Hej!
Vi köpte SVT´s gamla lokaler då dom skulle flytta till nya lokaler.
Totala kostnaden för bygget, hittils är ca32 milj. Vi har en del projekt som vi bygger vidare på när vi anser att det är möjligt, behovet blir större, och ekonomin tilllåter.
Ang tekniken så har vi kunnat återanvända en del av det som svt lämnade och som dom inte behövde i nya studion. Vi har kunnat, som jag tidigare sagt, återanvända en stor mängd kabel och armaturer. En del saker har vi sålt för att kunna köpa in nyare utrustning. Vi har även en teknik budget som vi jobbar efter.
Nu har vi börjat komma igång med att använda lokalerna som vi tänkt. Och under tiden så märker vi vad som behövs kompleteras, och vad som behöver förbättras.
Vi har även startat med konfrens och lokal uthyrningar som i början har känts lite panik artat innan vi hittat in i hur vi ska jobba och vad vi behövar för kompleterande utrustning. Men vi lär oss mycket av att leta olika lösningar som av andra säker är självklarheter, men som vi inte lärt oss riktigt än. Under de två första konferenserna som vi hade så var lösningen med en massa datorer på scen till vårt bild/projektor system inte riktigt användbart då det blev för tung jobbat. Bildmixer jobbar med upplösningen 720p 50Hz. Och då blev det en himla massa inställningar i datorerna.

Men nu, till den gångna veckans uthyrning med ca 15-20 föreläsare på två dagar och ca 250 gäster, hade vi lånat, för att troligtvis köpa, en scaler (Kramer VP-730). En stor del av dator hanteringen löste sig alldeles galant. Ställde in den på att leverera 720p 50Hz oavsett vad man skickade in, visst kunde det bli lite grynigt om datorn inte var riktigt inställd eller att bilden blev utdragen här föreläsaren hade en gammal xp dator med 4:3 skärm. Det finns nog inställningar att göra, men i det stora hela så löste det sig väldigt bra. Och kunden blev mer än väl nöjd med allt vi levererade, allt från möblering, mat, teknik och all organisation vi levererade. Största problemet, som dock löste sig, var att vi från början byggt entre hallen till att användas en stor mat/fika/ ente hall. Men när vi gjorde om för konferensen och det kom ca25-30 företag som hade utsällningar och montrar på den ytan så märkte vi snabbt att vi inte planerat att sätta dit uttag för ström på alla tänkbara och otänkbara ställen. Så det blev en bilfärd till Claes Olsson och en massa skarvsladdar införskaffades. Men till nästa större evenemang ska det problemet vara borta och löst. Men det kommer säkert nya problem, och då lär vi oss nått nytt den gången också.
Nu tillbaka till tekniken. Jag använde MixPad programet till ilive systemet och kunde då ta med mig "Mixer" till scenen när man hjälpte till med Myggor och datorer. Myggan på föreläsaren sen muta (av eller på???) på "MixPadan" så dom kunde börja tala medans jag såg till att PowerPoint Presentationen kom ut från datorn till projektorn. Det var en del snabba byten mellan de olika föreläsarna. Vi hade även en fast dator på scenen som man kunde sätta i sitt usb med sin pressentation också. Har även en app i paddan som "enkelt" kan styra vår bild mixer. Jag kunde då, där jag var, byta bild på projektorn innan eller efter det att föreläsaren var klar. Vi ska i veckan jobba med att få appen till ljusbordet att funka också. Då har man, som det känns nu, bra möjligheter att vara konferens tekniker. Finns även en app som styr ventilationen i lokalen. Kan vara bra ibland, kanske!?
Nu håller vi på att prova 6st beg Studio color som vi troligtvis ska ha till stora scenen.
Vi har även beställt en Blackmagic sdi router med 40in/40utbild då vår bild mixer har 16 ingångar och vi har nu dragit ut minst 24 matningar till olika ställen och vi ska dra till några till. Vi kan köra en bild produktion med en hel massa kameror, som vi hyr in vid behov, på stora scenen. I lilla scenen planerar vi att kunna köra en 4 kamera sättning om det behövs. Vi fixar i alla fall all kabeldragning nu så det är klart. Vi planerar även att dra ut några sdi matningar till 2 mindre föreläsningssalar. Vi kan, när det är klart, kunna leverera streamade sändningar från först 2 salar samtidigt men utöka det till 4. Men tidsperspektivet på det projektet vet jag inte.
Men till ett problem har jag som jag hoppas få ett förslag till lösning på: Hur kopplar man "Bäst" ljudet från en bärbar dator till den fasta anläggningen utan att få en massa brum/surr? Nu använder vi DI boxar och använder jord lyften. Men det blir inte riktigt bra ändå.
Planerar även ett besök till LL-mässan för att hitta delar som vi fortfarande inte har löst än, eller som vi inte visste att vi hade.
Hej och GodNatt!
Prolle