Trådlösa micar

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Trådlösa micar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hur är det egentligen med kvaliten på trådlösa micar.
I Sverige så gäller typ endast Shure och Sennheiser.

Tidigare år typ 90talet så var ju Samson grymt stor, idag fins dom knappt

Utomlands så är tex JTS riktigt stor, men här hemma är dom klassad som "leksaker"

Vad tycker ni? Är det något att satsa på?

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag har provat JTS, fungerade utan problem.
/Daniel Hedman - DAH Sound

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Både Shure och Sennheiser system är ju tillförlitliga och väl använda i sverige

Sennheiser ew G2 serien har jag hört mycket om. Vi använder bl.a. två mickar + en mygga ew G2 i kyrkan med bra resultat

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 20:12
Ort: Linköping

Inlägg av Niklas Svensson »

Jag tycker själv att AKG har stabiliserat sig i Sverige med. Ganska trevliga och smarta saker med IR-avsökning... så slipper man ställa in mick och mottagare.. utan bara ställa in mottagare
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Shure UHF-R har också den featuren. Jag gillar inte riktigt AKG:na, mottagarna ser ut som en Pioneerradio från slutet av 90-talet.

Sennheiser 5000 eller UHF-R är det som gäller om man ska köra teater. Jag har haft tillförlitlighetsproblem på UHF-packar nu när jag körde senast. Audio Ltd låter också skitbra. Lectrosonics har compandermodellering så att man kan köra olika märken packar/handsändare till deras mottagare.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag köpte en Behringer (jaja behringer) Ultralink Trådlös Mikrofon.
När jag skulle skruva upp miken för att byta batteri så hade jag plötslig tre delar i handen! noll kvalité. Jag klagde och fick en ny mik på garatin, den startade inte alls fast den var helt ny!.

Motagaren har två antenner som jobbar individuelt, den antenn som tar emot bäst signal är den som får ta emot signalen. De jävliga är att varje gång motagaren byter antenn så ändras ljudnivån snuskigt mycket, från att inte haft nån volym alls till att tända alla peak-lampor i hela anläggningen!
Detta problem kommer man runt genom att ta bort en annten så att de alltid bara är en antenn som får jobba.

Så kvalitén på den miken är inget att skriva sånger om.
men i övrigt så tycker jag den låter väldigt bra, och den är RIKTIGT bra för Beatbox med de lilla mebranet som inte blir så utsatt för som hårda puffarna i beatboxing.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Beyer Dynamic med TGX-60 kapsel, mumma!!!
//Carpvik

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Toiva Savolainen skrev: Motagaren har två antenner som jobbar individuelt, den antenn som tar emot bäst signal är den som får ta emot signalen. De jävliga är att varje gång motagaren byter antenn så ändras ljudnivån snuskigt mycket, från att inte haft nån volym alls till att tända alla peak-lampor i hela anläggningen!
Detta problem kommer man runt genom att ta bort en annten så att de alltid bara är en antenn som får jobba.
True Diversity är nog något som de flesta trådlösa system har idag, dock låter det ju rätt dåligt med att det är olika ljudnivå på de olika antennerna. Men vad kan man förvänta sig av en Behringer?

För övrigt gillar jag precis som Niklas AKG:s system, trots att de ser ut som en Pioneerstereo. Dessutom låter kapslarna riktigt bra!
Sennheisers 5000-system har jag tyvärr inte jobbat med, men med den prislappen kan jag inte tänka mig att de låter annat än bra. Dock tycker jag att deras billigare system distar lite för lätt, speciellt om det är någon rocksångar som sjunger. Men för övrigt låter de mycket bra!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Anders Brandén skrev: Dock tycker jag att deras billigare system distar lite för lätt, speciellt om det är någon rocksångar som sjunger. Men för övrigt låter de mycket bra!
Fast det är väl det du har sensitivityn till.. -30dB på sändaren så har aldrig jag märkt några problem med dist. Och sen får man ju ställa outputen på motagaren så det inte distar in i mixern. men att det skulle vara särskilt distbenägna kan jag inte hålla med dig om.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Sennheiser kan dista endel har jag märkt. men då är det bara att som sagt vrida ner outputen på mottagaren och då går de bra.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har endel Shure T-Uhf som jag är mycket nöjd med. Men jag är på väg att gå över till JTS. Jag har även använt Sennheiser EV system och AKG. Jag kan säga det rakt ut JTS hålle Sennheiser kvalitet. JTS en srasta skiten av AKG. Fördelen med JTSen e att den använder även 4-pol mini XLR på sinna boddypack med samma koppling som Shure. Så jag kan utan problem byta Headset och myggor mellan fabrikaten.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jakob: Är det inte ganska självklart att om du plockar in så mkt signal att det distar så kommer de också ut från mottagaren sedan?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Leif Baltazars »

Lyfter denna tråd lite angående TRUE DIVERSITY. Jag är av den uppfattningen av att det är True Diversity som är det enda alternativet när det gäller trådlösa system, eller är jag ute och cyklar?

Vad jag kan förstå, så kräver detta två mottagarantenner? Tänkte att t ex det finns dubbelsystem med True Diversity som utnyttjar gemensamma antenner.

Finns det något bra system som inte är True Diversity? (Är bara nyfiken)

Ser väldigt mycket system som annonseras ut kors och tvärs där man inte anger om att det är True Diversity eller inte. Men jag utgår från att är det bara en antenn på bilden (om det nu inte är ett dubbelsystem) så är det inte True Diversity. Frågar man säljaren, så vet dom inte.

Ser väldigt många Shure PGX2/PG58 system till salu. Har en sådan PG58 mick för kabel. Låter inget roligt alls. Är det min mick som är ett dåligt ex, eller är PG58 något som man inte ens funderar på att skaffa. (Min kom in med återlämnad utrustning, men vet ej från vem)

Har dessa frågor och funderingar eftersom det snart dags att uppdatera hela trådlösa avdelningen bara allt blir spikat med frekvenser...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Mikael Thieme »

Leif Baltazars skrev:Jag är av den uppfattningen av att det är True Diversity som är det enda alternativet när det gäller trådlösa system, eller är jag ute och cyklar?
Nej då, du har fattat rätt.
Leif Baltazars skrev:Vad jag kan förstå, så kräver detta två mottagarantenner? Tänkte att t ex det finns dubbelsystem med True Diversity som utnyttjar gemensamma antenner.
Ja, hela poängen med diversity-principen är att det är mycket mindre risk att två antenner samtidigt tar emot en dålig (läs: utsläckt) radiosignal än att en antenn gör det. Två fysiska antenner är alltå en förutsättning; att det inte sitter fler än två på dubbelmottagare (eller fyrdubbel-, eller sexdubbel-) beror på att antennsignalerna splittas internt i mottagarchassit.
True diversity innebär att radiosignalen tas emot av två mottagardelar med varsin antenn, och en styrkrets håller reda på vilken mottagardel/antenn som ger bäst signal och kopplar över till just den. Somliga konstruktioner, som t.ex. Shure MARCAD, kan mixa istället för att switcha mellan mottagardelarna, och använda båda mottagarna om båda signalerna är bra.
Det har funnits, och finns kanske fortfarande, en del snikversioner av diversity där man använt två antenner men bara en mottagardel - och switchat antenn till den enda mottagaren. Såvitt jag vet förekommer den konstruktionen väldigt sällan idag.
Uttrycket true diversity innebär separata antenner och separata mottagardelar.
Leif Baltazars skrev:Finns det något bra system som inte är True Diversity? (Är bara nyfiken)
Jodå - men inte många moderna. Icke-diversitysystem idag är i princip uteslutande billiga instrumentsystem eller billiga kamerasystem på sniknivå där man av kostnads- och/eller utrymmesskäl väljer att inte köra diversity. Men undantag finns, framför allt bland broadcast- och teatersystem med fickmottagare. Där finns icke-diversitysystem som låter mycket bra, dock med den större risken för dropouts förstås.
Leif Baltazars skrev:Ser väldigt mycket system som annonseras ut kors och tvärs där man inte anger om att det är True Diversity eller inte. Men jag utgår från att är det bara en antenn på bilden (om det nu inte är ett dubbelsystem) så är det inte True Diversity.
Det stämmer.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Leif Baltazars »

Tack Mikael för dina bra svar!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Andreas Birgerson »

Känner någon till Citronic Mp216uhf, trådlös dual-mottagare + 2 mic:ar är detta något att ha eller är det bara skräp? (Skytronic/AVSL group)
ACT,Mipro, Shure och Sennheiser känns lite över min budget.

Brukssyfte är till toastmasters och talare på bröllopsfester o liknande, inga solosångframträdanden/motsv.
mvh

Andreas

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Niklas Elste »

bara ett litet sidospår angående trådlösa mickar

är det möjligt att få ut PTS att letareda på störningar som går in i micarna?

Vi kör på torget med tråd lösamickar men förut har det bara funkat bra med vissa mic märken men nu har även dom börjat att krångla

Så stör nivån måste ha ökat enu mera sen sist

tror ni det räcker som argument att få ut PTS ?

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Krister Uddén »

Troligen är PTS inte intresserade,

Lyssna med en scanner vad som stör.
Eller mera budget typ WinRadio eller liknande system.
Du kanske kan räkna ut vad/Vilka som stör.

Kör du med Riktantenner, kan hjälpa att slippa lite störningar.

Har du licens eller vilka Frekvenser kör du på?
På de flesta frekvenser är ju inte Trådlösa mikrofoner primäranvändare.

Någon som kommer ihåg när man alltid hade en trådmik i reserv för trådlösa?
Så fick jag lära mig att använda trådlösa, idag sällan jag gör så...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Niklas Elste »

jag har kört förbi med spektrumanalysator (till radio)
och ca 40m före torget kommer det en brusmatta över hela analysatorn och ca 50 m efter torget försvinner alla störningar.

Och ja vi brukar ha nån i reserv framme men det är svårt när talaren springer runt på hela torget

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Trådlösa micar

Inlägg av Jakob Nilsson »

Andreas Birgerson skrev:Känner någon till Citronic Mp216uhf, trådlös dual-mottagare + 2 mic:ar är detta något att ha eller är det bara skräp? (Skytronic/AVSL group)
ACT,Mipro, Shure och Sennheiser känns lite över min budget.

Brukssyfte är till toastmasters och talare på bröllopsfester o liknande, inga solosångframträdanden/motsv.
mvh

Andreas
Kan inte uttala mig om just det systemet, men jag skulle passa mig för Citronic. Satsa istället på ett billigt AKG system eller Sennheiser Freeport

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster