Projektarbete
- Magnus Lindgren
- PAR-64
- Inlägg: 1223
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Är mycket medveten om att det inte är någon lätt uppgift, men man måste ju börja nånstans.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Tobbe Friberg
- PAR-36
- Inlägg: 245
- Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
- Ort: Sthlm
- Kontakt:
Tror att ni missar ett rätt strot problem med lastprogramet.
1. Det finns knappt två st firmer i detta land som har samma mått på casearna.
2. det finns knappt två st trailers/lastbilar/släp i detta land som har samma mått invändigt.
Vilket gör uppgiften att göra ett sånt program svår.
1. Det finns knappt två st firmer i detta land som har samma mått på casearna.
2. det finns knappt två st trailers/lastbilar/släp i detta land som har samma mått invändigt.
Vilket gör uppgiften att göra ett sånt program svår.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
- PAR-20
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09
Vi har inte hunnit testa ännu så vi vet inte hur just vära låter men jag har lyssnat på en annan killes hemmabygge (samma kompressor) o den låter sjukt bra.Anders Brandén skrev:Tyvärr ska jag väl inte säga att jag är någon superfena på programmering men det ni säger låter rätt kul!
Filip: Låter som en kul idé! Hur fungerar slutresultatet? Låter den bra?
Kostar dessvärre lite med delarna. tror vi gav ca. 3000:-/st för delarna. Sen tillommer ju lödstation om man inte har det mm.
/Filip
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Tanken var nog att man skulle mata in uppgifterna över just sin egen bil/bilar och sina egna casar.Tobbe Friberg skrev:Tror att ni missar ett rätt strot problem med lastprogramet.
1. Det finns knappt två st firmer i detta land som har samma mått på casearna.
2. det finns knappt två st trailers/lastbilar/släp i detta land som har samma mått invändigt.
Vilket gör uppgiften att göra ett sånt program svår.
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Tobbe Friberg
- PAR-36
- Inlägg: 245
- Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
- Ort: Sthlm
- Kontakt:
Behöver man verkligen ett program för sina egna case....Jonas Larsson skrev:Tanken var nog att man skulle mata in uppgifterna över just sin egen bil/bilar och sina egna casar.Tobbe Friberg skrev:Tror att ni missar ett rätt strot problem med lastprogramet.
1. Det finns knappt två st firmer i detta land som har samma mått på casearna.
2. det finns knappt två st trailers/lastbilar/släp i detta land som har samma mått invändigt.
Vilket gör uppgiften att göra ett sånt program svår.
Utgick att det var för tex turné, där man kan råka ut för andra firmors case.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
- PAR-20
- Inlägg: 39
- Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31
Det finns redan program för lasthantering - naturligtvis inte för vår bransch, utan för reguljär spedition...
Cargo-Wiz - www.softtruck.com
3D Load Packer - www.astrokettle.com
...och säkert en massa andra...
Det stora problemet är väl att få in de faktorer som är viktiga i det vi håller på med:
- När i processen det aktuella kollit måste lossas / lastas.
- Tippbart / ej tippbart.
- Vikter - är det lyftbart med/utan gaffeltruck.
Vår bransch är troligtvis fortfarande för liten för att motivera investeringarna i en mjukvara framtagen specifikt för det vi håller på med.
Off-topic?
Cargo-Wiz - www.softtruck.com
3D Load Packer - www.astrokettle.com
...och säkert en massa andra...
Det stora problemet är väl att få in de faktorer som är viktiga i det vi håller på med:
- När i processen det aktuella kollit måste lossas / lastas.
- Tippbart / ej tippbart.
- Vikter - är det lyftbart med/utan gaffeltruck.
Vår bransch är troligtvis fortfarande för liten för att motivera investeringarna i en mjukvara framtagen specifikt för det vi håller på med.
Off-topic?
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
- Mattias Franzon
- PAR-30
- Inlägg: 173
- Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
- Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se. - Ort: Linköping
- Kontakt:
Och att man kan beräkna hur många flickor i flipp-flopps eller pensionerade lite lätt bakfulla skogsarbetere det det går åt för att lasta trailern. Med häsyn till grusgång, 1dm blötsnö samt att man är i en ishall där man inte hunnit lägga golv på isen.Per Johanson skrev:Bra idé!!! Om programmet dessutom kan se till att chaffisen inte kör gruuuusbil till vardags eller har ont i ryggen så är det ännu bättre!David Wennberg skrev:Bygg ett lastbilspackarprogram vetja! Ett program där man kan välja vad man har för typ av transport(er), lägga in items med packnummer, mått och vikt, och sen kan man printa ut märklappar till case, packplan och att programmet packar bilen automatiskt!
Vad David menar är en program som räknar ut vilka lådor som ska stå var i ditt transport fordon och som genererar dokumentation.
Vad finns på marknaden idag?
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mattias Franzon
- PAR-30
- Inlägg: 173
- Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
- Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se. - Ort: Linköping
- Kontakt:
LD calculator har en del som heter 'truck load and volume'.
Annars skulle det vara trevligt med en version för Windows mobile.
(har för mig att jag sett någon som börjat på en liten del till Palm eller om det var Win)
Annars skulle det vara trevligt med en version för Windows mobile.
(har för mig att jag sett någon som börjat på en liten del till Palm eller om det var Win)
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
-
- PAR-36
- Inlägg: 286
- Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
- Ort: Lund
Ja det är rätt mycket och behövs nog binärsökning för att klara av komplexiteten i beräkningarna.
Problemet är lite likt problem C i denna http://www.csc.kth.se/contest/nwerc/200 ... werc06.pdf pdf.
Vet inte om det finns en lösning, men i den där tävlingen där vi hade 1 sekunds beräkningstid till 10 000 pajer och 10 000 gäster kunde man _inte_ köra brute force om man säger så. Även om det antagligen är färre än 10 000 casar så är möjligheterna fler.
Dock är det nog ett nyttigt program för många, när man väl får ordning på det.
Vad är det nu som spelar in?
Casens storlek
Casens vikt
Hur högt något kan placeras
Vikt över axlar/dragbil
Vikt högt i släpet
Viktbalans per sida
När man (helst) vill ha ut casen under lastningen
Hur viktigt "lättpackat" eller "väl utnyttjad trailer" är, prioritering dem emellan
Problemet är lite likt problem C i denna http://www.csc.kth.se/contest/nwerc/200 ... werc06.pdf pdf.
Vet inte om det finns en lösning, men i den där tävlingen där vi hade 1 sekunds beräkningstid till 10 000 pajer och 10 000 gäster kunde man _inte_ köra brute force om man säger så. Även om det antagligen är färre än 10 000 casar så är möjligheterna fler.
Dock är det nog ett nyttigt program för många, när man väl får ordning på det.
Vad är det nu som spelar in?
Casens storlek
Casens vikt
Hur högt något kan placeras
Vikt över axlar/dragbil
Vikt högt i släpet
Viktbalans per sida
När man (helst) vill ha ut casen under lastningen
Hur viktigt "lättpackat" eller "väl utnyttjad trailer" är, prioritering dem emellan
- Tobbe Friberg
- PAR-36
- Inlägg: 245
- Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
- Ort: Sthlm
- Kontakt:
Mer som spelar in är skåpets mått....David Göransson skrev:Vad är det nu som spelar in?
Casens storlek
Casens vikt
Hur högt något kan placeras
Vikt över axlar/dragbil
Vikt högt i släpet
Viktbalans per sida
När man (helst) vill ha ut casen under lastningen
Hur viktigt "lättpackat" eller "väl utnyttjad trailer" är, prioritering dem emellan
Är skåpet smalare än vad du kan dela case med dvs. 240 cm 0 4 st 60 cm case.... eller 3 st 80 cm case.... eller 2 st 120 cm case.... mm
Men är skåpet 237,5 cm får du inte in 4 st case brevid varann utan måste hitta nå annat att fylla hålet med.....
Vikt över axlar kan du i princip räkna bort om du har trailer/lastbil eftersom lasten inte är så tung....(om du inte fyller bilen med motorer...
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
- PAR-36
- Inlägg: 286
- Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
- Ort: Lund
Doh!
Kan vara ganska bra att veta skåpets mått ja!
Det förenklar en hel del att man inte behöver beräkna vikt över axlar, då blir problemet snarare att skaffa fram en massa "block" med casar (och annat) som bildar välbalanserade högar och sedan bygger man upp hela trailern av dessa block efter prioritetsordning av vad man vill ha först.
Kan vara ganska bra att veta skåpets mått ja!
Det förenklar en hel del att man inte behöver beräkna vikt över axlar, då blir problemet snarare att skaffa fram en massa "block" med casar (och annat) som bildar välbalanserade högar och sedan bygger man upp hela trailern av dessa block efter prioritetsordning av vad man vill ha först.
- Magnus Lindgren
- PAR-64
- Inlägg: 1223
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Det är ungefär samma tankesätt som vi har på Kinnarps nu när vi bygger en ny monteringsline för skåp...David Göransson skrev:Doh!
Kan vara ganska bra att veta skåpets mått ja!
Det förenklar en hel del att man inte behöver beräkna vikt över axlar, då blir problemet snarare att skaffa fram en massa "block" med casar (och annat) som bildar välbalanserade högar och sedan bygger man upp hela trailern av dessa block efter prioritetsordning av vad man vill ha först.
Där ska man bl.a. veta hur många skåp som ska få plats på ett lyftbord och dessa skåp tillhör samma batch. Det finns ca 40 olika skåpsmodeller. Dessa ska sedan (inom samma batch) ställas på transportflak. Ex. får det plats två 1200 skåp + ett 400 skåp, medans det får plats sex 400 skåp (beroende lite på hur man ställer).
Detta sköts i en skön kombination av uträkningar i PLC:n samt i Movex. Så någon omöjlighet är det inte, dock ska man inte räkna med att det går på en dag att lösa det.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
- PAR-36
- Inlägg: 286
- Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
- Ort: Lund
Projektarbetet är väl 100 poäng (timmar) nuförtiden? lite drygt 10 arbetsdagar, dock försvinner en hel del på dokumentation, som vanligt när det gäller mjukvaruutveckling. (alla bryr sig inte om dokumentation, men då går det som det går, och skolan brukar gilla väldokumenterade projekt...)Så någon omöjlighet är det inte, dock ska man inte räkna med att det går på en dag att lösa det.
-
- PAR-46
- Inlägg: 487
- Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Sant! Det finns inte så mycket schemalagd tid, men det är ju inget som säger att man kan jobba en del på fritiden.
I just kursen Projektarbete är dokumentationen extra viktig. Då handledaren bara ska bedömma processen (inte den färdiga produkten) och inte kommer kunna vara med och se hur man sköter sig under arbetet är dokumentationen (loggboken) det enda sättet att se hur arbetet fortlöper.
I just kursen Projektarbete är dokumentationen extra viktig. Då handledaren bara ska bedömma processen (inte den färdiga produkten) och inte kommer kunna vara med och se hur man sköter sig under arbetet är dokumentationen (loggboken) det enda sättet att se hur arbetet fortlöper.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
-
- PAR-36
- Inlägg: 286
- Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
- Ort: Lund
Det är väl tanken, man har en bunte timmar möten med en handledare och resten av de 100 timmarna ska man spendera utanför schemalagd tid.
Projektarbetet är tyvärr ibland lite väl mycket processen och inte vad man lyckas åstadkomma, dock är det bra att man inte har superkrav på succé, man _kan_ misslyckas med "produkten" p.g.a. olika faktorer men man får inte underkännt för det, så länge man försökt och följt rekomendationer.
Projektarbetet är tyvärr ibland lite väl mycket processen och inte vad man lyckas åstadkomma, dock är det bra att man inte har superkrav på succé, man _kan_ misslyckas med "produkten" p.g.a. olika faktorer men man får inte underkännt för det, så länge man försökt och följt rekomendationer.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster