Uppdatera element i aktiva sub

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Daniel Wennström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 08 maj 2014, 20:39
Presentation: Mindre ljud och ljus firma huserandes i Hudiksvall

Uppdatera element i aktiva sub

Inlägg av Daniel Wennström »

Tjena forumet!
Vet inte om de är värt att göra som jag har tänkt men tänkte att de kunde vara kul att testa. Har ett gäng ekx18sp, varken stegen i dom eller elementet är väl av bästa kvalitet men dom fyller mitt behov. Dock har jag tänkt att uppdatera elementen mot någon bättre just för att se om man kan få dom att spela något bättre. Problemet är att de finns dåligt med info om hur mycket effekt steget egentligen ger samt hur kraftigt elementet verkligen är. De jag vet är att de är på 8ohm i varjefall och ska jag killgissa så är element på 400w då efter lite googling så är det i varje fall de i de passiva lådan.. Är det någon som har nått tips på ett elementet som är värt att testa och uppdatera till? Eller är det helt enkelt inte värt att göra de i huvudtaget?

https://www.electrovoice.com/product.ph ... #downloads

Tom Eskilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 07 maj 2014, 18:57
Presentation: DJ med mycket stort ljud och ljus intresse.

Re: Uppdatera element i aktiva sub

Inlägg av Tom Eskilsson »

EV har garanterat:
1. byggt lådan efter elementet och sedan designat en förstärkare efter de eller
2. valt förstärkare och sedan element och sen byggt lådan efter elementet.
Det jag vill säga är att det är väldigt liten chans att du lyckas få bättre resultat än vad deras ingenjörer har räknat ut.
Om elementen har gått sönder så kan man räkna på lådans volym och lådans fs för att hitta ett element som skulle trivas i lådan.
Då kan man få liknande resultat, men svårt att få bättre.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster