allen heath gl4000
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
allen heath gl4000
Hej hur är allen heath gl4000 förutom stort och klumpigt
är det bra eq, peeamp m.m.???
Vilken klass håller det?
är det bra eq, peeamp m.m.???
Vilken klass håller det?
-
- PAR-64
- Inlägg: 741
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
-
- PAR-64
- Inlägg: 1349
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
GL4000
Håller med ang. att man får vrida häcken av sig innan det händer nåt på Eq´n. Som monitorbord är det helt ok dock.
Tycker att preampen är bättre än Eq´n dock. Sen har det varit lite allmänt struligt med de borden jag varit i kontakt med. Telejack som glappar, allmänt brus och kras i Mastersektionen och lampor som lägger av, det värsta var nog när 2st PSU dog. Då var det en tråkig dag på jobbet. Faktum är att ett 24ch mackie blev dagens räddning.
Gällande raiders har jag sett det vid ett ända tillfälle: "Absolutly NOT A&H GL4/GL4000"
Varför köpa A&H när det finns både Soundcraft och Midas??
Tycker att preampen är bättre än Eq´n dock. Sen har det varit lite allmänt struligt med de borden jag varit i kontakt med. Telejack som glappar, allmänt brus och kras i Mastersektionen och lampor som lägger av, det värsta var nog när 2st PSU dog. Då var det en tråkig dag på jobbet. Faktum är att ett 24ch mackie blev dagens räddning.
Gällande raiders har jag sett det vid ett ända tillfälle: "Absolutly NOT A&H GL4/GL4000"
Varför köpa A&H när det finns både Soundcraft och Midas??
We make good music sound great!
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
- Jonathan Olsson
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tis 16 maj 2006, 05:55
Om man läser riders från de lite större svenska bokningsbolagen (Luger, Live Nation, Blixten & co, Motor, United stage m.fl) så finns en sak gemensam i 99 fall av 100. NO Allen Heath, Behringer and Mackie!
Om du skall ha bordet för att skruva på själv så funkar det säkert skitbra, det är ju dock alltid drygt att nolla ett bord där man har behövt skruva pottarna bedrövligt mycket. Är det gästande tekniker som skall använda bordet är risken stor att du måste försvara dig och be om ursäkt...
Om du skall ha bordet för att skruva på själv så funkar det säkert skitbra, det är ju dock alltid drygt att nolla ett bord där man har behövt skruva pottarna bedrövligt mycket. Är det gästande tekniker som skall använda bordet är risken stor att du måste försvara dig och be om ursäkt...
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
-
- PAR-20
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons 04 jan 2006, 23:37
- Presentation: **************************************************************************************************************************************
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
HahahaNiklas Elste skrev:Hur kommer det sig?
Åker inte banden med kompetenta ljudtekniker?
Det är väll det dom gör eftersom Allen Heath går fetbort på dom flesta riders , åtminstone på dom som åker med en kompetent ljudtekniker?
Men .. jag kan ha fel
---------------------------------
XLNT Noise Live Sound Production
http://www.xlntnoise.se" onclick="window.open(this.href);return false;
XLNT Noise Live Sound Production
http://www.xlntnoise.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Jo vist att många väljer bort ett a&h bord men en bra tekniker ska kunna lösa det endå.
Jag har träffat på en kille som går en super fin ljusutbildning (massvis med rörligt och grejer) men han kunde inte köra kannor.
Och det jag vill säga med det är att man måste kunna hela registret på prylar inte bara top off the line .
Man kan inte hoppa in direkt på dom stora fina anläggningarna utan måste arbeta sig upp, och har man gort det så anserjag att men ska klara ett A&H bord.
Jag säger inte att man ska låsa sig med det bordet, duger det inte så får man väll hämta ett annat bord.
Och ja det har inget med kvaliteten på A&H att göra.
Jag har träffat på en kille som går en super fin ljusutbildning (massvis med rörligt och grejer) men han kunde inte köra kannor.
Och det jag vill säga med det är att man måste kunna hela registret på prylar inte bara top off the line .
Man kan inte hoppa in direkt på dom stora fina anläggningarna utan måste arbeta sig upp, och har man gort det så anserjag att men ska klara ett A&H bord.
Jag säger inte att man ska låsa sig med det bordet, duger det inte så får man väll hämta ett annat bord.
Och ja det har inget med kvaliteten på A&H att göra.
-
- PAR-20
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons 04 jan 2006, 23:37
- Presentation: **************************************************************************************************************************************
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Nu e ju inte anledningen till att man inte vill ställa sig bakom ett Allen Heath, att man inte klarar av dom!?
O det är nog ingen som skriver "NO Allen Heath, Behringer or Mackie!" på sin rider utav anledningen att dom inte klarar av o mixa på borden!!!!
Det är helt enkelt utav den anledningen att dom inte låter bra, går sönder och inte är tillräkligt användarvänliga!
Så enkelt är det!
Och det är faktiskt så att Soundcraft & Midas billigare bord, låter sjukt mycket bättre än A&H dyrare bord!
Dom verkar liksom aldrig riktigt få till det.
O det är nog ingen som skriver "NO Allen Heath, Behringer or Mackie!" på sin rider utav anledningen att dom inte klarar av o mixa på borden!!!!
Det är helt enkelt utav den anledningen att dom inte låter bra, går sönder och inte är tillräkligt användarvänliga!
Så enkelt är det!
Och det är faktiskt så att Soundcraft & Midas billigare bord, låter sjukt mycket bättre än A&H dyrare bord!
Dom verkar liksom aldrig riktigt få till det.
---------------------------------
XLNT Noise Live Sound Production
http://www.xlntnoise.se" onclick="window.open(this.href);return false;
XLNT Noise Live Sound Production
http://www.xlntnoise.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Nu kan ju inte jag ställa mig bakom allas och envars bevekelsegrunder för att skriva ett eller annat på en rider, men personligen står det där för att beskriva en nivå på rigg som jag inte tycker gör min akt rättvisa. Dvs har man en Behringer mixer har man förmodligen ett rätt kass PA också. Jag specar inte fabrikat utan ger exempel på vad som är acceptabelt.
På mina riders står det iofs "no Behringer, Peavey or Mackie" eftersom jag tycker att ML serien är helt ok för nästan vilket gigg som helst. Och även GL-serien om man befinner sig på en litet lägre nivå. Jag tar ju hellre en A&H mixer och ett riktigt vältrimmat PA av en kompetent systemtekniker än en XL4:a och ett uppslängt LA av mystiskt ursprung. Varje dag.
På mina riders står det iofs "no Behringer, Peavey or Mackie" eftersom jag tycker att ML serien är helt ok för nästan vilket gigg som helst. Och även GL-serien om man befinner sig på en litet lägre nivå. Jag tar ju hellre en A&H mixer och ett riktigt vältrimmat PA av en kompetent systemtekniker än en XL4:a och ett uppslängt LA av mystiskt ursprung. Varje dag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag tycker inte GL4000 är så jäkla pjåkigt ändå. Det var det första "riktiga" mixerbordet många (inkl. jag) hade råd att köpa.
Det låter inte fy skam (men inte heller Midas), det har tillräckligt med tappningar för de flesta i mellanklassegmentet och det är inte så stort och tungt att det inte går att frakta på ett vettigt sätt.
Visst, man får ofta vrida reglagen en bit längre än på dyrare bord för önskat resultat, men ärligt talat spelar det mig ingen roll att gainratten står på kl. 3 så länge jag får tillräckligt med gain. Likadant med EQ:n, så länge skiten inte fasar ur som ett Behringer så får man väl vrida lite till.
Nackdelen är väl att många av dessa bord har ett gäng år på nacken nu, vilket gör att en del har fått rätt mycket stryk och börjar glappa och ha sig. Men hittar man ett välskött exemplar så ska det inte vara några större problem. Jag hade inte ett enda fel på de 5 år jag hade mitt, och då var det inhandlat begat.
Man uppfyller ju inte så många riders med det, men har man inte det problemet så tycker jag det är ett OK bord för pengarna, särskilt med dagens begagnatpriser på analoga bord.
Det låter inte fy skam (men inte heller Midas), det har tillräckligt med tappningar för de flesta i mellanklassegmentet och det är inte så stort och tungt att det inte går att frakta på ett vettigt sätt.
Visst, man får ofta vrida reglagen en bit längre än på dyrare bord för önskat resultat, men ärligt talat spelar det mig ingen roll att gainratten står på kl. 3 så länge jag får tillräckligt med gain. Likadant med EQ:n, så länge skiten inte fasar ur som ett Behringer så får man väl vrida lite till.
Nackdelen är väl att många av dessa bord har ett gäng år på nacken nu, vilket gör att en del har fått rätt mycket stryk och börjar glappa och ha sig. Men hittar man ett välskött exemplar så ska det inte vara några större problem. Jag hade inte ett enda fel på de 5 år jag hade mitt, och då var det inhandlat begat.
Man uppfyller ju inte så många riders med det, men har man inte det problemet så tycker jag det är ett OK bord för pengarna, särskilt med dagens begagnatpriser på analoga bord.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag har inga dåliga erfarenheter med A&H borden. Men det är ett mellanklass bord och då ska det jämföras med ett sådant.
Vist behöver man vrida lite mer på rattarna på de borden än många andra men om man ser de så så är det likvärdigt hela vägen där typ 1grad e 1db och då kvittar det om man har vridit lite eller mycket. Många bord där man inte behöver vrida lika mycket är det typ 2db på de första graderna och 1db eller mindre 7grad på slutet av potten. Lika så att vissa bord e 0db på auxarna på klockan 12 läget medans vissa bord där man behöver vrida mer på e det i klockan 2 läget. Frågan i så fall vilket e bäst.
Vist behöver man vrida lite mer på rattarna på de borden än många andra men om man ser de så så är det likvärdigt hela vägen där typ 1grad e 1db och då kvittar det om man har vridit lite eller mycket. Många bord där man inte behöver vrida lika mycket är det typ 2db på de första graderna och 1db eller mindre 7grad på slutet av potten. Lika så att vissa bord e 0db på auxarna på klockan 12 läget medans vissa bord där man behöver vrida mer på e det i klockan 2 läget. Frågan i så fall vilket e bäst.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst