Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej
Har kikat i lite äldre trådar och hittat en del gammal info, men gör en ny tråd där jag samlar dessa frågor.
Undrar alltså;

1 Var man får tag på skumplast-filter (polyethan) som används till luftintagen på slutsteg (de vittrar sönder med åren), det är olika mått och tjocklekar jag är ute efter så köper helst hela ark av olika tjocklek och täthet. Gärna svart till färgen. Tänker att det inte borde kosta särskilt mkt då materialet/produkten inte direkt är raketforskning.
Borde vara billigare hos exempelvis ventilationsfirma eller liknande (om de har detta) än hos tex elektronikbutik (om de har detta i sortimentet).
Var köper ni detta?

2 Var man lämpligast (läs bra billigt) köper motsvarande skumplast/skumfront till högtalarfronter (framför/bakom gallret)?
Köpte faktiskt flera ventilations-ark hos Jula till mina singel 18 subbar som passade mer eller mindre perfekt (1 ark / sub), till hyfsat bra pris. Borde dock finnas större ark att köpa till bra pris där man själv kan anpassa storleken och där det räcker till större subbar, ex 218.
Var köper ni detta?

3 Dämpmaterial. Anser ni att samtliga högtalarlådor skall ha dämpull av ngt slag?
Mina PA subbar (singel 18, portade lådor, ej serietillverkade) saknar nämligen detta, så jag funderar på att montera lite men tänkte höra om åsikter innan jag köper material och river isär dem.
Vad använder ni för material till detta, hur tjockt material brukar behövas och var köper ni detsamma?
(materialet bör väl inte vara för tjockt om det inte ska "stjäla för mkt lådvolym" för elementen)

Ska tillägga att mina prylar inte används i professionella sammanhang, utan på hobbynivå och möjligen till enklare uthyrning framöver i mindre omfattning (enskild firma).

/ Nicke

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Löfgren »

Dessa filter i STORA ark går att köpa från företag som håller på med ventilation

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej, tack för svar.

Menar du både luft/fläktfiltren & skumfrontarna?
Det är framförallt fläktfiltren till slutstegen jag haft svårt att hitta i "ark" variant, de flesta är modellanpassade.

/ Nicke

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Henrik Brifors »

Prophon säljer skumfronter till högtalare


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Löfgren »

Japp, både för filter å högtalar front
Från 5mm upp till 25-30mm

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Johansson »

Tack ska ni ha för svar båda två :)

Bra info med tjocklekarna där oxå Nicke, några av mina steg ska ha riktigt tjocka filter (går väl iofs att använda flera lager av tunnare material) för att passa i sitt läge.

Tar gärna emot info om låd-dämpning också. Har även ett par JBL fabrikssubbar (för bio) och dessa är dämpade inuti, så bla därav att jag klurar på varför de som byggt mina PA subbar (likadana element) inte dämpat dessa inuti.
Dock inte samma användningsområde... fått för mig att dämpningen gör ljudet "mjukare" med mindre störande resonanser, medan odämpat ger mer "hårt" ljud ut (bättre dunk?).
Jag kan inte direkt ngt om detta, därav att jag frågar er.

/ Nicke

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Henrik Brifors »

Som jag råkade höra Tomas på Prophon säga
”Biovärlden vill ha så billiga produkter som möjligt”
Kan vara en anledning till enklare utförande :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Johansson »

Henrik Brifors skrev:Som jag råkade höra Tomas på Prophon säga
”Biovärlden vill ha så billiga produkter som möjligt”
Kan vara en anledning till enklare utförande :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hehe, jo men nu var det ju bio-subbarna som var dämpade inuti... eller menade du nåt annat?

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Henrik Brifors »

Hm nä har egentligen inte någon åsikt om stoppning eller inte.
Mest en småkul kommentar.
Följer tråden vidare med intresse :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

1. Jag köpte en stor kartong med filtermatta för några år sedan. Hittar inte vad de hette, men man kan få ringa runt lite... jag hittade en fabrik som ville ha en oskälig summa för att skicka då de just var en fabrik. Efter mer letande hittade jag några som gärna sålde.

2. Det borde finnas hos någon återförsäljare till Adam Hall.

3. Ingen aning, kolla nån hifi-butik.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Kristian Nilsson »

Ju stummare låda, desto mindre dämpmaterial säger jag :D
Dämpmaterial används i första hand för att minska lådans resonanser.
Olika material/konstruktioner har olika egenresonans, och det är oftast önskvärt att minska denna så att själva lådan inte ”sjunger”.
Så det är diskuterbart om dämpmaterial behövs eller ej, beroende på lådans konstruktion/egenskaper.

I en basreflexkonstruktion bör inte något dämpmaterial finnas mellan element och port, de ska kunna ”se” varandra.

Mvh
Kristian

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Johansson »

Anton Stjärnbrandt skrev:1. Jag köpte en stor kartong med filtermatta för några år sedan. Hittar inte vad de hette, men man kan få ringa runt lite... jag hittade en fabrik som ville ha en oskälig summa för att skicka då de just var en fabrik. Efter mer letande hittade jag några som gärna sålde.

2. Det borde finnas hos någon återförsäljare till Adam Hall.

3. Ingen aning, kolla nån hifi-butik.
Hej Anton, tack för återkoppling.

1 & 2 Jag ska försöka hitta någon ventilationsfirma lokalt som kan bistå med lämpligt filtermaterial samt ev frontskum (just nu behöver jag främst filter till stegen). Tänker att dessa borde kunna sälja på löpmeter med bättre priser än uttalade ljudfirmor, men får se om det stämmer.
(har även hittat liknande material till "akvarium-svampar" (!) vid googlande... Dessa kan dock vara för täta för lämpligt luftgenomsläpp, svårt att veta)

3 Yes, butiker går såklart att höra med, även PA dito.

/ Nicke

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Nicke Johansson »

Kristian Nilsson skrev:Ju stummare låda, desto mindre dämpmaterial säger jag :D
Dämpmaterial används i första hand för att minska lådans resonanser.
Olika material/konstruktioner har olika egenresonans, och det är oftast önskvärt att minska denna så att själva lådan inte ”sjunger”.
Så det är diskuterbart om dämpmaterial behövs eller ej, beroende på lådans konstruktion/egenskaper.

I en basreflexkonstruktion bör inte något dämpmaterial finnas mellan element och port, de ska kunna ”se” varandra.

Mvh
Kristian
Hej Kristian och tack för svar/info.

Skulle säga att subbarna är ganska stumma, 18 mm björk(?)plyfa, samt stagade på flera ställen. Så kanske medvetet att man inte monterat dämpning. Kan ju också vara någon tidigare ägare som plockat ut det, det vet jag ju inte.

Kan inte påstå att jag hör något fel med ljudet, utan det är mest att jag såg att dämpning saknas i dessa medan det finns i biosubbarna (även de stagade, men av typ 18 mm spånskiva) samt i många andra PA-subbar jag sett bilder på då jag läst om dem.
Tänker då att ljudet kanske kan förbättras ytterligare om jag dämpar dem lite. Latheten/snålheten säger dock att bättre fråga bättre vetande först :roll:

Eftersom jag är novis inom PA har jag 1000 frågor, men får försöka ta lite i taget samtidigt som jag försöker läsa på här o där och även testa själv när det går.

/ Nicke

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Anders Martinsson »

Lyfter denna tråd, har en specifik fråga i ämnet nämligen filter för slutsteg, närmare bestämt LABgruppen steg av äldre modeller, LAB1600 och liknande från mitten till slutet av 90-talet, det finns ju rätt många av dessa i bruk fortfarande gissar jag.

Om jag ser rätt så behöver man något med 6-8mm tjocklek beroende på om man har utanpåliggande filterkassetter, sitter de på insidan med kardborre som i flertalet fall blir tjockleken mindre avgörande bortom vad det innebär för flödet i sig.

Frågan är vart man vänder sig för få tag i filter ark av rätt färg (svart) material och tjocklek så man kan skära ut egna filter, tänker att rätt många därute har fått göra detta, någon som har några konkreta tips på firmor som tillhandahåller material av detta slag?

I mitt fall rör det sig om ett par LAB1600 och ett LAB1500 där filtren bosktavligen faller i sär, och risken finns att rester dras med via fläkten in i mer känsliga delar av steget, dvs. utgångsstegen och deras intercoolerkylning.
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har vid något tillfälle köpt vanligt fläktfilter/universalfilter till köksfläkt. Inget med någon aktiv kol eller liknande utan bara en vanlig enkel variant.

Tex denna: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... er-800097/

50x70 cm så borde räcka till ett antal steg. Kommer dock inte ihåg tjockleken.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Anders Martinsson »

Sedär, tusen tack för tipset Johan!

Dock tror jag just denna modell är ganska mkt tjockare än orginalet, uppskattningsvis dubbelt, men det är ju bra mkt bättre än vad jag hittat tidigare, tack nu vet jag lite mer i vilken kategori av produkter jag ska leta vidare, tänker om man säljer grejjerna stegen någon gång, då vill man ju att det ska vara rätt.
Mina DIY konstruktioner och funderingar : http://www.martinsson.cc/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;

Conny Trollér
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 19:47
Presentation: Driver AIT Ljudservice. Verksamheten är framförallt inriktad på ljud och ljusuthyrning. Ljudtekniker.
Ort: Båstad

Re: Luftfilter slutsteg, frontskum, dämpmaterial

Inlägg av Conny Trollér »

Har köpt stort ark från Prophon, 5 mm tjock i stort sett exakt samma som i de flesta Labstegen, fungerar utmärk
behöver man tjockare, lägg dubbelt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster