nexo kopia

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Hej Robban,
De har testat dem både med Nexos processor och utan. Utan processor lät de t.o.m. bättre enligt en del. Med processor lät Nexo lite bättre! Nu har även Aclon en processor och vi ska testa med den så fort den inkommer.
När jag tänker efter, så om det vore exakt samma högtalare, att t.ex. Aclon tillverkar OEM åt Nexo, då borde de låta exakt likadant med Nexos processor, men det gör de inte. Så därmed kan det inte vara samma tillverkare av Aclon och Nexo, vilket också vore föga troligt.
Ska dock forska lite mer i det hela. Däremot är prisskillnaden löjligt stor i förhållande till den ljudmässiga skillnaden.
När det gäller DAP och deras lådor så kommer även dessa från Aclon.
I och med att JBL försöker stämma DAP, så ska det bli intressant att se vem som vinner. Det är möjligt att JBL mönsterskyddat sina lådor. Felet som DAP i så fall gör är att sätta sitt eget namn på lådorna och inte använda sej av Aclons namn istället, för då måste JBL stämma ett kinesiskt företag och det är svårt som vi vet. Jag ska forska lite mer i det hela.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Hmm... Om Aclon lät bättre än Nexo utan Nexos processor så betyder det ju inte automatiskt att Aclon låter bra om Nexo låter skräp utan sin processor :) Då låter kanske Aclon "mindre illa" istället?
Det vore därför kul att veta om Aclon PS låter "tillräckligt bra" även utan processor. Om det kanske funkar tillräckligt bra med en bra inställd dbx Driverack eller liknande. Då är ju lådorna jäkligt intressanta...
Vore kul om nån från firmorna som testat kunde skriva några rader här också och reda ut begreppen.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Jag mailar dej namnen på uthyrningsbolagen, så kan du kolla med dem själv.
Vill inte skriva ut namnen här, eftersom jag vet inte om de vill ha sina namn på siten. Däremot läste de om diskussionen här och sen valde de att testa dem och de blev supernöjda. Den ena kunden har köpt 20 st.
J-Å Broqvist

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Delningsfilter!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hej!

En kollega öppnade upp och kollade läget inuti lådan. (PS15)Det var lite småskillnader.

Om jag minns rätt var det inte exakt samma 15-tummare men absolut inget skrot. Vill minnas att det ända som han sagt att han reagerat på var att delningsfiltret satt lite halvtaffligt på en spånskiva i Alconlådan medan Nexolådan hade en snyggare montering.

Träffar honom imorgon på gig och om han fick plats i lasten skulle han ta med en av varje. Rapporterar!

Dock sa han att utan dsp var den inte så kul.

Mors!
We make good music sound great!

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Jag har nu snackat med Aclon och det är inte samma högtalare som Nexo. De ser likadana ut utvändigt, så när som på lacken, som är lite slätare i finishen än vad Nexo är.
Inuti ser de lite annorlunda ut än vad Nexo gör!
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Däremot så låter de riktigt bra enligt de flesta kunderna! Ska bli kul att se vad processorn sen gör med det hela, då den kommer hem.
Nyligen gick de sista PS 10-orna.
J-Å Broqvist

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Är det inte då falsk, eller åtminstånde missledande marknadsföring att ha samma modellnamn och ett väldigt liknande utseende som ett erkänt och uppskattat märke.

Jag skickade ett mail till nexo och frågade hur det låg till, nexo utvecklar och tillverkar alla sina produkter själva i Frankrike och har inte kopierat någon annans design.
I can assure you that Nexo are the originals, manufactured by themselves in France where they were founded in 1979.
Jocke Hammar

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Nej det är inte falsk eller vilseledande marknadsföring, eftersom dessa högtalare heter Aclon och inte Nexo och de har aldrig påstått något annat heller. Det är vi som diskuterar och spekulerar här på forumet om likheten, men som sagt var, de skiljer sej åt både utvändigt och invändigt har jag fått bekräftat, men det är i betraktarens ögon som personen själv ifråga vill låtsas som att han har råd att köpa Nexo, fast det är en billigare liknande kopia han har.
Tror du dessutom att Nexo skulle erkänna för dej om de tillverkar dem själva eller ej,ha,ha. Glöm det! I den här branschen är det ingen som som vill erkänna var deras högtalare, ljus eller annat kommer från. Detta är affärshemligheter, som inte lämnas ut till vem som helst. Däremot är jag på det klara att Nexo tillverkar sina lådor själva, fast helt hundra kan man aldrig vara, men det spelar liksom ingen roll i detta fallet.
Läste du inte mitt tidigare inlägg där står dessutom att Aclon inte tillverkar Nexo på varken licens eller som OEM.
Däremot kan man fråga sej vad det är som gör att Nexos version är så mycket dyrare? En trälåda kan orimligen kosta mer än några hundralappar att tillverka och sen elementen kanske någon eller några tusenlappar. Vad är det då som gör att dessa betingar ett pris på 20-30.000, när materialet kanske går på några tusenlappar?
Givetvis så köper den som har råd att inhandla t.ex. 40 st PS-15 av Nexo detta. Den som inte har råd, köper den billigare Aclon PS 15 och på så vis sparar 800.000 + moms. Samtidigt så får han eller hon ändock ett bra PA som dessutom låter bra, men det spelar ändock ingen roll, eftersom i en raider står det förmodligen att artisten begär Nexo, Meyer, L´acoustic, EV eller något annat. Aclon är mera ett ingångsfabrikat för den som ska starta sin uthyrningskarriär eller som inte är så märkesfixerad och framförallt för installationer. En del vill ha Nexo och då köper de detta och andra vill vara rädd om plånboken och köper Aclon och jag kan svära på att den som går på krogen en lördagkväll inte hör skillnad på vem som är vem.
Alla vill vi ha en Ferrari, men få har råd med detta, så det blir kanske en röd Volvo istället.
Senast redigerad av 2 Jan-Åke Broqvist, redigerad totalt 0 gång.
J-Å Broqvist

Erik Stork-Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 maj 2008, 00:40
Ort: Laxå

Inlägg av Erik Stork-Andersson »

Sluta jämför med orginalet! Det är bara löjligt! Jämför med andra lådor för 5000kr och visst då kanske det blir intressant för vissa (fast jag skulle aldrig ens fundera på att köpa en låda som både är en ren kopia av en annan produkt och dessutom heter tillverkaren nästan ALCONS.. snacka om att försöka rida på andras framgångar).

OM det hade gått att tillverka en tillförlitlig, välljudande låda som håller lika bra som en orginal nexo, för 1/5 av priset, så hade dom ju självklart gjort det själva för länge sen!

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Föga troligt, Erik, föga troligt! Ja, de heter nästan Alcons som du säger, men de heter faktiskt Aclon. Detsamma kan jag säga om Nexo, de heter nästan NEXT som är ett bra portugisiskt märke. Vart vill du komma?
Du kanske inte skulle köpa dessa och det accepterar jag, men det betyder att du tydligen har råd att köpa 20 st Nexo PS 15, men det finns de som inte har det å då blir det en annan variant för dem. *hoppar*
Nu kan vi lägga ned denna diskussion! Den som vill ha Nexo köper detta, vi säljer även dessa och den som vill ha Aclon köper detta. Elementärt kära vänner!
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nexo och andra fabrikat har lagt ner stora summor pengar på utveckling, marknadsföring och inte minst support av en högkvalitativ produkt, och därmed förtjänat den framgång de åtnjuter.

Det finns gott om fabrikat i samma prisklass som de kinesiska kopiorna, men som tänkt till själva och gör en hyfsad produkt för pengarna. Jag skulle aldrig någonsin köpa något av ett företag som utnyttjar andras framgång, utan väljer istället orginaltillverkare med bra budgetprodukter.

Om alla började kopiera vilt istället för att utveckla egna innovativa produkter så skulle den tekniska utvecklingen stanna, och det är detta kinakopiorna, behringer och annat skräp bidrar till.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Erik Stork-Andersson skrev:Sluta jämför med orginalet! Det är bara löjligt! Jämför med andra lådor för 5000kr och visst då kanske det blir intressant för vissa (fast jag skulle aldrig ens fundera på att köpa en låda som både är en ren kopia av en annan produkt och dessutom heter tillverkaren nästan ALCONS.. snacka om att försöka rida på andras framgångar).

OM det hade gått att tillverka en tillförlitlig, välljudande låda som håller lika bra som en orginal nexo, för 1/5 av priset, så hade dom ju självklart gjort det själva för länge sen!
Men lägg av nu Erik. Vi har det här forumet för att diskuttera. Vill du inte diskuttera så läs då inte den här tråden. Istället så kallar du jämförelsen för "löjlig" och indirekt därmed förlöjligar oss som diskutterar i tråden.
Som Jan-Åke redan har berättat så har några jämfört Aclon med Nexo och kommit fram till att de är likvärdiga.
Tyska Omnitronic har också en serie som är förvillande lik Nexo PS men där har några testat och där har det varit en STOR skillnad på ljudet.

Om du däremot visste vad du pratade om angående varför Nexo kostar 5 ggr så mycket som Aclon så kan ju det till stor del bero på MÄRKET som sitter på högtalaren. Nexo kostar 5ggr så mycket UT - men det säger ju INGET om vad tillverkningskostnaden är, eller? Den kan ju helt möjligt vara den samma som Aclon. Däremot så får ju Nexo en helt annan marginal på försäljningspriset.
Varför kostade Bang & Olufsens 28" TV 25.000:- och Luxors kostade 5000:- när det var samma elektronik inuti dem? Bara ytan som skillde. Det stod t.o.m Luxor på komponenterna inne i B&O. Självklart får man betala hutlöst mycket i onödan bara pga ett hypat och eftertraktat märke. Ingen garanti för att det är bättre grejjor men man TROR det.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Eller så kostar NEXO mer eftersom det var dom som stod för utvecklingen....
Det är väl lätt att tillverka något om man inte behöver utveckla nå utan bara montera ihop den.
Det är väl så med många märken... Behringer mm.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Hasse säger att de står för utvecklingskostnaderna! Det må vara hänt, men utvecklingskostnaderna på typ PS serien motiverar tvärtom långtifrån den stora prisdifferensen, så där är du ute och cyklar. Vad vet du förresten om hur mycket Aclon har investerat i marknadsföring och support??? Du kan väl inte marknaden i Kina? Betänk att det bor c:a 400 miljoner invånare i Europa och 300 miljoner i USA. I Kina bor det 1400 miljoner människor och det är dubbelt så mycket som i USA och Europa tillsammans så annonseringen kan vara betydligt större i Kina än nämnda världsdelar. Supporten från Aclon är suverän, bättre än många likvärdiga Europeiska tillverkare. Jag anser att det i mångt och mycket handlar om snobbism från en del håll.
En trälåda är ändock alltid en trälåda. Tror att Nexo tjänat in sina utvecklingskostnader tusenfalt på dessa lådor. Skillnaden i mångt och mycket är att arbetskostnaderna är betydligt lägre i Kina än i Europa. En arbetare i Kina tjänar 5-10 kr i timman och jämför då detta med Europa.
Skillnaden mellan dessa 2 fabrikat, ljudmässigt, kan vara endast 4-5 %, men prismässigt 4-500% och det går inte att försvara och så mycket sämre är inte kopian.
Dessutom kan det inte vara så stora utvecklingskostnader på en sådan enkel konstruktion som det rör sej om vad gäller PS-serien hos båda dessa tillverkare.
Sen ska vi inte underskatta dessa kineser och kalla dem för kopierare, de börjar mer och mer att ta över utvecklingen av nya produkter.
Det sägs att de smartaste människorna är kineser och indier, inte europeer. Tittar man på vilka som är smartast inom dataindustrin så är det kineser och indier. Titta förresten på hur många ryska datautvecklare som importerats till USA och vilka är det som blåser Nordea på bankkoder och pengar, jo ryska syndikat och vi har svårt att värja oss mot detta.
Utveckling handlar om någon som tar fram en produkt och sen någon som kopierar och vidareutvecklar hela konceptet. Tror att även Nexo har sneglat på andra tillverkare när de tog fram sina produkter från början.
Fler och fler företag köps dessutom upp av kinesiska, indiska och arabiska företag. Jag pratade nyligen med en säljare hos Griven, som nyligen flyttat över till Kina för att arbeta för ett kinesiskt företag, sen var det folk från F.A.L., Coef och massor av andra kompetenta personer som flyttade till Kina och det är inte enbart för att kopiera, utan kineserna vill vidareutveckla produkterna också. Så nedvärdera inte folk bara för att de inte ser ut som oss.
Sen angående ljud, så handlar till minst lika stor del om vilken dåre som står bakom mixerbordet. Har man en dyr anläggning men ställer en dålig ljudnisse bakom detta, då låter det skit i alla fall. En bra tekniker bakom en sämre anläggning kan uträtta underverk.
J-Å Broqvist

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Måns Nilsson skrev:
Nu väntar vi på att Per J ska reda ut begreppen. IANAL.
Orkar och hinner inte just nu.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Tobbe Friberg skrev:Eller så kostar NEXO mer eftersom det var dom som stod för utvecklingen....
Det är väl lätt att tillverka något om man inte behöver utveckla nå utan bara montera ihop den.
Det är väl så med många märken... Behringer mm.
Angående Behringer så har de faktiskt en stor utvecklingsavdelning, men de har baserat sina produkter för folket och masstillverkning av produkterna och låga påslag för att kunna pressa priserna och få ut dem till gemene man.
Du kanske inte kan jämföra ett Behringer delningsfilter med ett BSS 360, som jag själv körde på, men för den skull är det prisvärt och jag tror inte att det är så många ljudnissar eller discjockeys heller för den delen köper 2 st BSS 360 för 28.000:- (på den tiden) som nybörjare. Ni måste ställa allt i realitet var man befinner sej på utvecklingstegen.
Jag tror varken du Tobbe eller Hasse eller någon annan för den delen, startade sin karriär med värsta superriggen för flera miljoner när de var nya och "gröna".
På tal om Behringer så har de byggt en hel stad i Kina som heter Behringer City, där de bygger och utvecklar sina produkter.
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Betänk att Europa och USA håller på att bli omkörda av Kina, så det skriker om det.
Kineserna kommer även till Sverige och bygger i stort sett upp en hel stad utanför Kalmar, detta för att vi europeer inte ska behöva åka hela vägen till Kina för att se nya produkter. Nu kan vi åka till Kalmar istället.
När investerade Sverige i något liknande i Kina?
Kan tillägga även att det finns fler miljardärer enbart i Moskva än vad som finns i hela Sverige, ja hela Norden. En köpte Chelsea, en annan som är Thailändare köpte Manchester City. När köpte en svensk ett engelsk fotbollslag? Jo möjligen var det någon porrgubbe från Sverige inne på detta. Världen består inte enbart av Europa och USA. I Guangdong bor det över 100 miljoner invånare och där tillverkas det mesta av de nya ljud & ljusprodukterna i Kina. Det måste i alla fall finnas någon i detta område som kan utveckla produkter lika bra som många överreklamerade europeiska och amerikanska produkter. De mest avancerade moving headen kommer numera från Kina. Glöm inte att vi skrattade åt Japanerna en gång i tiden, nu tillverkar de statistiskt dom bästa bilarna, Toyota och Mazda, samt Lexus, samt de bästa kamerorna och TV apparaterna. Skrattar bäst som skrattar sist säger nog en del kineser.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jan-Åke,

Försök för i helvete inte få det till att jag sagt någonting om att jag nedvärderat kineser som folk, eller ens kvaliteten på de kinesiska fabrikernas tillverkning. Diskussionen handlar om kopiering av varor/varumärken och inte om vem som är smartare, bättre eller sämre som folkslag.

Att kinesiska företag kopierar friskt är ett obestridligt faktum, och jag finner det dels moraliskt tvivelaktigt och dels missgynnar det den tekniska utvecklingen. Om företag som satsar på utveckling av nya produkter och tekniker inte kan ta igen sina kostnader på ett vettigt sätt på grund av kopiering så kommer de heller inte att satsa på det, och utvecklingen stagnerar.

Att kineserna skulle kunna ta fram konkurrenskraftiga produkter från scratch tvivlar jag inte en sekund på. Det finns det naturligtvis många exempel på det med. Aclon verkar dock inte ett av dem.

Naturligtvis kan inte alla äga och använda produkter i den klassen som Nexo, Meyer med flera opererar i, det vore löjligt att påstå. Jag och alla andra som någon gång startat i liten skala började så klart med produkter i en annan liga. Jag ägde till och med några saker från Behringer, på den tiden när de utvecklades och tillverkades i Tyskland (och kostade betydligt mer än idag, men ändå var överkomliga i pris).

Att tillverkningskostnaderna är lägre i asien är heller ingen hemlighet, och det är något som många tillverkare (många av dem västerländska) utnyttjar för att pressa priserna på sina produkter. Inget fel i det, men det betyder inte att man måste kopiera andras design och teknik. Vem som helst kan få till en OEM-deal med en kinesisk fabrik, baserad på egen design och utveckling men med de reducerade kostnaderna av att outsourca själva tillverkningen.

Det finns dock andra sätt att handla till vettiga priser. Dels finns det (som jag sagt tidigare) gott om tillverkare som inte ägnar sig åt intellektuell stöld, men får fram prisvärda produkter ändå (t.ex genom att lägga ut delar av eller hela tillverkningen till asien). Dels så går det alldeles utmärkt att handla begagnade kvalitetsprodukter, av vilka det finns gott om på marknaden till bra priser när de stora drakarna byter upp sig till de senaste flashiga och svindyra riggarna.

I min bok finns det helt enkelt ingen ursäkt att köpa kopior, vare sig de är kinesiska eller inte.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Men jisses sånt jävla munhuggeri det va här nu då... Skit i folkslag och håll er till ämnet...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Jan-Åke Broqvist skrev: Sen angående ljud, så handlar till minst lika stor del om vilken dåre som står bakom mixerbordet. Har man en dyr anläggning men ställer en dålig ljudnisse bakom detta, då låter det skit i alla fall. En bra tekniker bakom en sämre anläggning kan uträtta underverk.
Så mao så är det inte "kopiorna" av NEXO som låter illa utan alla på detta forum är i princip dåliga tekniker??

Att läsa denna tråd börjar bli som att stå och titta när en skolbuss brinner....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 68 och 0 gäster