Dubbelt PA, nybörjarfråga.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Dubbelt PA, nybörjarfråga.

Inlägg av Kalle Larsson »

En nybörjarfråga, har aldrig jobbat med PA.

Har sett två stycken PAriggar till salu och funderar på att lägga ett bud.
De har samma högtalare, 4 stycken EV SX300 toppar och fyra stycken JBL JRX 118S. Slutstegen är 4 stycken Crown XLS-402 och delningsfilter är två DBX234.
Tjänar man något på stacka dessa två system ihop eller tar dom ut varandra?

Skall användas som "partyrigg", så oftast kommer det bara vara ett PA som används.
Men ibland, om det är ute t.ex så är det ju bra och få lite mer drag.
Hoppas ni förstår vad jag menar.


Därför jag frågar är för att när jag ute och spelade skivor förr, fanns redan allt på plats. Jag behövde bara ta med skivspelare, skivor och ljus.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dubbelt PA, nybörjarfråga.

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Du tjänar inte nödvändgtvis på att använda topparna tillsammans (möjligen kan du rikta ett par utåt om lokalen är väldigt bred). Däremot tjänar du en del på att använda alla basarna tillsammans.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Dubbelt PA, nybörjarfråga.

Inlägg av Andreas Melin »

Hej!
En annan möjlighet är att låta bli att köpa de dubbla riggarna och köpa en lite bättre enkel rigg. Det blir lättare att fortsätta bygga på den om du behöver ännu kraftigare i framtiden och det blir mindre att bära.

I mina tankar är dock sx300 en väldigt bra topp om man klarar sig med hur starkt den spelar, dock är Jbl JRX en lite billigare låda och i mina ögon inte en jättebra subhögtalare.

Du skulle kunna kolla JBL SRX718-basar och JBLs MRX/SRX serier för toppar. Är du orolig för volymen i topparna så satsa på 15" varianten.

Glöm inte heller att inte ha för snål drivning, ex lab2000/fp3400 till basar lämnar bra med kräm och finns ofta ganska billigt beg. Till topparna kan du ha ett likadant eller något mindre. Som delningsfilter så funkar dbx driverack px/pa/pa ypperligt i mina ögon.

Detta kanske blir för dyrt men värt att ta en titt på innan du bestämmer dig. Lycka till!

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: Dubbelt PA, nybörjarfråga.

Inlägg av Kalle Larsson »

Tack för eran input.

Kan ju förklara lite vad det skall användas till;)
Tanken är att börja DJa igen, mestadels 80tal på 7" singlar,
sen lite äldre house och disco.

Kommer att rodda själv, så det bör vara något som är smidigt, och det jag tittat på verkar vara det.
Har tittat på nytt från thomann, hoppas länken funkar.
https://m.thomann.de/se/basket/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deras aktiva system verkar vara okej om man ser till recensioner.

Sen får man ju kolla lite mer ingående på hur intresset för ett upplägg som detta, idag är ju DJ på fester t.ex utbytt mot Spotify och Youtube.
Men tänker lite, att det är ju lite stämningshöjjare med vinyl;)

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Dubbelt PA, nybörjarfråga.

Inlägg av Nicke Johansson »

Ser att tråden är från juli, men svarar ändå om det kan ge ngt.

Jag har ett beg PA med just 4 st EV SX300 (12"), samt 4 JBL singel 18" subbar, DBX PA, samt några slutsteg till detta. Subbarna jag har är av högre kvalite' än JRX-serien, men är inte nya grejer.
Detta dunkar på riktigt bra för min smak iaf (känns i bröstet), men givetvis går det att få bättre tryck med mer pengar inlagda. Skulle säga att det känns som "äldre", mindre klubbkvalitet tryckmässigt.

Vet inte om du menade att de 2 separata systemen hade 4 av varje eller 2 av varje = 4 av varje totalt, men eftersom jag har 4 toppar & 4 subbar f.n. så kan jag ju svara för det iaf.
Skulle tro att det som nån sa innan räcker långt med 2 toppar, 12" eller 15" om du har 4st 18" subbar till detta då dessa fyller ut den låga basen bra. Jag har kört med 4 toppar om jag vill ha mer spridning och/eller lite mer topptryck. Är dock sugen att skaffa/testa 2 el 4 subbar till för att få till det där extra trycket, när man vill det :). Steg till det finns redan.

Har testat med lite olika steg till mina subbar (topparna får minst 300 RMS-W st), och tycker att de som ger bäst bastryck hittills är äldre trafosteg (tunga) av bra kvalitet, även om RMS-watten i dessa varit ngt lägre än vissa switchade steg. Är dock inte erfaren kring detta, provar mig fram fortfarande.

Men, ska du "skoj-dj:a" med äldre vinyl på mindre/mellanstora partaj upp till kanske 100 pers, så anser jag att denna uppsättning (4 toppar& 4 subbar) räcker långt. Har inte hört JBL JRX 18" subbarna, men läst omdömen om dem, och tror du gör bäst i att köpa bättre varianter än dessa, även om det blir färre i antal.

Idag kör många med aktiva högtalare, så det kanske kan vara ngt om du ska flytta runt grejerna ofta.
Själv har jag valt äldre beprövade passiva högtalare med separata steg (tunga) till, bla pga priset, men också pga att jag inte har ngt emot lyften vid flyttandet av dessa, samt att jag fortfarande har uppfattningen att kvaliteten över lag är bättre med separata grejer än inbyggda/aktiva (säkert fel idag om man betalar bra).

Hör av dig (pm) om du önskar mer info om mina grejer / min uppfattning kring dessa.

Vänligen, Niklas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster