Stereoljudet på ESC

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Stereoljudet på ESC

Inlägg av Magnus Lindgren »

Har redan fått höra många klagomål på stereoljudet (jag har inga problem då jag kör 5.1)... Men är stereomixen helt åt helvete???

För mycket sång, låg musik etc... Fel hos SVT eller i arenan???
//Magnus - Fegge & Mattes

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av David Dobak »

Steromixen låter åt helvete illa..

Bytte till 5.1 och det är som natt & dag.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Anton Jonsson »

verkar vara samma problem på radion med, låter kasst...

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Jakob Nilsson »

Visst är det säkert bättre med 5.1, vilket jag tycker är märkligt i detta fall. Är det inte så att huvuddelen av alla lyssnare/tittare inte har till gång 5.1 utan istället kör 2.0?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Anders Brandén »

Förmodligen har de gjort precis som SVT gör, att man mixar 5.1 som det primära och av detta gör en downmix till stereo. I och med detta är det förmodligen något fel med downmixkoefficienterna som gör att det har låtit kaka.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag tyckte det lät falskt, både i stereo och 5.1.

Kan jag skylla det på produktionen, eller kan artisterna inte sjunga rent som vanligt?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Jakob Nilsson »

Läste detta i den lokal tidningen:

http://www.unt.se/kultur/ljudfel-i-mins ... 39109.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Anders Brandén »

Stämmer det så var det ju definitivt fel downmixkoefficienter som var problemet. Enligt folket på svt så var det något nätverksstrul som fuckade up kommentatorerna.

Mats: Jag tror att det är ett problem som du bör prata med produktionsledaren om. Är det så att fler har haft detta problem så måste de ju göra något åt det.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Anders Alavik »

Vet inte om ni sett detta men jag sökte en förklaring till varför vi bara får stereo... Synd att tyskarna inte kan följa standarder...

Saxat från dn.se:
Ny uppdatering om det här med det dåliga tv-ljudet i de svenska sändningarna.

SVT sänder ESC i stereo och i 5.1-ljud. På tisdagens semifinal var stereoljudet fel mixat, sången låg t ex extremt långt fram i mixen. Tidigare trodde SVT att felet låg i deras ljudmixer, men nu säger SVT:s pressansvarige Madeleine Sinding-Larsen att det är det tyska tv-bolaget som skickar fel ljud till Sverige. (Detaljerna är kanske inte så intressanta här, men kontentan är att EBU-standarden för 5.1-ljud säger att sången ska ligga på en viss kanal, men det tyska ljudet är mixat på ett annat sätt. Därför blir stereomixen i Sverige konstig.)

Följden av detta blir att SVT inte kommer att sända kvällens semifinal och lördagens final i 5.1-ljud, utan bara i stereo. Detta kan ju låta lite bakvänt, eftersom det var stereoljudet som blev fel i tisdags. Men då konverterade SVT alltså surroundljudet till stereo. Nu tar man stereoljudet direkt från tyska NDR, och skiter helt i surround.
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Niklas Elste »

Sketna tyskar dom kan ju inte få nånting rätt
Pratar konstigt
Gör konstiga standarder (DIN)
Klarar ju inte ens av att vinna 2 värdskrig

//Niklas (halv tysk)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Måns Nilsson »

Stereo räcker gott till karaoke eller som soundtrack till (den mycket fina och konsthantverksmässigt konstruerade och framförda) ljusshowen . Hade det varit riktig musik inblandad hade jag blivit upprörd på riktigt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Måns Nilsson skrev:Stereo räcker gott till karaoke eller som soundtrack till (den mycket fina och konsthantverksmässigt konstruerade och framförda) ljusshowen . Hade det varit riktig musik inblandad hade jag blivit upprörd på riktigt.
Here we go again... :roll:
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Marcus Sandberg »

Instämmer med måns. 5:1 ljud är onödigt för frugan. Själv så somnade jag. Jag hadde för mej att jag bara gjorde det till skräckfilmer men troligen till detta oxå men det är nog samma sak.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Stereoljudet på ESC

Inlägg av Niklas Elste »

Marcus Sandberg skrev:Instämmer med måns. 5:1 ljud är onödigt för frugan. Själv så somnade jag. Jag hadde för mej att jag bara gjorde det till skräckfilmer men troligen till detta oxå men det är nog samma sak.
jag somnar oxo till skräck filmer bästa sömn pillret

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster