Sync steg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Sync steg

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag är på jakt efter ett lätt steg som kan lämna bra med effekt. Steget ska va till små riggar som kunden själv ska sköta. De hämtar riggen monterar kör plocket ner och sen lämnar därför söker jag ett lätt steg.

Jag har kollat kollat lite på synq stegen och deras 1HE steg. Det jag undrar om det är någon här inne som har någon erfarenhet bra eller dåliga. Eller ska man tänka på något annat steg som inte väger?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Re: Sync steg

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Här finns en tråd ang lättviktssteg från SMRT och SYNC m fl:

viewtopic.php?f=2&t=4484&" onclick="window.open(this.href);return false;

/M

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: ........................................

Inlägg av Kristian Nilsson »

Jag har ett Synq 3K6 som jag köpte direkt de kom till Sverige (Totalljud) för några år sedan.

Efter en kort tids användande slutade det plötsligt att fungera, jag skickade det då till Totalljud och fick nätdelen utbytt. Det tog nog minst en månad innan jag fick tillbaka det.
Nu ska de dock ha åtgärdat detta fel, som tydligen uppstod på några steg i början.

Jag anser annars att det är ett prisvärt steg, som dessutom ger ordentligt med effekt och väger minimalt.
Det fungerar bra även till bas, även om man märker att det inte har lika bra koll på konrörelserna som t.ex. ett Crown I-tech.

Effektmässigt står det sig bra, även om 1800W RMS per kanal i 4ohm kanske är lite överspecat.

Men... fläktarna verkar vara av sämre kvalitet/konstruktion. ibland kan de plötsligt börja väsnas rejält. Om man då t.ex. ställer steget på högkant/annan position så kan ljudet försvinna. Detta kan bero på att det är väldigt trångt där de är monterade så de vibrerar mot "gallret".

Hursomhelst, Synq lämnar mycket effekt, låter ok, väger lite samt är små. Men driftsäkerheten?

Annars finns ju Crown XLS, som iofs inte lämnar så mycket effekt, men ett välkänt fabrikat.
Crown XTi väger något mer än XLS, men du kan få mer effekt.

Behringer Nuke/iNuke är väldigt lätta, små och framförallt billiga steg, men de lämnar heller inte så mycket effekt. Även här kanske driftsäkerheten är ett frågetecken.

Har de råd så finns ju som du säkerligen redan känner till Camco, Digam, LabGruppen m.fl.

Hoppas denna mängd av bladder gav dig lite mer kött på benen :D

För övrigt är mitt Synq 3K6 till salu, eftersom vi kör mest aktiva system, ge gärna ett bud :wink:

/Kristian

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Kristian Nilsson skrev: Det fungerar bra även till bas, även om man märker att det inte har lika bra koll på konrörelserna som t.ex. ett Crown I-tech.
Hur märker du att steget inte har lika bra koll på konrörelserna?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: ........................................

Inlägg av Kristian Nilsson »

Anton, jag har inte mätt upp någonting, så det kanske var fel ordval av mig.

Följande gör dock att jag uppfattar det som så:

Jag anser att det inte låter riktigt lika "tajt", spelar inte riktigt likadant i låga frekvenser. Vågar man säga; inte riktigt lika detaljerat?
Detta är min personliga upplevelse, och ska inte ses som rätt eller fel.

Steget (i samarbete med DJ) lyckades spela sönder ett par JBL 2241, spolarna fastnade i gapet, därav drog jag slutsatsen att konrörelserna gick över styr. En hög ineffekt är nog också en bidragande faktor, men 2241 brukar väl klara ganska höga effekter, även om de är lågt specade?

Om man sen kikar på specen så har 3K6 en relativt låg dämpfaktor (>300, dessutom mätt vid 1kHz), men här går kanske åsikterna isär om hurvida det påverkar resultatet/ljudet.
Har för mig att t.ex. LabGruppen menar att just dämpfaktorn inte är så relevant, rätta mig gärna om jag har fel.
Som referenspunkt kan nämnas att Crown I-tech har en dämpfaktor på >5000 mätt mellan 20-100Hz.

/Kristian

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Stjärnbrandt skrev:
Kristian Nilsson skrev: Det fungerar bra även till bas, även om man märker att det inte har lika bra koll på konrörelserna som t.ex. ett Crown I-tech.
Hur märker du att steget inte har lika bra koll på konrörelserna?
Det där är en intressant fråga. Jag tycker mig faktiskt ha sett skillnad när jag tittat på konen med olika steg. Helt ovetenskapligt dock och inget jag på något sätt kan bevisa. Med vissa steg verkar det lite som att konen "hänger kvar" lite längre och typ skakar/wobblar lite ojämnt i yttersta läget innan den drar tillbaks igen. Mycket möjligt att jag lurar mig själv, men det verkade iaf så. Ber om ursäkt på förhand för bristen av empiri i detta påstående.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Holst
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Holst »

Jag tror ni är nåt på spåren...

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4mpfaktor" onclick="window.open(this.href);return false;

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Det där med att man verkligen SER skillnad på konrörelsen har jag också märkt av faktiskt.
Nu har jag inga PA-grejer kvar då jag mitt dumma nöt sålde allt,men men.. Iaf så minns jag tydligt att jag såg att Plx 3402 hade bättre koll på konerna än ett RMX 5050,samt att RMX lät lite mera otight. Mosigare bas eller hur man ska beskriva det. Labgruppen är dock ett litet frågetecken i detta. Jag hade Lab4000 samt Lab1600 steg. Lab4000 lät svinbra,bästa stgen jag testat iaf. Men på dom syntes det också att konrörelserna blev lite okontrollerade om man jämför mot PLX steget,speciellt om man lastade ner det. Och enligt specen ska ju detta stämma. Men det märkliga är att Labstegen låter tight men har sämre kontroll som man kan "se" alltså. När jag sen på skoj testade Lab1600 steget så gick det att spela förvånansvärt starkt med detta även på basarna,MEN kontrollen var sämre. Basarna slog mera än med Lab4000 vid samma ljudtryck. Hade jag kört det nära klipp hade antagligen basarna bottnat,så mkt slog dom. Och dessa basar spelades i fullt klipp med 3402 och 5050 steget utan att bottna. Så dämpfaktorn har ingen jättestor betydelse för ljudet,men huruvida basarna bottnar lättare eller ej så har det betydelse, och man borde kunna spela på mera om man har riktigt bra dämpfaktor rent logiskt.

Observera att detta är min högst amatörmässiga spekulation,och baserat på mina egna erfarenheter i ämnet. Sanningen kanske är en annan.

Skriv svar