Dynacord Cobra 2

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Sant som du säger. Ett annat problem, som är mycket tydligare för sub än andra frekvenser tycker jag, är kamfiltereffekter. Kamfiltereffekter högre upp i frekvens är örat ganska så bra på att låtsas som att de inte finns, men har man en peak på 3dB vid 80Hz och en total utsläckning vid 60 Hz, då upplevs inte basen bra, eller hur?

Hur löser man detta då?

Ett alternativ tycker jag är subkluster i mitten av scenen, med delay på lådorna längst ut åt sidorna, för att på så sätt lura lådorna att tro att de står som en solfjäder. Ett annat alternativ, som jag tänkt på men aldrig sett live, är att lägga subbarna på en lång rad utmed scenen, på ett avstånd som är kortare än avståndet där subbarna slutar koppla. Spridningen torde bli mycket bättre, fast sänks verkningsgraden?

Vad tror ni andra om teorin, skulle den kunna fungera i praktiken?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Imornbitti tutar vi ner till stickholken med brödbilen, närmare bestämt till Arva och hämtar vårat "nya" PA, det blir dock ett begagnat. 8st Eaw kf850ef 8st eaw sb850 och sen 4st kf1000j+ bh852 longthrow toppar.

Vi hämtar även ett nytt/begagnat foh bord ett 48kanalers midas H-1000. Jag tror att det här kommer passa oss som handen i handsken. Invigning av bord tillsammans med PA:t blir den sista juli på midnatstravet i romme. Men lådorna kommer vi smygtesta lite före detta. Ang steg så är det inte klart hur vi ska lägga upp det men tillsvidare kommer det gå med Crest CA18, CA12, Lab3400, Crest CA6 (sub, lowmid, mid, high) Men bara nu tillfälligt! Återkommer med lite bilder senare om det finns intresse.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Trevligt, gärna bilder! H1000 kommer säkert fungera mycket tillfredsställande tror jag!

På stegsidan, vad har ni funderat på? I-tech har väl börjat gå ner en del i pris, och ska tydligen låta väldigt bra. Mycket effekt per kilo är det också.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

ja eftersom att vi har en massa crest steg så ligger det ju ganska nära till hands att köpa några fler såna och bygga ut! Men som sagt inget alls som e klart! Kan ju bli lika billigt att sälja de creststegen vi har och köpa ett gäng nya!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gratulerar till nya riggen. Den kommer säkert fungera kalas. Det enda jag inte är avundsjuk på är att stacka topparna :twisted:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nej jag är väl inte heller så jätte sugen på det! Men det gäller bara att man är ännu nogranare med att få ordentlig hump på alla ställen där den här riggen ska användas! Sen så ska vi på ritningar på enkel 18" lådor som man ställer under eaw basarna för att få höjd på det hela!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

En trevlig fördel med att ha tre element på höjden är att direktiviteten för mittensuben, som förhoppningsvis är i huvudhöjd, ökar en hel del!

Det blir fortfarande bökigt att få upp toppen ovanpå, men är man bara tre per topp så borde det fungera.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

Dåså, Det går fint att stacka topparna på två man, sålänge man bara ska ha upp den på en baslåda. Mixern är STOR, fick med kameran till lagret idag men jag var ensam och locket får jag inte av själv:) men tog en bild på casen+vaggan iaf. Sen så var hela PAt lastat för morgondagen och lastbilen ej hemma så det blev bara en bild på några långkastare. Men jag ska försöka få med kameran imorgon när hela riggen används (utom långkastarna) Så får man lite mer överblick så att säga.

Här är iaf några aptitretare

Det här är tyfft

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Är det bara jag som bara får fram mikroskopiska bilder?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

*fixat*
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

dawen skrev:Är det bara jag som bara får fram mikroskopiska bilder?
nej, jag får också de

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Dj micke skrev:
dawen skrev:Är det bara jag som bara får fram mikroskopiska bilder?
nej, jag får också de
Nu är det fixat iaf...
//Magnus - Fegge & Mattes

Gäst

Inlägg av Gäst »

Måste bara säga att det är lite kul att ni köpte 850, tidigare i tråden sa du att Alpha började bli gammalt... Men i vilket fall som helst, grattis, ni har köpt mycket kompetenta saker som kommer att fungera i många år framöver.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja men att alphat var gammalt var väl mer en fråga om det fortfarande står sig, Men 850 tillverkas fortfarande och används flitigt och är ett härligt rock PA. Men efter gårdagen då 8 toppar+ 8 basar användes så har vi bara possetiva åsikter om det! Och inte en enda högtalare lyfte vi heller:) Bordet är fortfarande STORT och Ajje ska ha tack för suporten på bordet:) Jag ska se om det blev några vettiga bilder fån igår så kan jag försöka lägga in nånting här..

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

Så den utlovade bilden:

Midas

Så en suddig bild på en lönnfet Jan Johansen :)

Vitt!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

dawen skrev:En trevlig fördel med att ha tre element på höjden är att direktiviteten för mittensuben, som förhoppningsvis är i huvudhöjd, ökar en hel del!

Det blir fortfarande bökigt att få upp toppen ovanpå, men är man bara tre per topp så borde det fungera.
I den här toppen så har man ju inte direkt 3 element på höjden. Här sitter ju 10" längst ner och 15" högst upp med 2" framför... Men kontentan av det du skrev bör ju bli densamma:)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Gustaf: Jag pratade inte om toppar :)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Gustaf Tydén »

ah! :)

Skriv svar