Carola-fläkt

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Tjenare
Ska göra en "Carola-fläkt effekt" till en festival men frågan är hur jag ska styra fläkten med DMX. Har hört talas om att man kan koppla in en vanlig golv-fläkt till en dimmer. Men frågan är om dimmern fungerar så bra med det då den inte är gjord för att styra en motor. Och hur reagerar fläktens motor på sänkt spänning? Sen så är väl en vanlig 200w golv-fläkt för klen.
Så därför hade jag tänkt mig att använda en 2.2kw höfläkt som ligger här på gården. Och så har jag en frekvensomriktare med 0-10v ingång. Så då är frågan om man kan konvertera DMX till det. Och så är frågan hur man gör för att inte frekvensomriktaren ska sprida störningar som påverkar resten av elektroniken på scenen. Nån som vet hur Carola styr sin fläkt?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Nicke Löfgren »

Funkar utan problem med dimmer!! Dom sänker inte spänningen! Utan kapar kurvan enkelt sagt!
Krångla inte till det!

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Men är inte en vanlig golvfläkt för klen? Och hur mycket induktiv last tål en 1000w dimmer?

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Carola har gjort en Shot-out mellan olika fläktar och använder oftast 2st Jem AF1.
Höfläkt går säkert hur bra bra som helst förutsatt att du INTE har Carola på scen.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Daniel Andreasson »

Carola körde mycket riktigt 2ggr Jem Af1 i sommras. Hon körde också med deras tillhörande analog controller som styrning.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Aha då funkar ju en golvfläkt, den är mycket större å starkare än AF1

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Japp. Fast de är fulare och låter troligtvis mer. Kan vara bra bra att tänka på om det är henne du ska blåsa på.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Nä men det är en mycket vackrare tjej hehe
Har kollat på varvtalen och 50cm golvfläkten borde vara tystare ändå för att den har större fläkthjul och går på lägre varvtal. Vad jag läst så går AF1 på 2500 rpm och det lär döna rejält. Sen så tänkte jag måla mina fläktar svarta så att de inte syns så mycket.
Ska testa att koppla två sådana 200w fläktar på ena kanalen på mitt lilla dimmerpack som är ett Eurolite EDX4
För det som en AF1 kostar kan man ju köpa 10+ såna här golvfläktar...

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Såna här är det, 250w är dom på. Ska ha 4 såna, två som blåser mot tjejen på scenen o 2 som hänger i bakväggen som ska sprida ut rök och bubblor från scenen
Bilagor
Stor-kraftfull-fläkt-250-golvmodell-ganska-tyst-rostfritt-50cm-20-Powermat-768x849.jpg

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Johannes Nordgren »

Theodor Ranebo skrev:Såna här är det, 250w är dom på. Ska ha 4 såna, två som blåser mot tjejen på scenen o 2 som hänger i bakväggen som ska sprida ut rök och bubblor från scenen
Du får aldrig en lika koncentrerad luftstråle på den typen av fläkt.

Lite som att använda en wash istället för en spot. Ja, spridningsvinkeln är den samma, men aldrig lika koncentrerad :)
We make good music sound great!

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Då kan man ju plocka ut fläkten och motorn ur chassit och sätta det i ett rör

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Jonas Larsson »

Lättaste är ju bara att hyra några AF1, då får du dmx styrning på köpet.

Ska du köra "vanliga" fläktar på dimmer så kan du behöva hänga på något glödljus typ en par 56 eller liknande för att få upp den resistiva effekten lite mer, billiga/enkla dimmers brukar inte gilla induktiva laster.

Varvtalsregulator eller frekvensare är ju ett bättre sätt att hastighetsreglera en motor på än en dimmer. För DMX till 0-10 v finns det ju burkar att köpa, så det borde gå att lösa. Men enklast är som sagt att bara hyra något som är färdigt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Nä jag vill ha mina egna grejer. Då får det bli 2.2kw höfläkt å frekvensomriktare. Men hur gör jag för att den inte ska sprida massa störningar som påverkar andra elektriska grejer?
Höfläkten behöver ju inte stå på scenen utan den kan stå i maskinrummet å va ansluten med rör till 2 utblås i scenens framkant

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Jonas Larsson »

Det som stör mest är ju kabeln mellan frekvensaren och motorn, så en skärmad och jordad sådan minskar ju dessa. Sedan är det ju bra att ha så kort kabel som möjligt, dvs sätt frekvensaren i närheten om du har möjlighet. Dra inga signalkablar i närheten av kablarna till frekvensaren. En vettig frekvensare skickar inte så mycket skräp bakåt mot matningen, men annars brukar det finnas filter att sätta dit.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Carola-fläkt

Inlägg av Theodor Ranebo »

Ja då bör det nog vara bäst att placera frekvensomriktaren direkt på fläkten. Är ju alltid bäst att vara extra säker, så då får det bli ett nätfilter osså

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster