Bygga tungrökmaskin

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Tjenare
Undrar helt enkelt hur man gör en tungrökmaskin. Finns massa modeller som man lägger is i men de fungerar bara i några minuter. Och de med inbyggt kylaggregat kostar 25000 plus. Tänkte då att det inte kan vara hur svårt som helst att bygga en med 1500w rökmaskin. Principen är ju simpel' att röken ska kylas ner till runt -30 grader. Men frågan är då hur man kyler ner den, kan man plocka isär en vanlig frys och knöla ner kylslingorna i nån kanal man trycker röken genom? Eller nån som har nån annan ide?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Jonas Larsson »

Det finns väl en anledning till att de är dyra. Du behöver ju kyla något som är varmt (rök) till kallt snabbt, så du behöver nog ha hyffsad effekt på kylningen. Så där är frågan om en frys blir för klen, den har ju ganska god tid på sig, här måste man ju kyla snabbt. Men googla runt lite, finns säkert folk som har gett sig på det tidigare skulle jag tro.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Ja, någon industri-kylaggregat till större frysrum kan kanske fungera?

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Mathias Lindqvist »

jag byggde en av 2 murar baljor aluminiumslang, en gammal vovlo intercooler. 2 fläktar och en massa is från frysdisken på ica...och använde extratjock rökvätska...
den funkade kanon på våran lilla scen, dock så går det inte att jämnföra med en riktig tungrök då röken från min maskin steg betydligt fortare pga av värmen.

så svaret får nog bli,,,det beror helt på vad du ska ha den till och yttre förutsättningar. ;)

missade ang plocka isär et kyl.
den funderingen har jag med. min tanke är att helt enkelt köra röken genom frysen i "egna" väldigt långa och ha så mycket is runt dessa som möjligt, och slutligen låta röken passera genom frysen fritt för att sedan med hjälp av en fläkt sugas ut. dock kommer det ju ta en bra stund innan röken passerat genom frysen så min ide faller om man "snabbt" behöver trycka ut röken.. men röken borde hålla en bra låg temeratur när den kommer ut..

om man har gott om pengar så kyler kolsyra väldigt fort och effektivt

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Röken kommer nog ändå fort, tar en sekund max. Det är därför den måste kunna kyla fort. Om en frys är för klen så kan man ju alltid ta delar från två eller tre frysar å stoppa in i samma kanal.
Någon som har plockat isär en "riktig" tungrökmaskin nån gång eller vet exakt hur den är uppbyggd?

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Fredrik Thörn »

JEM Glaciator går ju på 32amp, 16a till värmaren och 16a till kylaren så misstänker att dom har ganska mycket mer krut i kyldelen än ett par vanliga frysar.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Det är nog för att den är designad för att kunna köras i USA, den har en total strömförbrukning på maximalt 4900w vilket ger under 10 amp

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Aha nu fattar jag, såg att den gick på enfas. Oyroligt korkat att köra så stora laster på en fas, mycket bättre att fördela ut över 3 faser

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Mathias Lindqvist »

istället för frys skulle kanske en AC med ombyggd fläkt alt utan fläkt då rökmaskinen agerar fläkt kunna fungera. frysen isig är ju en ac men en ac som är byggd för att kyla luft kanske är konstruerad och har bättre effekt (?) än kylslingan från en frys.

kanske har du redan sett dem,det är några videos men denna mannen har mixtrat en hel del just med att bygga egen tungrök
https://www.youtube.com/watch?v=0rif4b-N0VU" onclick="window.open(this.href);return false;

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Men han hade is i sin, det jag vill ha är en maskin såm har elektrisk kylning. Detta är till en stor festival som varar en hel natt, isen klarar nog bara att kyla max nån halvtimme

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Mathias Lindqvist »

det vart mest för inspiration ;)

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Har nu hittat hemligheten bakom de här tungrökmaskinerna. Den tunga röken skapas med hjälp av ultraljud. Och "bränslet" är inte rökvätska utan vanligt vatten Så man tar alltså en ganska platt vattenbehållare, lägger ner 2 st ultraljudsgeneratorer i botten, fäster ett rör i framkanten samt en fläkt i bakkanten. Så sätter man en DMX relä till ultraljudet samt ett varvtalsreglage till fläkten

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Theodor Ranebo skrev:
sön 29 dec 2019, 16:32
Har nu hittat hemligheten bakom de här tungrökmaskinerna. Den tunga röken skapas med hjälp av ultraljud. Och "bränslet" är inte rökvätska utan vanligt vatten Så man tar alltså en ganska platt vattenbehållare, lägger ner 2 st ultraljudsgeneratorer i botten, fäster ett rör i framkanten samt en fläkt i bakkanten. Så sätter man en DMX relä till ultraljudet samt ett varvtalsreglage till fläkten
Jag gjorde ett liknande projekt till en föreställning för massa år sedan, använde mig av en form av puck som slår sönder vattnet till vattenånga med ultraljud. Dessa puckar används i dammar tex. Jag gjorde 5 plastlådor hängde dom uppe i trossen och här ser ni resultatet. Nackdelen är att det blir blött på golvet.
Vi gjorde en ball ljudeffekt som gick igång samtidigt som röken startade och ebbade ut precis när röken försvann. Riktigt snyggt.

Bild
Bild
Work sucks, send me on tour!

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Nu har allt löst sig för mig, köpte en tungrökmaskin som heter Beamz LF1500. Den fungerar hur bra som helst och fyller stora ytor med rök snabbt. Den använder sig av vatten som blir dimma med hjälp av ultraljud som sedan blandas med en mindre mängd vanlig rök för att göra den tjockare.
Som sagt mycket bra maskin, kan verkligen rekommendera den

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Nicke Löfgren »

Du får gärna visa en filmsnutt eller bilder

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag är nyfiken på vilken som gjort bäst sådan maskin nu som gå på ultraljud. Kollat på 3000 watts modeller t.ex.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jodå ska ta å filma den i drift
Beamz-maskinen är riktigt grym, den fyllde snabbt min maskinhall med rök. Den är på 1.5kw och det räcker till riktigt stora lokaler, 3kw behövs inte om man använder den maskinen. Fördelen med den är också att den är byggd i en flightcase så man kan stoppa ner munstycke, slang och kabel i vattentankarna under transport.
Vattnet som används är vanligt batterivatten från macken och rökvätska för extra tjock rök

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jo men kan väl aldrig skada att ha en 3000 wattare?

Hur är röken om du jämför med andra maskiner som gå på kyl element eller co2 eller torris etc?? Ligger kvar lika länge?

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Bygga tungrökmaskin

Inlägg av Mathias Lindqvist »

nyfiken på om den lämnar något efter sig? tänker att vattendimman borde ju göra allt fuktigt och med lite rökvätska i så borde det väl bli någon form av hinna efteråt? fast det kanske man slipper, lite jobbigt om man har saker som är känsliga :/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster