Frågan är hur man bäst mickar upp fioler.
I mina tidigare sammanhang har det gjorts med små kondingar som man kunde fästa på stränginstrument och dylikt. Men det finns inga mikrofoner av den sorten på den platsen jag ska sköta ljudet på.
I micklådan hittade jag två st avlånga kondingar från akg som jag tänkte att jag kunde använda. Eller är det ett bättre alt att bara sätta en sm58 lr liknande ovanför?
mch jacob
Uppmickning av Fioler
-
- PAR-20
- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
-
- PAR-20
-
- PAR-64
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Vid de tilfällena då jag har mickat fioler och jag inte har haft tillgång till några myggor så har jag använt kondingmikar och plaseringen har varit olika men bäst resultat e när miken har varit vänt ifrån ansiktet på den som spelar. Gärna bakifrån och mot stallet och greppbrädet det e däe det mesta ljudet kommer ifrån. Jag vet att även e fiolsperare andas väldigt mycket när de spelar framförallt genom näsan därför vänder jag miken ifrån ansiktet.
Nicklas Svensson..
Den träbiten som håller strängarna som du sökte namnet har samma namn som den bygnad som bonden har djuren i. (stall)
Nicklas Svensson..
Den träbiten som håller strängarna som du sökte namnet har samma namn som den bygnad som bonden har djuren i. (stall)
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Arbetssättet beror *helt* på vad för sammanhang det skall spelas i. I en soft och huvudsakligen traditionellt akustisk ljudbild finns inget som slår en bra cardioid kondensatormik på 0,5 - 1 meter, förslagsvis DPA 4011. Är det rock'n roll (läs: livligare gig) funkar inget annat än närmikning med myggor bra, dock på bekostnad av soundet... MKE2 eller 4060/4061.
- Eric Hising
- PAR-36
- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
DPA-myggor är naturligtvis det absolut bästa enligt mig. Har man inte den budgeten kan jag rekommendera BG Staafs "Knott"-system.
http://www.siljum.com/
Har använt detta system vid ett flertal tillfällen och det fungerar bra. Måste skruva lite mer än med DPA eller AKG dock.
/Eric
http://www.siljum.com/
Har använt detta system vid ett flertal tillfällen och det fungerar bra. Måste skruva lite mer än med DPA eller AKG dock.
/Eric
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Kontakt: