Lab2000c på bottnar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 742
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Lab2000c på bottnar

Inlägg av Johan Fälth »

Ska bygga lite nya stegrackar på firman.

Kollade över beståndet o hittade några Lab2000c.

Hur pass orkar dessa att driva vanliga frontladdade dubbelarton?
I lådorna sitter det 4ohms element, alltså 2 eller 8ohms total impedans.

Är det hållbart eller måste man ha 4000/fp6400 för att få fart på botten?

I övrigt så har jag bara en massa tunga strtidsvagnar till steg, känner inte för att konka runt på 140kg steg rack. Men frågan är om labben gör jobbet!

Vad tror ni?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hm, jag svarade på det här nyss, men det svaret kom visst inte fram.

1, vad har dina element för känslighet i det tilltänkta användningsområdet?

2, vad har dina element för impedans i det tilltänkta användningsområdet? Den lägsta impedansen, det är worst case scenario, och det är denna du ska använda om du räknar. Inte något 4/8-värde som kan avvika typ 2 ohm hit och dit.

3, hur starkt ska du spela?

Ja eller nej, det är fel svar på den här frågan.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 742
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

1. Runt 98-99db

2. Vad jag kan tyda, 3,2 ohm

3. Normala klubbgigg med en inte allt för elak topp ovan.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Enligt LABgruppens manual kommer jag fram till det här:
- Du kan inte köra basarna i 1,6 ohm, det pallar inte steget.

- Det borde fungera bra med ett 2000 bryggat per sida. Finns inga stora krav på headroom räcker kanske ett 2000 totalt till basarna, men jag är tveksam. Testa. Jag brukar tycka att LABsteg blinkar mycket på frontpanelen fast det inte händer så mycket ljudmässigt.

Vad är det för toppar du har tänkt använda till?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 742
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Bra fråga, har lite av varje.

Har ett par tråkiga skapelser som heter Musicson Pol152. Dock ombyggda för aktiv delning. Men 15"+1" är det iaf. Är dock på jakt efter nya toppar. Är lite Turbomännsika av mig, o TQ-serien verkar trevlig.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi har kört 4st 218 på ett Lab 2000c, och det har fungerat ypperligt. Kanske i klenaste laget dock rent effektmässigt. Elementen är på 8 ohm vilket gör att steget belastas i 2 ohm. Klipper inte eller någonting, hur stabilt som helst. Så jag tror nog inte att det ska vara några problem att belasta det med 1,6ohm. Om du bryggar steget så kommer det dock garanterat inte att palla, det är det samma som att belasta varje kanal i 0,8 ohm...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

tegern: Klipper inte hörbart åtminstone! Fast, har du testat att mata lådan med en sinuston och sedan tittat på ett oscilloskop eller en RTA och noterat vad som händer när du spelar starkt? Nej, antagligen inte.

Ett Lab 2000c till fyra 218, det är 700W per 218. Rekommenderad förstärkareffekt är 2200W per 218. Du behöver alltså mer än tre gånger så många steg, enligt tillverkarens specifikation.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

hehe, jag brukar mata ett par jbl mpro 418 med lab 4000, man kan få dom att fladdra rätt bra! :)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

dawen skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är 2200W per 218.
Beror inte det på vad det är för baslådor? eller snarare vad det är för element?

Vad är det för lådor?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »


Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Skriver någon 218 så antar jag att personen menar SB218 från Lack å Stick, men det kanske är ett dumt antagande.

Jag antar åtminstone att tegern inte pratade om någon hembyggd dubbelartonlåda som kan ha vilka element som helst i princip, förutsatt att de har en ytterdiameter som är ungefär arton tum.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Exakt, dullerarton eller 218, det e samma sak för mig =)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

tegern: Med tanke på att det finns en hel del modeller som heter 218 är det nog lämpligare att du skriver 2x18 eller något liknande.

För övrigt tror jag fortfarande att det är alldeles för lite förstärkareffekt per element. Vad är lådorna bestyckade med?
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Bara för att effekten "X" är optimal till en högtalare betyder ju inte det att den inte lirar skitgött även men mindre effekt. Optimal effekt är egentligen bara relevant när man köper en ny högtalare och vill ha ett tillräckligt kraftigt steg för att göra högtalaren rättvisa, men inte ett onödigt kraftigt heller (om man har en budget att följa).

Det enklaste är väl om du testar hur det funkar. Jag har kört många konserter med ett eller två lab2000 i basen.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 742
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Sånna här skapelser snackar jag om.

Ingen pajkastning nu va..=)

http://www.musicson.com/htmlin/POLSUB218R.htm
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Kör en subb per kanal, dvs två subbar per steg, då har du lite headroom. Går säkert att köra 4 st på ett steg också, men är ju dumt om du har ett par liggande =)

Vi kör 4 st dubbel 18" på ett LAB 4000 i 2 ohm, funkar fint. Dock inga värstingsubbar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DavidG: Fast, jag tycker inte att man kan prata om att lira skitgött eller inte. Antingen så klipper det eller så klipper det inte när man spelar så starkt som man gör. Självklart har du dock rätt i att man får reda på om det räcker till eller inte då man testar.

http://www.jblpro.com/pub/technote/lowpower.pdf är ett väldigt bra dokument som man bör ha läst, tycker jag. Man bör åtminstone förstå innebörden av texten, även om man inte behöver läsa just JBL's dokument.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

ja antingen räcker det eller så räcker det inte, det får man ju testa och se. Åtminstone de högtalare jag har jobbat med leverarar inte allt först när de är maxade, utan kan spela gött med tryck redan på 1/10 av den effekten. Problemet med för låg effekt kommer först när man försöker använda mer effekt än vad som finns. Räcker det man har till tillämpningen så är det ju lungt.

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

En fråga bara Dawen,

om det krävs sinusgenerator och RTA för att se att steget klipper kan det ju knappast vara något särskilt stort problem? Varför jaga fel som inte finns där? Kunden kan ju vara jättenöjd ändå.

Dessutom, det finns säkert hundra tillverkare som har 218 i modellnamnet. Allt är inte l'acoustics.
De basar Tegern menar är BR-218, som tillverkas av engelska Ohm och bestyckas med B&C element.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

oxe: Tja, man behöver ju faktiskt inte titta på rta/oscilloskop för att se att steget klipper. Klippindikatorn på steget kan ju faktiskt blinka/lysa. Dessutom kan man ju, häpnadsväckande nog, lyssna och höra det :wink:

Kunden kan vara jättenöjd ändå ja, men det är fortfarande du som bränner talspolar. Allt handlar inte om att kunden ska vara nöjd.

Allt är inte L'acoustic nej. Har jag påstått detta? Jag läste fel från början, eller om jag antog fel, jag minns inte. Nu har vi redan kommit fram till att det var POL - SUB 218 R som avsågs. Tillverkaren anger RMS Power till 900 W, och jag hävdar att ett LAB 2000 per sida är det minsta man ska använda i den här applikationen.

Ni behöver inte hålla med mig.

Förrförra gången jag gjorde monitor spelade jag ett LAB 2000 i klipp på ena kanalen under nästan hela giget, och det var till ett element i en monitor, enligt stegets egen klippindikator. Ni får gärna köra fyra basar på en likadan stegkanal, det är inte mitt problem. Är kunden nöjd är ni säkert nöjd.

Det är inte rätt dock. DavidG påpekar att man inte behöver utnyttja saker fullt ut o.s.v., och visst är det sant. Men varför ens ha två basar per sida då? Varför inte bara ha en dubbelarton i mitten och ett riktigt steg till denna?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster