reparatör

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

reparatör

Inlägg av Björn Enegård »

Kanske finns en tråd om detta redan, men hittade ingen...
Var lämnar ni in era grejer för reparation. Har ett AH Mixwizard där ena kanalen inte släpper igenom ngn bas och det knastrar en del när man rör på regeln. Kan det va oxid o så enkelt som att spruta elektroniksprej vid regeln?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: reparatör

Inlägg av Marcus Sandberg »

Inget sprutande i reglen byt den istället det håller bättre i lägnden. Kolla sen lödningarna till flatkablarna de brukar ge sig
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: reparatör

Inlägg av Björn Enegård »

Marcus Sandberg skrev:Inget sprutande i reglen byt den istället det håller bättre i lägnden. Kolla sen lödningarna till flatkablarna de brukar ge sig
Ok. Tack för tipset. Nu gjorde jag så att jag ändå körde med elektroniksprej o det blev bra. Nu e det som vanligt. Får se hur länge det håller... Menar du att andra saker än regeln kan ta skada av att man har oxid-spray på?

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: reparatör

Inlägg av Björn Enegård »

...och jag menade oxå i första inägget; var i Sthlmsområdet finns det bra reparatörer för musikelektronik?

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: reparatör

Inlägg av Jörgen Torsson »

Knaster på regeln kan väl bero på två saker.
1. Förorening på kolbanan, t.ex. oxid eller damm.
2. Utsliten kolbana.

Rätta mig gärna om jag har fel men att spruta elektronikspray vid regeln hjälper väl för tillfället om knastret orsakas av nr 1.
Men efter viss tid beckar regeln igen p.g.a. att allt damm fastnar i kladdet från sprayet och då är byte enda lösningen. Om potentiometern går att öppna kan man rengöra kolbanan med finsprit (HB) och tops, använd så ren sprit som möjligt.
Beror knastret på nr 2 är det bara att byta potentiometern.

Det där med att inte släppa igenom bas har jag inget svar på.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: reparatör

Inlägg av Anders Brandén »

På tal om reparatör i stockholmsområdet så är mitt tips: Johannes Röjder. 22-årig kille med stenkoll på det där elektriska. Han renoverar och bygger på beställning. Jag har använt honom några gånger och det går snabbt, blir bra och kostar inte speciellt många kronor.

Nummer till honom: 073-830 61 61 och mail: johannes@roejder.se.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: reparatör

Inlägg av Marcus Sandberg »

Björn Enegård skrev:
Marcus Sandberg skrev:Inget sprutande i reglen byt den istället det håller bättre i lägnden. Kolla sen lödningarna till flatkablarna de brukar ge sig
Ok. Tack för tipset. Nu gjorde jag så att jag ändå körde med elektroniksprej o det blev bra. Nu e det som vanligt. Får se hur länge det håller... Menar du att andra saker än regeln kan ta skada av att man har oxid-spray på?
Det kan hända mycket när det kommer spray in i en regel. Du löser upp smutsen med den men du får inte väck den. DU smeter bara ut den ännu mer. Så en regel som man ar sprayat kommer kommer mycket snart att fnasa och låte illa igen. Inte nog med det vissa billiga sprayer fräter på kolbanan och gör den sämre med fnas och knaster som följd. Vissa har en smöjande efekt och det är en värklig killer för pottar och reglar. En sak som e duktigpå som är spryen som alla mackar använder på el är 5-56. Jag fick in en mixer på reperation som ägaren (en dansbands musiker) lagat själv (förstört) med just 5-56. 5 liter ren isporpanol alkohol löste det problemet. elektroniken fick ligga och bada i det några dagar.

Inte nog med att man bara tilfälligt lagar bordet med spray så anser jag även att man sänker värdet på bordet. Jag har hjälpt några att köpa begagnat bord och de har fått rådet att inte köpa eller pruta mycket när man känner doft av just kontaktspray. Man vet inte när bordet ska rasa igen eller om de vet att det är fel på bordet och de har hält på massa spray för att det ska bara fungera tilfällit.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: reparatör

Inlägg av Björn Enegård »

Körde med oxid-spray och inte 5-56. Hoppas det inte tar för mkt skada på elektroniken.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: reparatör

Inlägg av Marcus Sandberg »

Björn Enegård skrev:Körde med oxid-spray och inte 5-56. Hoppas det inte tar för mkt skada på elektroniken.
Bara det inte står att den har en smörjande effekt för då innehåller den en liten mägnd olja.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: reparatör

Inlägg av Björn Enegård »

Tack för tipset, det skall jag kolla..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 61 och 0 gäster