss del kopiera tillhör utvecklingen för det land det gäller under en utvecklingsfas av landet för att de sen ska komma med egna innovationer. Kopiering är en snabbare väg till utveckling och denna har även funnits i Europa i hundratals år. Vi kopierade kineserna och deras fyrverkeri. Såg förresten på TV att vårt svenska företag Rörstrand kopierade kinesiskt porslin. Så varför skulle inte kinesiska företag under en övergångsperiod kopiera andra tillverkares produkter. Sen må man tycka vad man vill om detta, men detta är ett faktum och kvarstår med all säkerhet under lång tid framöver.
No hard feelings Hasse!
Senast redigerad av 1 Jan-Åke Broqvist, redigerad totalt 0 gånger.
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Jocke du har så rätt, så rätt, i ditt inlägg! Bra skrivet! Däremot tror jag nog att folk i gemen inte bryr sej om de har en Volov V70 eller en Volvo V70 om den är likvärdig och tjänar samma syfte. Detta även om den svenska Volvon är lite bättre.
Folks intresse för någonting sträcker sej inte längre än folks plånböcker.

Vi kan ta det där med när folk åker till Thailand, Kina och andra länder och kommer hem med billiga Rolex kopior, Adidas, Nike, Lacoste och massor av andra produkter. Varför gör de detta? De vet ändå att det är kopior och vet också att när ett skärpt öga granskar dem, så ser de med detsamma att det är en kopia.
Svaret på varför vi gör detta är att det är en hög "Bling" faktor i det hela. På avstånd är det svårt att avgöra om det är guld eller mässing, om det är Rolex eller ej, om det är Lacoste eller en kopia.
Samma gäller Nexo, JBL, med flera och dessa kopior. Det är en hög Bling faktor i det hela. Man vill helt enkelt ha något som liknar något annat som är dyrt, för att folk ska tro att man har det dyra märket. Nu ser man direkt på lådan att det står Aclon på den och att det inte är Nexo, men en del kunder sa att de skulle peta bort namnet på dem. Varför undrar jag?

När jag plockade in de första Aclon, så hade jag inte den minsta aning om att de liknade Nexo, utan jag tyckte att dessa lådor såg bra ut och hade bra specifikationer. Sen när vi provlyssnade dem, upptäckte vi hur bra de lät. Sen dök det upp massor av kunder och då funderade man varför detta intresse, då påtalade en kund att de påminde om Nexo.
Därav det stora intresset för det hela.
Det brukar vara så att efterfrågan styr marknaden, oavsett varför man tycker om något eller ej. Trots allt så är dessa högtalare ytterst välljudande! Sen får var och en avgöra vad de använder för produkter.
Jag har en Rolex kopia själv och den har fungerat klockrent i 8 år och den kostade mej 300:- i Thailand. Sen skiter jag i om den är äkta eller ej. Den fungerar och jag tycker den är snygg och det skulle aldrig falla mej in att köpa ett orginal. De pengarna lägger jag hellre på en semester resa istället. Sen tror jag inte att någon kan se att det står Rolex i den, som är på längre avstånd än 0,5 meter och då är de ändå för nära.
Skulle tro att detsamma gäller kopierade Nexo, JBL med flera högtalare och det är inte bara Aclon som har liknande högtalare! Tasso, DAP, och 100-tals andra. För fasiken, man kopierar t.o.m. Ferrari och Lamborghini!

På tal om detta, så hade BMW tanken en gång på att lägga ut tillverkningen av BMW till Kina. När de kom dit på besök, så hade kineserna, till BMW´s stora fasa redan byggt en BMW, som var helt identisk med deras egna BMW. Det gick inte att skilja dem åt. BMW folket var chockade över det hela. Den var identisk in i minsta detalj, det enda man kunde höra skillnad på var lite i motorljudet, annars var den rakt av en kopia. Varför gjordes detta? Jo, fabriken ville visa hur duktiga de var och att BMW kunde vara säkra på att de skulle göra ett bra arbete och bra produkter. Vad hände sedan? Jo BMW la ned projektet med att börja tillverka i Kina, men jag säger som så, de är snart där igen. Varför vill alla företag och regeringar till Kina (även svenska regeringen, blå eller röd, Volvo eller Ericsson) oavsett diktatur, mänskliga snedsteg eller ej, luftföroreningar eller ej. Det handlar enbart om PENGAR och billig arbetskraft. Det är något vi alla får vänja oss vid oavsett om vi gillar det eller ej. That´s life! Fast lönerna stiger hela tiden i Kina också, snart flyttar produktionen till Vietnam, Nordkorea, Malaysia. Tror att Nordkorea är nästa stora produktionsland.
Peace brothers!
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Kors i taket! Nu har jag i alla fall fått en hörlur och kommit upp i PAR-20.

Nu lägger vi ned diskussionen Nexo och kopior! Jag kommer dock att svara på inlägg framöver, men jag börjar bli trött på Nexo.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kanske lite utanför tråden!! Men Eriksson sålde ju sin mobiltelefontillverkning till ett nytt bolag Sony-Eriksson, Dom har sin fabrik "rullandes" i Asien. Där det var den bästa arbetskarften och bästa utvecklarna dit flyttade fabriken. För dom menade att dom måste vara där kompetensen finns.

Allt var i stora container typ.

Alllt detta var på en 1timmes Discovery dokumentär:-)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Lite offtopic: att många bilar liknar varandra beror på att många bilmärken har samma ägare och att många bilar byggs på samma plattform/i samma fabrik etc...
//Magnus - Fegge & Mattes

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Magnus Jerkrot skrev:Lite offtopic: att många bilar liknar varandra beror på att många bilmärken har samma ägare och att många bilar byggs på samma plattform/i samma fabrik etc...
Det stämmer det du säger, men ändå så är det en massa biltillverkare som sneglar lite till höger och vänster på hur konkurrentens fordon ser ut och kommer oftast med en snarlik version av konkurrentens version.
Det handlar inte enbart om plattform, utan snarare trender och mode. Titta bara inom modeindustrin, där kopieras det hej vilt, även bland kända märken.
En trend är det som styr branscherna och ger den sen pengar, då blir många saker ofta lika i utseende.
Såg förresten en bil från, vet inte om det var Japan eller Korea, som försökte efterlikna Mercedes! Varför kan man fråga sej? Jo helt enkelt, de ville flytta över statusen som det var att äga en Mercedes till deras egna märke och på så vis lyfta intresset för sitt eget fabrikat, så att de kunde tjäna pengar på det hela.
Allt här i världen är uppbyggt på trender och "cash flow".
Senast redigerad av 1 Jan-Åke Broqvist, redigerad totalt 0 gånger.
J-Å Broqvist

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Nicke Löfgren skrev:Kanske lite utanför tråden!! Men Eriksson sålde ju sin mobiltelefontillverkning till ett nytt bolag Sony-Eriksson, Dom har sin fabrik "rullandes" i Asien. Där det var den bästa arbetskarften och bästa utvecklarna dit flyttade fabriken. För dom menade att dom måste vara där kompetensen finns.

Allt var i stora container typ.

Alllt detta var på en 1timmes Discovery dokumentär:-)
Off topic men ändå: Sony Ericsson tillverkar sina mobiler i asien för det är billigast där, men dom utvecklas fortfarande till största delen i Sverige, här i Lund för att vara exakt, här i Lund sitter Ericssons forskare och utvecklar telefondelen och sen i Japan sitter Sony och utvecklar mediadelarna, sen kopplas det ihop på Sony Ericssons kontor här i Lund, har en farbror som jobbar på Ericsson och ett antal bekanta som jobbar på Sony Ericsson just med att sätta ihop delar från båda företagen. Så att utvecklingen flyttar runt stämmer definitivt inte :-)

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Jakob, det stämmer än så länge, men vänta bara tills Sony Ericsson säger att det är för dyra löner i Sverige och Japan och att kineserna är mer kompetenta och jobbar snabbare med att få fram nya lösningar än vad som sker här. Då med ens ligger forskning och utveckling i Kina, inte i Sverige.
Forskningen här i Sverige flyttas dagligen ut ur landet, till länder där kostnadläget är lägre och den ekonomiska strukturen i landet är fördelaktigare än här hemma. Läkemedelsindustrin är en sådan grupp.
Astra blev Astra Zeneca och det finns en hel del andra också. Sen flyttar huvudkontoret ut ur landet, sen tillverkningen och sist forskningen.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jan-Åke: Finns det inte ett annat forum där du kan diskutera brain drain från Europa till asien? Känns väldigt off-topic.
"This is the updated input list"

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Ian, det finns det säkert, allt är i betraktarens ögon, men du behöver ju inte läsa det som skrivs. Jag förstår inte varför du överhuvudtaget går in på denna tråd om du ändock inte gillar den?!?!
Det finns andra forum som du också kan besöka om du vill.
J-Å Broqvist

Erik Stork-Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 maj 2008, 00:40
Ort: Laxå

Inlägg av Erik Stork-Andersson »

uppenbart är ju att de asiater som är högutbildade, de med möjligheter till bra utvecklingsavdelningar etc jobbar inte på aclon! Så mycket står ju utom allt rimligt tvivel, annars hade man ju inte kopierat en av världens mest kända lådor. Då hade man ju haft något eget att komma med (bara eget). Ingen seriös tillverkare har "en del" egna produkter och resten kopior.. simple as that!

Sen vore lite info om hur lådorna är testade, har man testat att köra på full patte en hel festivalhelg? Vad har man testat med för steg? Med vilken processor? Med vad för slags musik? Jag har fått dyra line array demade med mp3-musik av rix-fm karaktär, då låter de flesta system lika dåligt...

Mer info tack!

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Erik, det är bara fördomar det du säger. Varför skulle inte högutbildade asiater eller europeer kunna jobba på Aclon eller på något annat bolag som tillverkar kopior?
Aclon är inte det enda kinesiska fabrikatet som kopierar utseendet på en låda. De kan med all säkerhet plocka fram en låda som är precis lika bra som Nexo om de vill eller näst intill som nu. Sen får man väl klandra dem för att inte mönsterskyddat sina lådor, troligen för att det är för dyrt, eftersom man måste söka mönsterskydd i varje land som man saluför sina lådor.
Det kan t.o.m. vara så att om ett fabrikat gör en kopia på en känd låda som inte är mönsterskyddad, så kan det kopierande företaget gå in och ta mönsterskydd på sin kopia och då med ens får inte orginaltillverkaren leverera sin låda i detta landet.

Lådorna är körda med full patte av flera uthyrningsföretag och man har testat med flera olika steg bl.a. Aclons egna (som är egen tillverkning och design), sen med en del andra fabrikat. Jag vet att en testade med Nexos processor, men det fungerade inte fullt ut. Nu ska vi testa med deras egna processor när den kommer in till Sverige. Musiken har varit allt från pop till rock,m.m. Med MP3 kan man inte dema en anläggning, för det blir totalfel.
Däremot får man inte jämföra Aclon rakt ut med Nexo. Nexo är Nexo och mycket bra högtalare, Aclon är en bugdetvariant som mycket väl kan användas. Skillnaden är inte alls så stor som man skulle tro, men givetvis finns det en viss skillnad.
Flera kunder använder sej av Nexo i sina stora system och Aclon för mindre jobb, där ingen raider kräver Nexo.
Det konstiga är att alla som köpt dem uttalat sej positivt och även rekommenderat dem till andra. Det skulle man inte göra om de inte hade hyfsat bra kvalitet. Jag lovar rapportera om testen med nya processorn.
Har ni frågor, så kan ni maila mej privat angående lådorna, likaså om någon vill ha orginal Nexo lådor.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det som skulle va intressant va ifall någon av dom du säger sig ha uttalat sig positivt om lådorna gör det här med...

Och varför har Aclon aldrig nämnts i PSN, för dom skriver precis om alla bra (nåja) prylar för extremt prylkåta ljudnissar...
//Magnus - Fegge & Mattes

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Ska kolla detta med dem, men flera av dem har tyvärr inte hört talas om denna site. Aclon har dessutom helsidor i den världsomfattande tidningen Mondo DR, som är ett huvudmagasin för nattklubbs och PA-scenen i världen. Även Nexo, Meyer, JBL, RCF, Selenium, EV, Turbosound, Outline, m.fl. annonserar i detta magasin.
J-Å Broqvist

Erik Stork-Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 maj 2008, 00:40
Ort: Laxå

Inlägg av Erik Stork-Andersson »

Jan-Åke Broqvist skrev: Däremot får man inte jämföra Aclon rakt ut med Nexo. Nexo är Nexo och mycket bra högtalare, Aclon är en bugdetvariant som mycket väl kan användas. Skillnaden är inte alls så stor som man skulle tro, men givetvis finns det en viss skillnad.
Jaha? Okej.. vänta nu här.. låt mig citera vad du skrivit tidigare i tråden:
Jan-Åke Broqvist skrev: Aclon högtalarna har exakt samma värden som orginallådorna.
Jan-Åke Broqvist skrev: de som köpt dem och testat dem har skrattat och sagt att de är identiska med Nexo och samtidigt har de sagt att de låter identiskt lika bra.
En av kunderna påstod t.o.m. att de lät bättre än de Nexo han spelat på tidigare. En annan av kunderna ställde upp Nexo bredvid Aclon och märkte ingen skillnad alls.
Jan-Åke Broqvist skrev: Jag har personlig börjat fundera på om det inte är så att Nexo rentav låter tillverka sina lådor i Kina och sen att Aclon säljer lådorna under sitt eget namn.
Jan-Åke Broqvist skrev: Angående kvalitet på kopiorna, så kan det vara skiftande, men så mycket vet jag att Aclon högtalarna hittills har spelat lika bra som orginalen
Jan-Åke Broqvist skrev: En av mina kunder har jämfört dem in i minsta detalj och ser ingen skillnad på dem när han ställde dem bredvid varandra och låter minst lika bra eller t.o.m. bättre som en sa.
Okej, man får inte jämföra dem, men det är ju det du gjort sen ditt första inlägg i tråden?!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hörrö Stor Erik!! Nu är du riktigt löjlig att börja föra tråden till en 0nivå som du gjorde i ditt sista inlägg.

" har jag inget att komma med så nevärdera jag han i stället"

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Öhh nu börjar de bli lite lågt här.... Kan diskussionen om högtalaren fortsätta här, sen kan de som vill gämföra bilar etc och hugga lite på varandra starta en egen Off Topic tråd kanske?

Jag är bara intresserad av fakta och omdömmen i denna tråden.....

Finns det någon här på forumet som har hört lådan så uttala er gärna.

Å snälla starta en egen OT tråd om ni skall fortsätta bjäbba.....

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kan inte någon arrangera en shot-out med dubbelt blindtest och tillräckligt många lyssnare för att få ett vettigt statistiskt underlag så vet vi sen hur de egentligen låter.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Erik, det var mina kunder som jämförde data på dem och informerade mej att de hade identiska data. Så det var de som jämförde dem med Nexo. Jag återgav det som jag fick reda på av kunder, Aclon och vad jag personligen ansåg. Ska du fortsätta så här, så kan jag väl leta upp dina "totala" 5 inlägg på den här siten och säkert hitta stavfel att anmärka på eller också kan jag skriva något surt om att du kommer från Närke och Laxå, men det tänker jag inte göra. Så lågt ska vi inte gå.
Självklart så kan man ändra sitt ställningstagande allt eftersom mer fakta kommer fram i målet.
Enklast för dej är att köpa ett par PS 15 från Aclon och ett par PS 15 från Nexo och jämföra dem själv, om du har råd. Då får du svar på det hela och kan skriva här om du anser det värt att lägga ut 400-500% mer i kostnad för att få den ev.lilla förbättring det "rör" sej om.
Högtalarna ser identiska ut till det yttre, så när som att finishen på lacken är bättre på Aclon är Nexo. Det var Audiomusic, K-D som sa detta, inte jag. Han sa dessutom att de lät bättre än Nexo utan processor.
Sen är det fler som testat dem och varit ytterst positiva om dem, hittills ingen som har varit negativ.
Dessutom kan jag smula sönder dina urklipp på vad jag tidigare sagt med följande fakta.

1. Det översta är vad jag ansåg och tyckte att man inte kan jämföra fullt ut. Nexo är Nexo och Aclon är Aclon, men givetvis kan man jämföra dem, men inte fullt ut som sagt.

2. Det var vad Bengan sa till mej när han informerade mej om värdena. Jag har inga Nexo i lager att jämföra med.

3. Det var resultatet av Bengans test och av Audiomusics omdömme i K-D.

4. Det var ett antagande jag skrev, eftersom alla sagt att de var identiskt lika och så även skrivit i denna tråden långt innan jag började upptäcka att det skrevs om lådorna och framförallt innan jag pratat med Aclon.
De dementerade att de tillverkade åt Nexo och att lådorna är exakt lika, de påminner om varandra, men lacken skiljer, namnet skiljer och monteringen av delningsfiltret inuti sitter lite annorlunda.

5. Där pratade jag om att kopior på Nexo (alla fabrikat gällde det), där kan kvalitén vara skiftande, men på dessa Aclon är den ytterst bra och välljudande. Jag har jobbat med ljud i 36 år och borde fatta en del. Hur länge har du gjort det, 3-4 år?

6. Där var det återigen en återgivning av vad kunderna har meddelat mej.

Så du ser om du läser hela informationen, då blir det annorlunda, men nu ska vi sluta bjäbba precis som Daniel säger. Vill du bjäbba kan du ringa mej eller skicka privata mail istället.
Jag ska försöka få Bengan att skriva hans analys av dem här på siten och kanske även en del andra som har dem, men då måste de förstås, först bli medlemmar på siten.

No hard feelings Stork-Erik. Ha en bra dag! Le, det underlättar!
J-Å Broqvist

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster