tillstånd för skytracker?

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

tillstånd för skytracker?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo där allt kunnigt folk.
Vi ha kört skytrackers i många år nu och aldrig behövt tillstånd.
Vi ha 14st olika på lagret Och hyr ut då och då.

Men nu hörde en kund av sig och sa han behövde tillstånd.
Behöver man tillstånd för skytrackers eller hur är det igentligen?

Bra veta vad fasiken som gäller Så man gör rätt.

Givetvis förstår jag att man inte få lysa in i byggnader Och störa folk eller köeaprecis bredvid en flygplats. Men vill ha klarhet nu så jag inte gör nått fel :)

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: tillstånd för skytracker?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Fick veta nu att det va ett hotell i närheten som sagt till han att han måste ha tillstånd. Strålen Går aldrig på hotellet Men stör väl dem ändå så han få väl rikta om trackern Helt enkelt. Är väl lite av en gråzon det där. Om man aldrig träffa en byggnad men dem ändå tycker det är störande om dem kollar ut hehe. Ajja få prata med hotellägaren och se vad dem säg

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: tillstånd för skytracker?

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

Vi körde en riktig luftvärnsstrålkastare med kolstavar under Arvika Festivalen under några år.
För att vara på den säkra sidan pratade jag med Luftfartsverket inför varje gång och det var aldrig några problem.

Körde åt en Bank som hade 150 års jubileum och de ville att jag skulle visa dem ett skriftligt tillstånd från Luftfartsverket, vilket jag fick utan problem.

Kör man bara skytrackern med vett och inte lyser på tex bilar och flygplan så är det nog inga problem.

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: tillstånd för skytracker?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Ha nu prata med polis, kommun och luftfartsverket. 4.5 kilometer från närmsta flygplats är väl bara det som finns i deras papper. Så från luftfartsverket inga problem alls. Kommun sa att den få inte stå på deras mark som t.ex. gågata mitt i stan. Då måste man söka ett tillstånd som kosta 700 kr. Så rent generellt om ägaren av klubben Ha trackern på sin mark eller tak t ex. Och du inte stör någon genom att lysa på byggnader etc. Samt ligger minst 4.5 kilometer från närmsta flygplats är det bara att köra på. Så hon som kom och klaga från kommun angående tillstånd från luftfartsverket Kan ju läsa på lite innan hon stormar in och skäller ut personal. Nu ha jag iaf fått svart på vit vad som gäller:)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster