Lager

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Lager

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi har precis skaffat ett nytt lager, som vi så smått börjat flytta in i. Så därför tänkte jag höra lite vad ni har för smarta lösningar i era lager som ni vill dela med er av.

Typ ställningar för ljus, kabelväggar, hur ni förvarar tross, vad ni gör av tung 3-fas kabel, test/mekhörnor osv. Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter, bifoga gärna bilder och förklaringar från era lager om ni vill.


Hadehade!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Är det ingen här som har sina prylar i lager eller är era lager skyddsobjekt?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lager

Inlägg av Hasse Queisser »

Hos mig har du ju varit, även om det var ett tag sen. Vår lokal är ju inte skyddsobjekt, men väl ett gammalt skyddsrum. Det kan aldrig bli för inbrottssäkert :P

Det vi har gjort för att hänga upp ljus som inte är casat (eller ska hänga på display) är att vi proppat upp långa hakfästen i taket och hängt upp vanliga rårör.

För signalkabel och liknande har vi satt upp "krokar" att hänga kabeln på. De sticker ut c:a 40 cm från väggen.

Då vi har lite begränsade utrymmen så har vi ett mindre förråd brevid entrén där vi ställer all tross. Den står på högkant helt enkelt. Hade jag mer utrymmen skulle jag nog ha den i vanliga varuvagnar (du vet sådana som livsmedelsgrossisterna kör med).

Vad gäller hyllor så har vi två varianter.

En lagerhylla av plåtmodell som man köper på typ Jula eller liknande och monterar ihop själv. Den funkar bra till mindre prylar och effekter, EQ's och sånt när det inte sitter i case. Man sätter helt enkelt hyllplanen på rätt avstånd för att rackprylen ska stå upp mellan hyllplanen med stöd både uppe och nere.

Samma sorts hyllor har vi även byggt mekbord av och lagt en formplyfa som bordsskiva.

Den andra varianten är väggfasta hyllor vi reglat upp och byggt med plyfa med två hyllplan med rätt stort avstånd. Då kan man ställa casar och annat dels på golvet och skjuta in, och dels på två hyllplan med c:a 80-90 cm emellan.

För att förvara mindre högtalar- och ljusstativ har vi byggt "fack" i plyfa längs en vägg där man ställer in stativen.

Trefaskabel ligger dels i casar och dels i högar på golvet :wink:

Nu börjar vi få så jäkla trångt så vi antingen måste hitta på nya sätt eller utöka lokalstorleken. Det är lite jobbigt att alltid behöva flytta på 3 prylar för att komma åt den fjärde....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi håller på att försöka få mer plats i vårt lager....tillväga gång sättet är att få in så mycket prylar på den lilla platsen vi har. Vi får in sex av de nya sgm giotto 700 i februari så vi måste skaffa ännu mer plats. Just nu försöker vi hitta på lösningar att få in fler hyllor så vi kan få upp allt smått skit på.
Det känns som att det är ett evigt pusslande!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det behöver inte vara ett evigt pusslande. Det går att ordna större lokaler, men visst kostar det.

Firman jag vanligtvis arbetar åt hyr en halv lokal, andra halvan är det bussrutebyten i. Pallställningskonstruktion efter vad man har för behov fungerar väldigt bra faktiskt. De där grejorna man inte använder speciellt ofta står längst upp, det som är tungt står längst ner.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Som sagt det är en pengafråga, så länge man anser sig få plats i lokalen så behöver man ju inte byta upp sig. Företaget betalar 1000:- inkl. värme och el för en ganska hyffsad stor lokal. Har fått erbjudande om en större lokal men det är en 1000 lapp till, det blir 12000:- mer om året det!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, 12000 är ju ingen direkt kostnad om man spar massa tid på att ha plats för sina grejor, eller hur?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Men vi har plats för grejerna det gäller bara att hitta den (platsen alltså). Det hade varit fint med ett större lager och 12000:- är ingen större kostnad, får se vad som händer det är trots allt inte jag som bestämmer!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

1000:- i månaden vad pratar vi om för storlekar här? Vi får betala 600:-/kvadratmeter i våran lilla håla. Cyber jag minns inte alls hur det såg ut förutom en enorm hiss och nån sorts kontorshörna precis när man kom in. Har du tid så släng gärna upp nån bild på era konstruktioner (ni andra oxå)! Vore väldigt snällt då vi nu bara har ett enda stort kaos!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:Cyber jag minns inte alls hur det såg ut förutom en enorm hiss och nån sorts kontorshörna precis när man kom in. Har du tid så släng gärna upp nån bild på era konstruktioner (ni andra oxå)! Vore väldigt snällt då vi nu bara har ett enda stort kaos!

Ska försöka komma ihåg att knäppa ett par bilder i morgon. Just nu är det iofs rätt kaosartat hos oss med, men lite idéer kanske du kan ha nytta av.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det är jag övertygad om!

Erat kaos kan då inte ens vara i närheten av vårt:)

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Vårt lager består av två rum, ett litet och sen resten.
I lilla rummet står tross och stadiga stativ relativt hopfällda
(Manfrotto 087 o 111, Work LW155R). Dessutom lite rullande grejer
som casear och större högtalare.

I det stora rummet är det så mycket Lundkvisthyllor som vi fått tag på.
Alla 19tumscasear ligger på hyllor, tillsammans med plastlådor för kabel
och annat. Ljuseffekter står idag på hyllor. Men vi/jag är sugen på att
bygga ställningar av burton-kopplingar och byggnadsställningsrör för
att hänga ljuset i. Eventuellt kan man hänga rör från taket, men det
blir ju inte lika flexibelt. Dessutom blir det lite högt upp att nå dom då.
Precis som andra gör så står ej casead 19tumsutrustning på kortsidan i hyllor.

Den mesta av utrustningen som står direkt på golvet är anordnat så att
det går på hjul. Ibland blir det lite av ett 15spel där man måste flytta nåt
till den enda lediga ytan för att kunna nå något annat bakom eller så,
men oftast går det bra ändå. Att stapla så mycket som möjligt av samma
sort på höjden har också funkat ibland, om det inte är för tunga saker.
Fyra stycken små packcasear på varandra funkar helt ok. Man ska ju
ändå aldrig använda den understa först, utan tar dom uppifrån och ner
när de behövs.

Stativ som inte är står stadigt hopfällda har vi byggt en liten "hage" för
där man kan luta dom mot endera sidan. Det gäller små högtalarstativ
enkla rörpipor, mikrofonstativ mm
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag tog lite bilder på våra två lager idag, men jag orkar itne slänga in dom nu. Fixar det senare :)

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Gustaf(KMD) skrev:1000:- i månaden vad pratar vi om för storlekar här? Vi får betala 600:-/kvadratmeter i våran lilla håla. Cyber jag minns inte alls hur det såg ut förutom en enorm hiss och nån sorts kontorshörna precis när man kom in. Har du tid så släng gärna upp nån bild på era konstruktioner (ni andra oxå)! Vore väldigt snällt då vi nu bara har ett enda stort kaos!
Ja vad kan det vara 15x20m kanske +en continer med parkannor och tross samt lite stativ och tomcasar i.....1000 spänn är billigt så in i, kanske därför han inte vill flytta. Gäller att ha kontakter både på sladden och vid sidan av!!!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ut med tummen vart ni än har placerat den och lägg upp bilder nu!

Puss

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:Ut med tummen vart ni än har placerat den och lägg upp bilder nu!

Puss

Sorry... helt glömt bort det löftet. Ska försöka komma ihåg att ta med kameran i morgon.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hmm blåa mjölkbackar? Ska man ställa casarna i mjölkbackarna eller ska det vara tvärtom? Nu vet jag iof inte hur stora mjölkbackar är men jag tvivlar på att det är vad jag söker!

Men tack för tipset iaf!

Hasse rör på påken nu:D

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Mjölkbackar i hyllställ är utmärkt för kabellagring...
-
...vi har precis byggt om vårt lager, köpt nya hyllställ och målat om golvet, rena lyxxen nu!
jagkan lägga upp ett par bilder nu i dagarna :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nille: Är det okej att jag kommer förbi dig och snor lite kabel? Det verkar ju vara okej att du snor backar av Ica menar jag :wink:

Gustaf: Såna här konsoller, heter de inte Elfahyllor eller något liknande? Vita med lister på väggarna och konsoller som sticker ut iaf, de är praktiska att hänga kabel på! Pallsystem är också väldigt praktiskt, men det kostar ju en slant plus att man måste ha takhöjden.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster