Enkel 18 eller dubbla 15, Vad tycker ni?
Enkel 18 eller dubbla 15, Vad tycker ni?
Står i begrepp att handla nytt PA till bandet, Det lutar åt ett par Rcf art 722 som toppar men vad ska man ha för basar?
Har sneglat på Rcf 4pro 8003 men vissa hävdar att det blir bättre med dubbla 15 som basar, Typ som Hk´s Actor.
Vad är det för skillnad på en bandpass-bas och en vanlig, ljudmässigt?
För kännedom så spelar vi rock/hårdrock och allt ska mickas ut.
Vad tror/tycker ni som har erfarenhet?
Mvh Jensa
Har sneglat på Rcf 4pro 8003 men vissa hävdar att det blir bättre med dubbla 15 som basar, Typ som Hk´s Actor.
Vad är det för skillnad på en bandpass-bas och en vanlig, ljudmässigt?
För kännedom så spelar vi rock/hårdrock och allt ska mickas ut.
Vad tror/tycker ni som har erfarenhet?
Mvh Jensa
-
- PAR-64
- Kontakt:
Re: Enkel 18 eller dubbla 15, Vad tycker ni?
Hepp!
Jag tycker ni först ska snegla på Rcf NX M-12A som topp, som jag tycker låter bättre än 722:an, men allt är ju en smaksak.
Till det hade jag kört 2st RCF ART 905-AS per sida. Spelar riktigt snyggt och med bra tryck.
Jag tycker ni först ska snegla på Rcf NX M-12A som topp, som jag tycker låter bättre än 722:an, men allt är ju en smaksak.
Till det hade jag kört 2st RCF ART 905-AS per sida. Spelar riktigt snyggt och med bra tryck.
We make good music sound great!
- Robin Skarp
- PAR-36
- Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv. - Ort: Stockholm
Håller med ^^Johannes Nordgren skrev:Hepp!
Det man inte kan ska man lära sig.
Tack för synpunkerna,
Är det värt merkostnaden med 4 st 15 jämfört med 2 st 18 ?
Blir ju lite mer att rådda oxå, Men man slipper ju "groggbordet" som det tenderar o bli med dansbandspinne.
Är det värt merkostnaden med 4 st 15 jämfört med 2 st 18 ?
Blir ju lite mer att rådda oxå, Men man slipper ju "groggbordet" som det tenderar o bli med dansbandspinne.
-
- PAR-64
- Kontakt:
Även om du köper 4st 15' kommer du nog behöva en liten pinne emellan om än inte lika lång, om inte annat för den främsta publikens skull.
Ja, jag tycker det är värt kostnaden. Rappare, tajtare och mer bas....En "för billig" 18'-låda tenderar till (utan att generalisera) att bli fladdrig och bumlig.....
Ja, jag tycker det är värt kostnaden. Rappare, tajtare och mer bas....En "för billig" 18'-låda tenderar till (utan att generalisera) att bli fladdrig och bumlig.....
Ok.
E en 8003 "för billig"
E en 8003 "för billig"
-
- PAR-64
- Kontakt:
Allt är ju relativt =) Det beror på lite hur högt man ska spela. Det är absolut ingen dålig låda, men på frågan om det är värt mellanskillnaden så blir det ändå Ja. 

- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
jag föredrar "dubbel-nånting"-lådor, av den enkla anledningen att när man tippar upp dem i bilen eller på gigget så har man mer output per golvyta. (en enkel 18" tar ju lika mkt plats). har du inte bakgavellyft eller ramp på ditt transportfordon är det dessutom lättare att lasta en dubbel-sub eftersom du kan lyfta upp den ena sidan först och sedan den andra.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se