Bra aktiva högtalare som inte är dyra?
-
Peter Käck
- Rookie

- Kontakt:
Ska till Götet och provlyssna på whatever som finns, men efter konsultationer med många har jag två seriösa alternativ:
2 st JBL EON 15" och grunna på vilken sub
2 st Mackie 450 och en av subbarna 1501 eller 1801.
Fast så jävla mobil är man inte om man drar med sig en 60 kg sub... (1501 väger 40 kg). Jag har en pirra, förstås.
Ja, jag har roddat tyngre saker.
2 st JBL EON 15" och grunna på vilken sub
2 st Mackie 450 och en av subbarna 1501 eller 1801.
Fast så jävla mobil är man inte om man drar med sig en 60 kg sub... (1501 väger 40 kg). Jag har en pirra, förstås.
Ja, jag har roddat tyngre saker.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
- Kontakt:
Jag skulle själv satsa på JBL MPRO-serien.
Visst, kanske inte det billigaste alternativet, men riggen är värd de pengarna, iaf tycker jag det!
2 st JBL MP-415 toppar (drivs av basarna)
2 st JBL MP-418SP (inbyggt steg)
En bra rigg som klarar mkt, du slipper enskilda steg osv, bara upp med topparna på stativ/mellanstag, koppla speakon-kabel mellan topp/bass och dra xlr/ström-kabel mellan mixer/bass och sedan köra.
Snabbt, enkelt och bekvämt!
mer info på: www.jblpro.com
Visst, kanske inte det billigaste alternativet, men riggen är värd de pengarna, iaf tycker jag det!
2 st JBL MP-415 toppar (drivs av basarna)
2 st JBL MP-418SP (inbyggt steg)
En bra rigg som klarar mkt, du slipper enskilda steg osv, bara upp med topparna på stativ/mellanstag, koppla speakon-kabel mellan topp/bass och dra xlr/ström-kabel mellan mixer/bass och sedan köra.
Snabbt, enkelt och bekvämt!
mer info på: www.jblpro.com
-
Peter Käck
- Rookie

- Kontakt:
Ett tillägg till Mackie:
Mackie SA-serie
SA1521 är en 15" 2-vägs topp som man kan tänka sig istället för 450'n. Det låter ju intressant, men läs nedan vad en DJ-kollega i USA råkat ut för:
Our SWA1801 has been in the shop twice. Its paired with Mackie 1521s on the top . Second call to Mackie for an RMA sent me to a "guy who is specially handling repairs on the 1801". He informed me that the 1801 can't keep up with the pair of 1521s and I should have atleast one 1801 for each 1521. The setup that we currently will have will cause the 1801 to comit suicide over time. Blew me right out of the water, as this is Mackie, etc, Loud Technologies now, telling me that.
For those who think they are buying Mackie subs because they sound great, well, they do! However, be careful because there is a known overheat problem with them that fry the amp. The bottom line is they are all passively cooled (ie, big ass heat sinks) and I personally shy away from stuff that doesn't have fans and puts out a ton of heat.
If you don't need heavy bass, get a Pair of 1521s. Our mobile system is just those and they rock all on their own for most events. The 450s are whimpy compared to the 1521s!
Vilket ger flera alternativ. Skippa Mackie, köp Mackie toppar med en annan sub, eller chansa. 2 subbar är inte inom ekonomiskt räckhåll. Tänk dessutom på att jag ytterst sällan spelar för fler än 120 pers.
Mackie SA-serie
SA1521 är en 15" 2-vägs topp som man kan tänka sig istället för 450'n. Det låter ju intressant, men läs nedan vad en DJ-kollega i USA råkat ut för:
Our SWA1801 has been in the shop twice. Its paired with Mackie 1521s on the top . Second call to Mackie for an RMA sent me to a "guy who is specially handling repairs on the 1801". He informed me that the 1801 can't keep up with the pair of 1521s and I should have atleast one 1801 for each 1521. The setup that we currently will have will cause the 1801 to comit suicide over time. Blew me right out of the water, as this is Mackie, etc, Loud Technologies now, telling me that.
For those who think they are buying Mackie subs because they sound great, well, they do! However, be careful because there is a known overheat problem with them that fry the amp. The bottom line is they are all passively cooled (ie, big ass heat sinks) and I personally shy away from stuff that doesn't have fans and puts out a ton of heat.
If you don't need heavy bass, get a Pair of 1521s. Our mobile system is just those and they rock all on their own for most events. The 450s are whimpy compared to the 1521s!
Vilket ger flera alternativ. Skippa Mackie, köp Mackie toppar med en annan sub, eller chansa. 2 subbar är inte inom ekonomiskt räckhåll. Tänk dessutom på att jag ytterst sällan spelar för fler än 120 pers.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Vi har precis fått hem 2st JBL EON G2 15" som ska gå som deleysystem under en julshow, soundchek och premiär på fredag så då kan jag återkomma med mer info om vad jag tycker. Har inte hunnit prova dem än. Men en nakdel som jag tänkte på direkt som iaf jag ser som en nakdel är att de är väldigt djupa. RCF:arna är betydligt grundare. Nackdel för oss som inte använder dem som monitorer! plus är softbagsen som känns väldigt gedigna och är mycket smidiga, enda man kanske kunnat önska sig är kortare handtag, de är inte så bekväma att bära!
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Jo, jag misstänker att det är normalfallet. Kan ta mig ner till JAM och lyssna, men nu verkar folk lyssna på min linje för EON 10":or.Jonas skrev:Du såg mina erfarenheter av Alto? Vet inte om det var måndagsex eller inte, men så ska inte ett par aktiva lådor låta...
"This is the updated input list"
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Ja ett handtag per låda stort minus! RCF har 3st. Sen upptäkte jag ännu ett minus med lådan och det är att nätanslutning och signalanslutning sitter på varsin sida om högtalaren och det ställer till det endel för oss som använder signal/strömkabel i ett, eftersom att den är så djup. Det går precis men känns inte riktigt bra! Lyssnade lite på lådan idag och det verkar finnas resurser. Får återkomma efter soundcheck imorn!
- David Wennberg
- PAR-64

-
Peter Käck
- Rookie

- Kontakt:
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
-
Peter Käck
- Rookie

- Kontakt:
Och nu är det klart. HK Lucas 2000. 18" aktiv sub med 12" toppar. 28 papp inkl moms. Nu sprack ljusbudgeten! Men tomten kom tidigt i år och det tackar vi för. Tackar också för diverse råd och gliringar. På de andra ställena jag snackade runt på var det tummen ner för billig crap och tummen upp för HK.
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Jag måste rekommendera RCF ART 325. Den låter såå snyggt fär att vara en plastlåda. Vi har jämfört med våra JBL EON-G2 och det är inget snack om saken. RCF lådan har betydligt mer botten, inte lika ettrigt mellanregister och en tydligare diskant. Dessutom spelar den kontrollerat även i höga volymer och utan att låta påträngande. Är det någon som vill köpa 4st JBL EON-G2 förresten ? 
-
Jakob Nilsson
- PAR-36

- Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Roligt det här med aktiva burkar. Själv använder jag db opera, grymt bra lådor. Har dock varit tvungen att byta diskanten i en av lådorna. Annars tycker jag att Altos lådor är bra, det har snackats om ojämn kvalite, men de som jag använt har varit bra. Behringer däremot är inte rolig, mycket brus och ibland bara tystnar dom i ett par sekunder för att sedan komma igång igen. Skulle jag köpa två aktiva högtalare för runt 10000, skulle jag helt klart satsa på Alto.