ny på ljudoljus, mitt "lab" (bilder)

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ser fräckt ut. Vad är det för element? Avstämning, känslighet och hur låter de?

Och jag undrar också, hur byter du element?
"This is the updated input list"

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Hej igen, det var ett tag sedan sist.

Högtalarna jag tidigare visat er är nu sålda till ett coverband för den mäktiga pengen 6000kr, så när det dags för att återuppta funderingarna på nybyggen.

För att svara på era frågor så går det inte att byta element i lådorna, de är permanent inbyggda (skratta här), jag höll på att vimma när jag insåg det själv...

Jag räknade fel på 13mm... ett misstag jag nu lärt mig att INTE göra om.

Elementen är ett par ZOMAX P18110A, jag tror de även såldes under namnet acoustopro, såldes av jenniving.

Känsligheten ligger närmare 100dB och frekvensgången är ca 40-120Hz -+3dB, de låter ganska tight och punchigt, det händer inte mkt under 30hz om man inte eq'ar upp lite.

Lådorna är underavstämda och kan således eq'as utan överhängande risk för bottnade element som annars är vanligt om man går under avstämningsfrekvensen för mer normalt högre avstämda lådor.

Jag har tänkt på vad jag skall ta mig till nu, och kommit fram till något lite annorlunda sedan sist.

Jag funderar på att bygga något lite mindre.

Säg något i stil med 2st 8" per topp och något liknande i basen, jag har ett par B&C DE75P-8 sedan tidigare och det känns kanske lite konstigt att kombinera 2st 8" med en 2" i en topp, en 1" hade kanske varit mer logiskt men eknomin styr.

topp :
2st 8PS21, alternativt 2st 8PE21 kombinerat med DE75 på ME60 hornet.

bas:
2st 8NDL51 i ett tappat horn med ca 2m trattlängd, borde kunna ge output liknande en 15" enligt simuleringar i hornresp.

alla element och horn från B&C med andra ord.

Ett lite udda koncept kanske men det är än så länge bara i undersökningsfasen.

Som vanligt är era tankar kring detta är givetvis välkomna.

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Undersökningsfasen är över, likaså byggfasen.

Valet av komponenter blev anorlunda, här är ett litet reportage från mina senaste byggen, av ren lathet så kopierade jag den engelska texten jag redan skapat på ett annat ställe, hoppas ni inte misstycker, enjoy!

Since i sold of my old DIY PA system i have been in limbo, so it was time to start over with the new ones, the new speakers were funded by the money i got for the other ones to a great extent.

Bild
These are the 10" midrange drivers from the italian brand B&C with a sensitivity of 100dB/W/m, meaning that they generate 100dB at 1W, valid for the range 200-4kHz, the power handling is rated at 700W continous.



Bild
These are the horns that handle the higher frequencies, coupled to a 2" high frequency driver the sensitivity is 108/dB/W/m from 1kHz and upwards with a 60 by 40 deg. pattern.

Now for the boxes, nothing to complicated and mainly for prototype purpose, made out of fiberboard they were cheap and quick to build, here are some pictures i took during the build of the top speakers :

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


And finaly here is the result :

Bild

Bild

Thats it for the top speakers, since these speakers require some low end backup i started sketching on the subs and some week's later the sub drivers arrived.

Bild
These 15" drivers can take 2kW continous power without changing their specifications and has a sensitivity of 96dB/W/m.

The voice coil is air cooled by multiple vents to suppress power compression when the temperatures goes up.

The sub boxes are simple and straight forward, it took me two days to complete them, they are not the final design by any means but with some signal manipulation i can achieve a satisfying result for most situations.

Here are some pictures from the build (not that many, i was busy building) :

Bild

Bild

So put it all together and you end up with a small set looking like this :

Bild

Bild

Bild

Bild

I'm still working with the processor settings for this setup but the results so far is rather impressive for a system of this size, using specialized drivers for each range and covering the the entire voice range in one driver sure gives some advantages not found in my previous system.

The components used in this system can be found in many professional speakers from NEXO, EAW and TCS to mention some, the speakers are processed by a DBX driverack 260 with messuring capabilities and powered by 3 QSC PLX 2402 amplifiers, each driver has it's own amplifier channel, no passive filters are used.

more info processor :
http://www.dbxpro.com/260/260.htm

more info amps :
http://www.qscaudio.com/products/amps/plx/plx.htm

more info drivers :
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez ... prodotto=5
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez ... rodotto=91
http://www.bcspeakers.com/download/prod ... re/137.pdf
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez ... rodotto=37

Angående utseendet så är det inget vetenskapligt som ligger bakom, det är mer av snickarglädje.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Har du funderat på tidskorrektion i processorn eftersom den (väl?) kan det?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Intressant konstruktion, varför dessa "vingar/ben/gudvetvad" på baksidan av topparna om man vågar fråga?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Måns Nilsson :

Japp, detta är gjort i den mening att mid och low är delayade ca 14cm för att tidsmatcha drivern, det blir tydligt i mätningarna och även hörbart om man koncetrerar sig.

För att kompensera för ett visst glapp mellan low och mid som delas vid 160 resp 200 hz har jag fasvridit subben 100 grader, detta blev också mätbart och faktiskt hörbart bättre, misstänker att det är konmassan som spökar, men det är ok nu.

Anders Brandén :

Tanken var att integrera handtagen i dessa utstick, detta då driver och mid tar upp en hel del plats i lådan och de infälda handtagen inte fick plats, desutom tjänar de som kontaktskydd om man skulle råka lägga kull lådan med kontaken i.

Annars är det mest snickarglädje för att matcha djupet på subben, en viss inspiration fick jag från funktion one's lilla resolution 1.

Jag jobbar nu med filtret och kollar på hur varje element jobbar i sina lådor för att försöka få till det bästa jag kan, det var helt kart ett lyft att låta midden ta området 200-4kHz, det undertrycker den hårdhet som horn kan bidra med samt att röster kommer fram kalasfint, dessa middar är något av det bästa jag hört.

Måste säga att 15TBX100 är ett suveränt element, det kan knacka fram transienter samtidigt som det manglar på med djupbas, utan att tappa ork eller definition, klart imponernade.

Högst upp bor en DE75P (gamla modellen) på ett ME60 horn, dessa drivers, även om de numera är gamla, kan verkligen låta kalas, ingen nästäppa eller brister i området 10-16kHz, jag gillar verkligen dessa 2"are.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster