Samplingsfrekvens eller bitdjup?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Samplingsfrekvens eller bitdjup?

Inlägg av Åke Paulsson »

Just nu verkar det vara mycket fokus på om en mixer har en samplingsfrekvens på 48 eller 96 KHz. A&H framhåller t.ex sina 96 KHz på sin SQ serie och Midas (M-serien) med flera verkar ligga kvar på 48 KHz. Samtidigt framhåller Midas att deras processor är en 40 bitars, medan t.ex A&H verkar ha en på 24 bitar.
Min fundering är: Vilken av parametrarna samplingsfrekvens eller bitdjup är viktigast och hur påverkar de i praktiken ljudet?

Eric Henriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 aug 2018, 12:40
Presentation: Ljudtekniker som jobbar med live-ljud. Bas i Värmland med åker dit det behövs. Har erfarenhet av allt från att turnera med band till friluftsteater. Jobbar främst med Allen & Heath-bord

Re: Samplingsfrekvens eller bitdjup?

Inlägg av Eric Henriksson »

Båda är viktiga. Kul svar va? ;)
Men se det såhär;
Bit-djupet är den upplösning som A/D-omvandlarna konverterar med. Tänk t.ex. grafikupplösningen på ett nintendo 8-bit jämfört med ett 64-bitars :P
(Goggla bilder om du aldrig hade sådana leksaker :P )
Samplingsfrekvensen är sen hur många "prov" av den analoga ljudsignalen som konverteras till digitala bitar (per sekund?)

Sorry om det är lite rörigt förklarat men jag har varit vaken sen 05. :P

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Samplingsfrekvens eller bitdjup?

Inlägg av Åke Paulsson »

Det var en bra jämförelse Erik, tack! En följdfråga: om nu bägge är viktiga, varför är det då (som jag upplever det) sånt fokus på just samplingsfrekvensen när det gäller mixerbord?

Eric Henriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 aug 2018, 12:40
Presentation: Ljudtekniker som jobbar med live-ljud. Bas i Värmland med åker dit det behövs. Har erfarenhet av allt från att turnera med band till friluftsteater. Jobbar främst med Allen & Heath-bord

Re: Samplingsfrekvens eller bitdjup?

Inlägg av Eric Henriksson »

96kHz är väl liksom, "det nya". Du samplar ju ljudvågen dubbelt så många gånger per sekund som med en 48kHz så rent tekniskt så får du en bättre digital representation av det analoga ljudet. Sen OM det är något du faktiskt hör skillnad på.... JAG inbillar mig att jag tycker 96kHz mixers låter bättre, men å andra sidan saknade jag inte något när jag körde på 48kHz heller. Det är lätt att lura sig själv bara för att en vill det ;)
Som att en XLR-kabel för 1000kr skulle låta bättre än en för 200kr...

24 bitar är väl, rätt så industristandard oavsett vad det är för tillverkare en umgås med. (Dålig koll på Midas, men 40bit känns... udda)
Ju större bitdjup, desto större datamängd går åt

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster