Den eviga frågan om frekvenser för trådlöst...

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Henning Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 16 sep 2010, 22:31
Presentation: Ex.hälsing och nuvarande Uppsalabo. Arbetar mest med inspelningar men även ibland med liveljud.

Den eviga frågan om frekvenser för trådlöst...

Inlägg av Henning Andersson »

Hej alla!

Jag är på g att beställa ett par kanaler Sennheiser EW-DX trådlösa mikrofoner, och är i valet och kvalet över vilka frekvenser som är vettigast att beställa på? Skall man gå upp på Y1-3 (1785.2-1799.8 MHz) eller ska stanna på dom fria frekvenserna U1/5 (823.2-831.8 MHz & 863.2-864.8 MHz). I dagsläget så handlar det kanske bara om 2-4 kanaler, så det kanske inte spelar så mycket roll eller?

Vad tror ni är mest framtidssäkert?
Andra åsikter runt frekvensval...?

/H.

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Den eviga frågan om frekvenser för trådlöst...

Inlägg av Daniel Ravald »

Jag har (R1–9) | 520 – 607.8 MHz på mina. Kommer har tre mottagare till salu om några månader, om du är intresserad.

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Den eviga frågan om frekvenser för trådlöst...

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Det här med 1,7 GHz har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om. Däremot har jag använt det fria bandet 823-832 en hel del. Det är ju en mittlucka mellan 4G-basar och mobiler som därmed kan utsättas för starka signaler strax utanför det mottagna bandet. Att jämföra med TV-bandet 500/600 MHz där man normalt befinner sig ganska långt ifrån TV-sändare och inte har några känningar från dessa.

4G-basar finns det gott om som man kan hamna i närheten av. Dom här basstationerna ligger från 821 MHz och nedåt i frekvens. De ligger konstant ute med ett brett radiospektrum som kan orsaka intermodulationsprodukter i mottagaren om man kommer för nära. Under typ 2-300 m i loben från en basstation så får man räkna med påverkan. Men om man inte jobbar på räckviddsgränsen så har man antagligen inget men av det. Men att mottagaren har pilotton för att hålla tyst när sändaren inte är igång är en förutsättning.

Sen har vi alla mobiler som ligger ovanför mittluckan mellan 832-862. Dom kan bli både många och riktigt nära mottagaren om det vill sig och kan ligga och sända data frekvent. Men min erfarenhet är att dessa inte är något nämnvärt problem. T ex i kyrkan här använder dom Thomanns enkla system TWS16 och det står direkt bakom sista bänk. Jag har frågat ibland om dom hört några problem men svaret har alltid varit nej. Det måste ju sitta folk med mobildata påslaget alldeles i närheten av mottagaren ibland tänker jag, men det är alltså inget problem för dom. Förklaringen är antagligen att mobilerna inte sänder med ett lika brett frekvensspektrum (som basarna) och att ev störprodukter då inte hamnat på arbetsfrekvensen.

Vad som kan vara bra är att lägga alla sina system mellan 830-832 om man inte har fler än att det går att göra intermodulationfritt sins emellan. Att ligga under 830 MHz torde innebära lite större risk för känningar från basstationer.

Bandet 1785-1800 MHz är egentligen samma sak att det är en motsvarande mittlucka som upplåtits för trådlösa mikrofoner. Men p g a högre frekvens är antagligen påverkan mindre även om grundfenomenet är det samma.

700 MHz bandet har också en mittlucka som kanske kommer att tilldelas tillståndsfritt för trådlösa mikrofoner så småningom. Men om detta har ännu inget hörts.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster