Investeringsförslag

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Investeringsförslag

Inlägg av Emil Brolin »

Jag kollar marknaden för ett system till en förening jag är med i. Normalläget för användning är ett antal mickar för tal, där jag av bekvämlighetsskäl vill kunna ratta från en surfplatta. Alltså mest av/på och lite småjusteringar på volym.

Det andra läget för dessa prylar är liveband med rätt rejält många inkanaler. 32 borde räcka, men det har passerats ibland också. Men vi sätter gränsen vid 32 just nu. Här vill man (helst) kunna ratta ljud lite mer traditionellt med ordentlig regelyta.

Jag vill helst att mixern är monterbar i 19" rack för att kunna hålla det kompakt och enkelt att rigga upp.

Min bästa idé hittills är att utgå från en Behringer X-32 Rack med en extra S-16 stagebox i rack på scen. För livebandskörning tänkte jag att man kan ansluta en eller flera Behringer X-touch för kontrollyta.

Finns det en bättre lösning än denna där man både har trevlig prisbild, men kanske en bättre arbetsmiljö för den som ska ratta ljud lite mer aktivt än via en padda?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Investeringsförslag

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag hade förmodligen tittat i andra riktningen, hittat en kompakt rackmonterbar konventionell mixer med ett vettigt remotegränssnitt för padda och sannolikt landat på något från A&H eller Yamaha. Det är skillnad med ett riktigt fysiskt användargränssnitt, och det handlar inte enbart om reglarna (även om det är där det kanske gör störst skillnad imho). Sen beror det förstås på hur grejorna skall användas. Är ni en eller två användare som är ensamma och känner er tillfreds med användargränssnittet så kanske din tanke med X32R och X-touch funkar helt okej, ni kanske känner att begränsningarna är rimliga. Som gästtekniker hade jag inte blivit glad.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster