Yamaha TF-1

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Yamaha TF-1

Inlägg av Jonas Nyström »

Hej, jag har kollat på att byta upp mig till ett Yamaha TF-1. Jag har ett 01V96 nu och det börjar ju ha ganska flera år på nacken och det är rätt slitet. Är ute efter ett nyare bord med bättre möjligheter till ihopkoppling till pc men även något som man känner att man kan lita på 10 år framöver(minst). Jag har pillat lite på ett Midas m32r och tyckte det var rätt användarvänligt men känner inte riktigt till märket lika mycket som Yamaha som jag har nog har 1-2000 timmar med.

Tänkte att jag skulle ställa frågan här ifall det är någon som har rattat ett Yamaha TF-serien och har några synpunkter, eller om det kanske finns någon som har ett tips på annat märke, jag är inte så märkestrogen att jag inte kan tänka mig byta :D

En sista bonus för mig med ett nytt bord är att det nya kommer bli helt permanent på lokal och då kan jag använda 01V96 som ett utebord och reservbord.

EDIT

Min budget är kring 30.000 och jag är öppen för begagnade prylar om dom inte har 5+ år på nacken. Behöver även en stagebox, gärna samma märke som mixern så att allt är fullt kompatibelt, men den får jag budgetera för till nästa år om pengarna inte räcker fram nu.

Eric Henriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 aug 2018, 12:40
Presentation: Ljudtekniker som jobbar med live-ljud. Bas i Värmland med åker dit det behövs. Har erfarenhet av allt från att turnera med band till friluftsteater. Jobbar främst med Allen & Heath-bord

Re: Yamaha TF-1

Inlägg av Eric Henriksson »

Jag kan varmt rekommendera att du tar dig en titt på Allen & Heath, Deras nya SQ-bord är grymma för priset. Kan va att de ligger något över din budget, men du kan också kolla på Qu-serien och du bör kunna komma över ett begagnat GLD för de pengarna du nämner. :)

Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Re: Yamaha TF-1

Inlägg av Jonas Nyström »

Eric Henriksson skrev:
ons 19 feb 2020, 17:57
Jag kan varmt rekommendera att du tar dig en titt på Allen & Heath, Deras nya SQ-bord är grymma för priset. Kan va att de ligger något över din budget, men du kan också kolla på Qu-serien och du bör kunna komma över ett begagnat GLD för de pengarna du nämner. :)
Ja jag får gå in på youtube och kolla lite recensioner på Allen & Heath! Kollade nu på blocket och hittar SQ5 för 20.000, det låter som rätt bra kurs ändå?

Eric Henriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 aug 2018, 12:40
Presentation: Ljudtekniker som jobbar med live-ljud. Bas i Värmland med åker dit det behövs. Har erfarenhet av allt från att turnera med band till friluftsteater. Jobbar främst med Allen & Heath-bord

Re: Yamaha TF-1

Inlägg av Eric Henriksson »

20kkr lät som ett löjligt bra pris rent utav.
Finns en del intressanta video om den på youtube vill jag minnas så kör hårt. Har ett par stycken på jobbet så har du några frågor om den är du välkommen att höra av dig.

Martin Jönsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 jan 2020, 12:01
Presentation: Unika Nöjen Syd AB är ett litet ljud/ljusföretag med stort hjärta. Vi utgår från Kävlinge i Skåne men jobbar mycket tillsammans med moderbolaget Unika Nöjen i Stockholm. Vi kan leverera utrustning och personal till både små och stora evenemang.

Re: Yamaha TF-1

Inlägg av Martin Jönsson »

Jag har ett Allen & Heath GLD-112 med tillhörande stagebox AB168 och Cat-kabel till salu. Mixer är i gott skick och väldigt lättjobbad. Inte så många undermenyer som 01V:n. Mixern har en stabil case med doghouse.

Ett bra paket som jag kan sälja för 23000kr. Stageboxen är även kompatibel med Allen & Heath QU-serie samt SQ-serie.

Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Re: Yamaha TF-1

Inlägg av Jonas Nyström »

Låter som ett jättebra paket, men en GLD-112 är för stor, jag har ganska begränsad yta på bredden där vi mixar. Ska få plats med datorer och ljusstyrning också!
Martin Jönsson skrev:
tis 10 mar 2020, 13:53
Jag har ett Allen & Heath GLD-112 med tillhörande stagebox AB168 och Cat-kabel till salu. Mixer är i gott skick och väldigt lättjobbad. Inte så många undermenyer som 01V:n. Mixern har en stabil case med doghouse.

Ett bra paket som jag kan sälja för 23000kr. Stageboxen är även kompatibel med Allen & Heath QU-serie samt SQ-serie.

Tomas Forsman
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 23 jul 2018, 13:06
Presentation: Musiker samt frilansande ljudtekniker åt flera etablerade artister. Flitig besökare på NAMM.
Ort: Eskilstuna/Solna

Re: Yamaha TF-1

Inlägg av Tomas Forsman »

Om du inte redan kommit till skott och bestämt dig, kan jag varmt slänga in en positiv åsikt om Yamahas TF-serie. Jobbar själv mestadels med TF5 och ett par av deras Tio Stageboxar. Bordet är väldigt lättöverskådligt, användarvänligt och pålitligt. Har inte behövt boota om en enda gång.

Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Re: Yamaha TF-1

Inlägg av Jonas Nyström »

Trevligt! Jag ska avvakta fram till hösten med ett köp, tänkte ligga och scanna begagnatmarknaden under sommaren och se ifall det dyker upp något prisvärt!
Tomas Forsman skrev:
fre 03 apr 2020, 07:27
Om du inte redan kommit till skott och bestämt dig, kan jag varmt slänga in en positiv åsikt om Yamahas TF-serie. Jobbar själv mestadels med TF5 och ett par av deras Tio Stageboxar. Bordet är väldigt lättöverskådligt, användarvänligt och pålitligt. Har inte behövt boota om en enda gång.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster